• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • lyckligtjej

Ha lite koll på henne så är det lugnt , tycker vissa här överreagerar mot din just nu TS ! Hoppas det löser sig !!

• MLB
    lyckligtjej skrev 2012-10-17 22:58:27 följande:
    Ha lite koll på henne så är det lugnt , tycker vissa här överreagerar mot din just nu TS ! Hoppas det löser sig !!
    Men det räcker inte att ha koll på henne, man märker inte alltid effekterna innan det är för sent! Ditt råd är rent utsagt livsfarligt.
  • Anonym (Oroligmamma)
    lyckligtjej skrev 2012-10-17 22:58:27 följande:

ja tack, det ska jag göra..
  • lyckligtjej

Hon vet inte ens om dottern tagit tabletterna o inte hur många , det krävs väldigt många för att dö av det ! Bättre ta det lite lugnt o prata med dottern o kanske få reda på om hon tagit dom ! Ni är ju hysteriska !

• Lilla i

Tyvärr så är det så att leverskador som man kan få av överdos av Alvedon oftast visar sig då det är för sent mao du är opåverkad fram till leverskadan är ett faktum. Som jag skrev förrut vad är det värsta scenariot? hur många tabletter kan det handla om i värsta fall?? Ta reda på det och ring ngn som kan ge konkreta och professionella råd i frågan, Giftmedelscentralen eller 112 alltså inte ett forum på FL 

• Anonym (Oroligmamma)
    Lilla i skrev 2012-10-17 23:05:04 följande:
    Tyvärr så är det så att leverskador som man kan få av överdos av Alvedon oftast visar sig då det är för sent mao du är opåverkad fram till leverskadan är ett faktum. Som jag skrev förrut vad är det värsta scenariot? hur många tabletter kan det handla om i värsta fall?? Ta reda på det och ring ngn som kan ge konkreta och professionella råd i frågan, Giftmedelscentralen eller 112 alltså inte ett forum på FL 

hittade 4 alvedonaskar och en iprenask. det var på 500 respektive 400 mg.
  • MLB
    lyckligtjej skrev 2012-10-17 23:01:35 följande:
    Hon vet inte ens om dottern tagit tabletterna o inte hur många , det krävs väldigt många för att dö av det ! Bättre ta det lite lugnt o prata med dottern o kanske få reda på om hon tagit dom ! Ni är ju hysteriska !
    Om hon inte tagit dom, vad skulle hon ha gjort med dom? Jo, jag blir hysterisk på morsor som hellre riskerar barnens liv och sitter vid datorn än hjälper dom när det behövs. Vi pratar ju om flera askar.
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-17 23:00:49 följande:

ja tack, det ska jag göra..
    Igen, läs mina inlägg. Hon kan få allvarliga leverskador innan du märker något om du bara håller koll på henne. Är det vad du vill? Varför starta du ens den här tråden om du redan bestämt dig för att inte se till att hon får hjälp?!

• Sixxty

Nej, det krävs inte väldigt många tabletter. 20 Alvedon räknas som dödlig dos
    TS: Det tar lång tid innan man får synliga symtom på en Paracetamol överdos. När de kommer kan det vara för sent och levern går inte att rädda. Ta kontakt med sjukdomen innan det är för sent.

• MLB
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-17 23:06:03 följande:

hittade 4 alvedonaskar och en iprenask. det var på 500 respektive 400 mg.
    Du ska se till att hon kommer till akuten NU, antingen frivilligt eller med tvång. Inte om 5 minuter, NU!
  • sagakarlsdotter

Det kan räcka med så "lite" som 10 Alvedon för att få obotliga leverskador, dessutom märks inte skadorna förrän det är försent att göra något åt det. Alvedon ÄR riktigt farligt att överdosera, inte som vissa tror här, harmlösa.

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..