• Anonym (Visst­e du detta?­)
    Äldre 19 Oct 13:40
    198536 visningar
    2265 svar
    2265
    198536

    Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......

    .............. att betala skatt längre! Inte konstigt att det ska sparas in på våra gamla, våra skolbarn, redan överfulla dagis. Sjukvården som idag inte är värt namnet, dom som kan flyr landstinget och söker sig till privata kliniker. Engagerade föräldrar väljer friskolor. Jag kan göra listan hur lång som helst.  Jag har aldrig varit SD, men kan kan efter detta förstå att dom skjuter i höjden och nu har över 10%.

    HUR kan en familj där barnen inte är födda i Sverige få föräldrapening retroaktivt? Vad är det för idioter som beslutat detta?

    Det här är en fruktansvärt stor spark i magen för ALLA svenska familjer som daligen jobbar och sliter för att få ekonomin att gå runt. Ett rent hån vill jag nog säga

    Jag är så arg, så jag tuggar fradga. Tills någon stoppar detta vansinne tänker jag jobba så mycket svart som det bara är möjligt.Förresten: vem kontaktar man för att be dom sluta dra min skatt till detta vansinne? Jag ställer inte upp längre!


    Ekonomisk ersättningen för en nyanländ invandrarkvinna som är arbetslös och har tre barn.
    Kvinnor får:
    6 510 kronor i etableringsersättning
    4 500 kronor i etableringstillägg
    4 500 kronor i bostadsbidrag
    3 754 kronor i barnbidrag
    2 546 kronor i underhållsstöd
    = 21 810 kronor i månaden skattefritt.


    Utöver detta har kvinnan rätt till:


    259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn.


    Källa: www.statskontoret.se
    http://avpixlat.info/


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 13:51
    Nej, faktiskt! Att det var så här illa hade jag ingen som helst aning om. Varför måste vi hälla ett överflöd av pengar över dessa människor? Hur många svenska barnfamiljer som är hemma med föräldra penning har dessa summor att leva på? Tacka fn för att alla vill hamna i Sverige (
  • Svar på tråden Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......
  • Äldre 19 Oct 14:50
    #72
    Duckan skrev 2012-10-19 14:46:56 följande:
    Ja, ja det är lite same same Butterscotch, det låter faktist helt galet det med.
     Madick, jag förstår, men fp och bb är också ett slags bidrag (som vi alla får), eller?

    Ja, barnbidrag får alla i Sverige. FP får också alla OM de inte gör annat samtidigt. Att sätta ihop bidrag och ersättningar som man aldrig kan få samtidigt funkar ju inte. Exemplet blir värdelöst eftersom det inte är möjligt.
  • Äldre 19 Oct 14:51
    #73

    Madick, jag förstår nu hur du menar. Jag är den förste att erkänna att jag är dåligt påläst om bidrag hit och dit och vad man får och hur mycket. Tyckte bara att det som ts skrev om att man ska få pengar retroaktivt är lite snett.

  • Äldre 19 Oct 14:52
    #74
    Duckan skrev 2012-10-19 14:46:56 följande:
    Ja, ja det är lite same same Butterscotch, det låter faktist helt galet det med.
     Madick, jag förstår, men fp och bb är också ett slags bidrag (som vi alla får), eller?

    Jo det kan man ju tycka som en generell åsikt. Det jag reagerar på i den här tråden är att många verkar tycka att reglerna inte ska gälla för alla, och då undrar jag ju förstås om det de egentligen tycker är att reglerna inte ska gälla för just invandrare? Att svenskar som aldrig betalat en krona i skatt, antingen pga att de aldrig jobbat eller pga att de har jobbat utomlands, går under precis samma regler verkar ingen störa sig på.
  • Äldre 19 Oct 14:52
    #75
    Madick skrev 2012-10-19 14:48:41 följande:

    Om du tror på siffrorna nu så tycker jag du ska ta och läsa en gång till och dessutom förstå villkoren för de olika pengarna.
    Ja, jag tror på siffrorna nu, det kan diffa nån hundralapp, bostadsbidraget beror ju på hyran mm.

