• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym (Oroligmamma)
    Anonym (e.) skrev 2012-10-18 22:13:42 följande:
    Fast inläggning löser kanske inte problemet.. Slutenvård är mer förvaring än vård.

Har hon testat DBT? Det är vad jag vet den enda evidensbaserade terapiformen som visat sig vara effektiv vid den sortens problematik som din dotter har.

Positivt beteende ska förstärkas, självskadebeteende ska i så stor utsträckning det är möjligt ignoreras, inläggning triggar ofta bara skadliga beteenden..

Kanske en dum fråga, men hur får dottern pengar till tabletterna? Kan det hjälpa om du tar hand om hennes pengar? Eller hittar hon ett annat sätt då..?
    Jag håller med, tror inläggning är det absolut värsta som kan hända henne. Hon mår bara sämre av att vara på sjukhus.

Hon är ganska positiv till en kbt behandling, vilket jag också vill att hon ska få göra, men allt tar sån jävla lång tid.

Hon har egna pengar, trots att jag drar tillbaka hennes studiebidrag så lyckas hon skaffa fram tabletterna. Hon har även pengar från sommarjobb och deltidsjobb. 
  • Tom Araya
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 22:15:57 följande:
    Jag håller med, tror inläggning är det absolut värsta som kan hända henne. Hon mår bara sämre av att vara på sjukhus.

Hon är ganska positiv till en kbt behandling, vilket jag också vill att hon ska få göra, men allt tar sån jävla lång tid.

Hon har egna pengar, trots att jag drar tillbaka hennes studiebidrag så lyckas hon skaffa fram tabletterna. Hon har även pengar från sommarjobb och deltidsjobb. 
    Däremot kan du använda inläggning som argument till att hon måste ta emot all hjälp hon erbjuds och anstränga sig själv. Säg att om ni inte får bukt med problemen återstår bara att låta henne tvångsvårdas på klinik.
  • L1nda

När jag va i hennes ålder och mådde som sämst, fick jag flytta till fosterfamilj ett tag för att komma ifrån en stund. Psyk ett par dagar men de bästa va nog fosterfamilj lite då och då.

Men att försöka ta livet av sig så pass många gånger tycker jag hon borde vart inlagd på psyk för länge sedan!! 

Tycker inte du själv de skulle vara skönt att veta vart du har henne ett tag och slippa ångest över att inte veta om hon just nu sitter inne på sitt rum och sprättar upp armar och ben, finns mååånga "Osynliga" ställen att skära sig på förutom armarna.

Jag kommer aldrig acceptera ett sådant beteende utav mina döttrar, då ser jag hellre till att de blir tvångsinlagda mot deras viljor!

Hellre Tvångsinlagda  än begravd!

• MLB
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 22:05:15 följande:
    Vad jag har hört från sjuksköterskorna som pratat med henne, så känner hon sig värdelös och ful och saknar sin idiot till pojkvän, som jag tvingat henne göra slut med.
    Kan du utveckla det här mera? Vad är det som gör att hon känner sig värdelös? Gissar att relationen till pojkvännen var destruktiv, stämmer det?
  • Anonym

Ts, jag hoppas verkligen du läser och tar till dig detta när ni kommit hem. Oavsett om din dotter har eller inte tagit tabletterna ikväll, så har hon gjort det flera gånger tidigare på kort tid. Det verkar som att varken du eller bup kan ge henne det stöd som hon behöver JUST NU. Detta har inget med att göra att du är en dålig mamma bara att din dotter behöver profisonell hjälp oftare/mer än bup get henne. Eftersom hon bara är 15, kan du gå in och bestämma ganska mycket. Men tycker ändå du ska försöka få henne LVU (lagen om vård av unga) eftersom du inte har någon kontroll längre... Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga och du har fortfarande en chans att rädda henne, men du behöver ta till drastiska åtgärder innan hon lyckas!!! Lycka till, hoppas allt gick bra.

• Lindsey Egot the only one

Håller med L1NDA

lägg in henne för tvångvård annars kommer du få begrava henne. Jag har begravt min dotter och det är inget jag någonsin skulle vilja att någon annan skulle tvingas göra.

• Anonym

Jättetragiskt att ett barn mår så här illa. 

Mitt råd till dig som förälder är att själv ta det ansvar som samhället inte förmår att ge i det här läget. Se själv till att skaffa en bra barnpsykolog till din dotter. En psykolog som du då får betala för själv. 

ja, det kommer att vara dyrt. Mycket dyrt. Kanske upp till 1000 kr per tillfälle din dotter träffar psykologen. Och din dotter kan behöva träffa denne flera gånger i veckan.

Men, vad kostar det att du inte hjälper din dotter? Kolla upp vad ni har råd med, låna på huset, sälj bilen, ät nudlar.  

Lycka till.  

• Anonym (liten jag)

Fortsätt kämpa TS!

Idag är det ett år sedan min kusindotter på 18år inte orkade livet..

Har du försökt prata med högre chefer på bup?

<3 all styrka till dig! 

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..