• Jam08

    Spermiedonation och orsaker till varför IVF inte fungerar!!

    Jag och min man har under 3 års tid genomgått 8 IVF försök där alla resulterat i många ägg, flera befruktade embryon men ingen graviditet. Läkarna har hela tiden varit hoppfulla pga av många ägg och hög befruktningsgrad. Inget fel har hittats på mig, min man har väldigt lågt antal spermier och låg rörlighet.

    Vi har sk "toppembryon" på dag 2 och 3. En gång har vi fått två blastocyster. Men vid senaste odlingen avstannade embryoutevcklingen innan dag 5. Av 13 befruktade ägg, ingen äterföring! Extremt ovanligt enligt läkaren.

    Allt såg toppfint ut på dag 3. Detta indikerar att något inte är som det ska! Genetiskt fel? Kromosomfel?  Läkaren säger att man inte kan veta om det beror på äggen eller spermierna då de blir befruktade, men att om det är problem vid delning dag 2-3 är det sannolikt problem med äggen, men vid dag 4-5 problem med spermierna. Vi  misstänker att det är spermierna och hoppas verkligen inte att det är fel på oss båda. För att få ett "kvitto" på detta ska vi testa att odla hälften av äggen med egna spermier och hälften med donator. Vi funderar också på att prova insemination. 

    Är just nu villrådiga och alla erfarenheter tas tacksamt emot!

     

  • Svar på tråden Spermiedonation och orsaker till varför IVF inte fungerar!!
  • Lillstoran

    Är det 8 fullständiga IVF försök eller inklusive FET? Varför jag frågar är för att det är en himla skillnad. Känner en person i en annan tråd som efter 1 försök fick 8 blastocyster. Då har man ju egentligen bara försökt en gång tycker jag. Håller med om att 13 befruktade ägg och ingen blastocyst är extremt ovanligt. Vilken klinik går du på? Hur gammal är du? Har de gjort någon kromosomutredning? Missfallsutredning ? Tänker närmast på PDG på Karolinska Sjukhuset (Huddinge).

  • Jam08
    Lillstoran skrev 2012-10-21 20:26:04 följande:
    Är det 8 fullständiga IVF försök eller inklusive FET? Varför jag frågar är för att det är en himla skillnad. Känner en person i en annan tråd som efter 1 försök fick 8 blastocyster. Då har man ju egentligen bara försökt en gång tycker jag. Håller med om att 13 befruktade ägg och ingen blastocyst är extremt ovanligt. Vilken klinik går du på? Hur gammal är du? Har de gjort någon kromosomutredning? Missfallsutredning ? Tänker närmast på PDG på Karolinska Sjukhuset (Huddinge).
    Sju fulla och det åttonde ej fullständigt pga att de slutade utvecklas.. då sa läkaren att det förmodligen är ngn av som har ett kromosomfel. Jag är 32 år, började med IVF när jag var 28.. Tagit alla vanliga prover. Ingen grundlig mf utredning då det inte räknas som missfall.. Skulle gärna vilja göra en kromosomutr, vad krävs för att få göra det? Bor i Skåne..  utomlands är PDG vld kostsamt. 
  • Lillstoran

    Är inte PDG de de gör när de misstänker kromosomfel? Nu kanske jag är ute och cyklar men om jag inte helt missminner mig så är Karonlinska Sjukhuset (Huddinge) en av de få sjukhusen i Sverige som gör detta. Kolla på deras hemsida, där kan man läsa utförligt om PDG. 

    Det finns även trådar om PDG här, men att kolla på Karolinskas hemsida där det finns fakta är bättre. Missfallsutredning sker i regel efter 3 missfall men det finns de som fått göra det efter många misslyckade IVF försök. 

    Tråkigt att det inte har gått. Du är ung och har åren på dig, verkar få ut många ägg, blasocyster, ägg till frysen. Alla de förutsättningar som normalt är bra.

    Mitt tips är att börja med att kolla upp PDG. Lycka till!      

Svar på tråden Spermiedonation och orsaker till varför IVF inte fungerar!!