    Menar du att det inte stämmer det som står i dokumentet?
  • Anonym
    Äldre 19 Oct 14:53
    #76

    Vad har man i hyra om man får 4 500 kronor i bostadsbidrag? När jag studerade och hade en hyra på ca 4200 kr (det var en nyrenoverad lägenhet på 44 kvadratmeter, centralt, i ett bra och lugnt område, i ett sämre område får man ju en trea för motsvarande summa pengar)  hade jag 1300 kr i bostadsbidrag. Hur stor lägenhet behöver man på fyra personer? När jag drabbades av en oväntad ekonomisk kris (i och med skilsmässa) sade soc till mig att jag inte hade rätt att bo i en tvåa ("barnet behöver inte ett eget rum och du har ju redan ett rum, man behöver faktiskt inte mer än en säng och kanske ett kylskåp"). Så varför skulle invandrarfamiljer ha rätt till att ha var sitt sovrum? Det tror jag faktiskt inte att det stämmer.

  • Äldre 19 Oct 14:55
    #77
    Duckan skrev 2012-10-19 14:51:43 följande:
    Madick, jag förstår nu hur du menar. Jag är den förste att erkänna att jag är dåligt påläst om bidrag hit och dit och vad man får och hur mycket. Tyckte bara att det som ts skrev om att man ska få pengar retroaktivt är lite snett.

    De får ju liksom inte ut allting i en klump. Nog är det väl ändå ett bättre alternativ än att sätta tre ungar på dagis direkt?

    Jag har en ingift släkting från annat land och det är inga stora pengar där precis. Detta trots utmärkta betyg och arbetserfarenheter, mycket god svenska och fullständig närvaro på SFI. Det hen erbjudits är praktikplats UTAN BETALNING där egna arbetskläder skulle användas. Därefter praktikplats heltid där hen iaf fick 2000 kr/mån. Hen sliter som ett djur både med praktik och studier (svenska) men lever på nästan ingenting. Det är skamligt!
  • Äldre 19 Oct 14:56
    #78
    Madick skrev 2012-10-19 14:35:23 följande:
    Läs hur felaktigt räkneexemplet är här med förklaringar till varför:

    fmalm.blogspot.se/2012_09_01_archive.html 
    Fredrik Malm, Riksdagsledamot Folkpartiet
    Beräkningen baseras på en icke-existerande familj som har konstruerats enkom för att maximera påstådda bidrag per person i familjen. Den innefattar bidrag som är omöjliga att kombinera med varandra, som är delvis beräknade på felaktigt sätt och i något fall bara osannolika. Några av bidragen är inga rättigheter, utan förutsätter en motprestation. För andra måste man ha verkliga kostnader som är högre än bidraget. För att få bidragen enligt exemplet måste den ensamstående mamman plugga svenska och delta i arbetsmarknadsinsatser på heltid. Den verkliga bidragsnivån för en nyanländ familj enligt exemplet är på samma nivå som riksnormen för försörjningsstöd för en motsvarande svensk familj.
    Läste du hans inlägg om vad som är en mer korrekt beräkning?

    Han kom fram till siffran 21 541 kr i månaden. En skillnad på 261 kr mot exemplet i TS.

    Så tycker nog inte alls att exemplet i TS är speciellt felaktigt.  
  • Äldre 19 Oct 14:56
    #79
    Bubsan skrev 2012-10-19 14:52:34 följande:
    Ja, jag tror på siffrorna nu, det kan diffa nån hundralapp, bostadsbidraget beror ju på hyran mm.

    Menar du att det inte stämmer det som står i dokumentet?

    ”Sedan etableringsreformen trädde i kraft får en nyanländ arbetslös invandrarmamma med tre barn följande bidrag varje månad”
    Svar: Nej, de flesta nyanlända mammor ”får” inte dessa bidrag. Runt 40 procent av alla invandrare till Sverige tillhör kategorier som ha jobb eller annan egen försörjning för att över huvud taget få uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i landet (arbetskraft och studenter). Därtill är huvudregeln för ytterligare 20 procent, EU-medborgarna, att de ska kunna försörja sig för att få uppehållsrätt (även om det kan vara komplicerat i praktiken). Flera av bidragen i räkningen gäller inte ”invandrare”, utan endast nyanlända flyktingar och vissa av deras anhöriga under de första två åren i landet. De utgör i runda slängar en femtedel av invandrarna.
    För att ”få” etableringsersättning måste man plugga svenska, delta i samhällsorientering och vara med i andra utbildningar eller arbetsmarknadsinsatser på heltid. Man kan inte få föräldrapenning samtidigt. För att ”få” sfi-bonus måste man klara av den högsta nivån på sfi inom loppet av ett år från utbildningsstart. För att ”få” underhållsstöd krävs att den andra föräldern inte bidrar till försörjningen. För att ”få” bostadsbidrag krävs en boendekostnad som är betydligt högre än bidraget.
    6 510 kr i etableringsersättning
    Svar: Stämmer i stort. Ersättningen är 308 kronor per dag man deltar i aktiviteter på heltid. En månad består ungefär av 21 dagar vilket ger en månadsersättning på 6468 kronor. För att få full ersättning ska man plugga svenska och samhällsorientering samt delta i utbildningar eller arbetsmarknadsåtgärder fyrtio timmar i veckan. Ersättningen finns bara för nyanlända flyktingar och deras anhöriga under de första två åren i landet.
    4 500 kr i etableringstillägg
    Svar: Detta är maximalt belopp för etableringstillägg, oavsett hur många barn man har. Möjligt om alla tre barnen är minst 11 år gamla (bidraget är mindre för yngre barn), men bara om man av någon anledning inte får underhållsstöd för mer än två av dem. Om man får underhållsstöd för det tredje har man bara rätt till etableringstillägg för två barn. Det här bidraget finns bara för nyanlända flyktingar och deras anhöriga under de första två åren i landet.
    4 500 kr i bostadsbidrag
    Svar: Teoretiskt möjligt. Familjen kan få 4 500 i bostadsbidrag, om den har en hyra på över 5 700 kronor i månaden och det tredje barnet i familjen helt saknar försörjning. Om det tredje barnet har en pappa som bidrar till försörjningen så kan bostadsbidraget minska, om det i stället har underhållsstöd så minskar etableringstillägget. Maximalt bostadsbidrag för en familj med 3 barn är 4900 kronor oavsett hyreskostnad. Alla bosatta i Sverige har rätt till bostadsbidrag om de uppfyller villkoren.
    3 754 kr i barnbidrag
    Svar: Stämmer, barnbidraget är lika för alla i Sverige
    2 546 kr i underhållsstöd
    Svar: Osannolikt, bygger på antagandet att kvinnan bara får underhåll för två av de tre barnen. Underhållsstöd betalas bara om barnens pappa inte bidrar till deras försörjning. Om pappan är med i bilden så försvinner underhållsstödet. Om det tredje barnet har en pappa som bidrar till försörjningen så kan bostadsbidraget minska, om det i stället har underhållsstöd så minskar etableringstillägget.
    = 21 810 kr i månaden skattefritt.
    Mer korrekt beräkning för en ensamstående mamma som pluggar svenska och deltar i andra insatser på heltid, med tre barn över 11 år utan någon pappa som bidrar till försörjningen är:
    6 468 kr i etableringsersättning
    3 000 kr i etableringstillägg (om man får underhållsstöd för tre barn )
    4 500 kr i bostadsbidrag (förutsatt en hyra på 5 700 kronor i månaden)
    3 754 kr i barnbidrag
    3 819kr i underhållsstöd (underhållsstöd för tre barn i stället för två)
    =21 541 Detta har man rätt i under högst två år, och förutsätter att den ensamma mamman deltar på heltid i utbildningar och andra insatser.
    Jämför detta med riksnormen för försörjningsstöd i motsvarande situation(ensamstående mamma, tre barn på 11, 12 och 15 år, ingen pappa som bidrar, hyra på 5 700 kronor i månaden, deltar i någon form av arbetsmarknadsinsatser:
    4 500 kr i bostadsbidrag
    3 754 kr i barnbidrag
    3 819 kr i underhållsstöd
    7 967 kr i kompletterande försörjningsstöd (antaget 1 100 kronor i månaden för hushållsel, hemförsäkring, fackföreningsavgifter och kollektivtrafikresor till arbetsmarknadsinsatser m.m.)
    = 20 040. Därtill kan man få ersättning för bl.a. tandvård, hälso- och sjukvård, läkemedel, glasögon,  underhåll, reparation och inköp av hemutrustning och möbler, flyttkostnader, barnomsorg m.m.
    Etableringsersättningen är alltså 1040 kronor högre än försörjningsstödet, men ger inte rätt till ersättning för något av de sistnämnda kostnaderna. En nyanländ invandrare kan i stället få lån för att skaffa hemutrustning. Lånet ska återbetalas och har samma ränta som studielån.
    Utöver detta har invandraren rätt till 259 200 kr i retroaktiv föräldrapenning. Invandraren kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut.
    Svar: Nej. Beräkning ovanför utgår från att barnen är minst 11 år gamla. Då har rätten till föräldrapenning upphört. Nästa år ska också reglerna för föräldrapenning ändras så att 80 procent av dagarna måste tas ut innan barnet fyllt 4 år. Därmed blir det svårare att ta ut långa sammanhängande perioder med föräldrapenning för flera barn som är födda utomlands. I gengäld får de övriga 20 procenten av dagarna sparas tills barnet fyllt 12. Om man har yngre barn och tar ut mycket föräldrapenning under de första två åren så brinner etableringsersättningen och –tillägget inne. Dessutom kan föräldrapenning inte kombineras med full etableringsersättning och etableringstillägg.
    Invandraren har rätt till 12 000 kr i skattefri SFI-bonus. SFI-bonusen betalas ut vid avklarad kurs.
    Svar: Nej, man har inte rätt till sfi-bonus utan det är något som man förtjänar. Sfi-bonus är ett engångsbelopp. 12 000 kronor är högsta bonus, som bara betalas ut om man klarar den högsta nivån (kurs 3D) av sfi inom tolv månader från utbildningsstart och 15 månader från folkbokföring. Den nivån är ungefär jämförbar med svenska för sjätte klass i en svensk grundskola. Om man klarar sfi på lägre nivåer i samma tid kan man få ett lägre bonus.
    Inget av ovanstående bidrag kan dras in för att invandraren vägrar att ta ett erbjudet jobb."
    Svar: Etableringsersättningen kan dras in eller sättas ned om man inte medverkar i sin etableringsplan på heltid. Reglerna är på väg att ändras så att det framgår tydligt att det också betyder att man ska tacka ja till ett lämpligt arbete. Efter de första två åren är det precis samma regler som gäller oavsett om man är invandrare eller infödd.
  • Äldre 19 Oct 15:00
    #80
    Micke skrev 2012-10-19 14:56:31 följande:
    Läste du hans inlägg om vad som är en mer korrekt beräkning?

    Han kom fram till siffran 21 541 kr i månaden. En skillnad på 261 kr mot exemplet i TS.

    Så tycker nog inte alls att exemplet i TS är speciellt felaktigt.  


    Såg du på alla "om" som fanns i beräkningen? Hur "dessutom FP" inte stämmer. Att det bara gäller i 2 år? Hur mycket en svensk i samma hypotetiska familj får under obegränsad tid?

  • Anonym
    Äldre 19 Oct 15:00
    #81
    Anonym (I KNOW) skrev 2012-10-19 14:46:03 följande:

    Slipper betala för?!?! Hade dom bott här hade dom ju hjälpt till att betala.. idiot.

    Hade dom? Var finns alla de 30 000 jobb som de skulle ha som boende i Sverige?
Svar på tråden Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......