Inlägg från: Laconian |Visa alla inlägg
  • Laconian

- bf juli 2013 -

Jag ville inte ha någon medicinsk hjälp mot värkarna sist men fick lov vid 8 cm att ta epidural. Något  som fungerar bra för många och även för min smärta då den knappt kändes efter det. Det som hindrat mig från början och som kommer vara ett av mina anledningar MOT epidural nu nästa gång är att:
    * läkaren stack fel 4 gånger på mig innan den satt - pina att vänta, kände knappt sticken för övrigt...
    * mitt ben domnade bort under förlossningen vilket var jobbigt pga att jag inte kunde röra mig som jag ville.
    * Jag hade värk på bedövningsstället mer än ett år efter förlossningen
    * De riktiga värkarna avtog och jag fick lov att få värkstimulerande dropp
    * barnet i magen blir påverkad av epiduralen.

Inte meningen att skrämma någon men man ska vara medveten om alla sidor av myntet. För min del fyllde den sitt syfte med att ta bort smärtan vilket räddade mig denna gång. Hade inte gått utan men min efterklokhet säger att jag nästa gång inte ska ha den med tanke på min otur kring biverkningar och flertalet stick.

Denna gång vill jag ha bad eller bara TENS. Det hade jag sist och TENS var väldigt bra fram till 8 cm. Annars vetekuddar och iskuddar att varva med för att bedöva naturligt.

Jag skrev brev eftersom jag även läst en del kring tidig avnavling och skrev med att jag INTE ville att de sätter klämmor på navelsträngen förrän allt blod pulserat klart och bebis fått alla viktiga stamceller överförda, vilket sker genom de sista pulseringarna. Sök och läs på mera ni som är intresserade!  Det är lika viktigt för mig denna gång och jag ska skriva brev igen.

• Laconian
    Fåret Shaun skrev 2013-03-09 09:56:03 följande:
    Tens får man här låna/hyra från mvc.

I veckan ringde hon som gjorde ul på mig och hävdade att datumet 22/8 hade jag lagt in i min journal, hur jag nu ska ha kunnat gjort det?
    Att hon sa två datum under ul:et har jag bara drömt, konstigt att jag och min man har drömt exakt samma sak.

Blir samtal med min bm hur jag blivit bemött av denna kvinna. Be om extra kontroller för att inte få en stor bebis, enligt hon som gjorde ul:et kan man inte kolla det med ul. Får se vad som händer. Men jag har ångest då jag vet att jag förra året inte återhämtade mig helt från björkpollen först i slutet av Juli.
    Men jag hoppas på att få en läkartid då jag behöver andra tabletter än tavegyl, jag sover för mycket med dem. Hur ska jag fixa att ha barnen och plugga 100% om jag sover ca 18H/dygn 
    Men herregud, vad är det för fel på UL-barnmorskan? Kan hon inte erkänna att hon gjort fel istället för att komma med löjliga bortförklaringar! Hahaha ojojoj..  aldrig hört nåt maken till odräglig!

• Laconian

Får man ställa en "känslig" fråga. Hur mycket har ni gått upp denna graviditet från inskrivningen?

Jag har gått upp 6 kilo nu i vecka 25.

• Laconian

Hahaha ja känner som du lillasyster, har foglossning men begränsat rörelsemönster om dagarna, kan inte träna ALLS och minsta promenad gör mig förstörd i fogarna för resten av kvällen.. sen lägger man på allt svullande av kladdkakesmet, godis, läsk-drickande så är det ingen god spiral man är inne i...

Jag hoppas min vikt inte barkar iväg allt för mycket. Sist gick jag upp 15 kilo och de försvann ändå rätt snabbt. Men 6 kilo redan i v 25 tror jag inte att jag hade då :P hahahahah...

• Laconian

Nä vikten är ju högst personlig, beror på utgångsläge och det läge man hamnar i under en graviditet. Oavsett vad ska man vara stolt över att man kan bli gravid och inte fokusera på vågen. Fick också pikar av min förra barnmorska om vikten, då är jag "normalviktig" sedan innan och hon tyckte jag gått upp mycket när jag nått 11 kilo i vecka 35.... väldigt bisarrt i min värld att det var så fruktansvärt så hon var tvungen att pika/påpeka det.

Angående sockret så passerar ju allt vi äter in till barnet och socker har ju sedan urminnes tider varit ett sätt för människan att få snabb energi och det är därför vi gärna proppar i oss det- generna från stenåldern som ber oss att "överleva". Sedan är det ju självklart bättre med andra alternativ men jag äter hellre naturligt socker än proppar i mig saker fulla med E-ämnen.. men det är ju jag det =)

Inget man äter/dricker är bra i överdrivna mängder men att ha cravings är också en del av vår naturliga apparat som styr över det som den gravida kroppen behöver. När vi mår illa under graviditet härstammar det också från "stenåldern" då vi skulle passa oss för vissa dåliga saker att äta så låt kroppen tala till er (låter flummigt men då slipper man skam-känslan över att man råkat trycka i sig 12 chokladbollar en dag :P ) Det är nog med stress och press ändå på vad man ska och inte ska göra.

• Laconian

Hjälp mig att minnas. Är det okej att känna mensvärkssmärtor (molande, brännade och ömmande i mage och rygg) SAMTIDIGT som man har sammandragningar??? Alltså det är ju inte smärtor i närheten av förlossningsvärkar men dom känns!  Är i vecka 26 och minns inte när detta började förra graviditeten.

• Laconian
    aalexxandra skrev 2013-03-18 21:01:40 följande:

Exakt så har jag med!!! Hade så en hel kväll/natt häromdan med massa sammandragningar och kände mig illamående samtidigt. Detta är min första graviditet så vet ej riktigt vad detta betyder!! Dessutom så har jag nu sen i fredags haft värk i både magen och ryggen samtidigt. Känns nästan som man har sendrag/kramp sport jag anstränger mig. Någon som vet om detta är vanligt i vecka 25? Jag har så otroligt ont :(
    Jag fick lov att ringa förlossningen imorse vid 6 eftersom jag knappt sovit något inatt pga värken i magen..ihållande mensvärk en hel natt + massa sammandragningar! Fick tid för undersökning men allt var normalt för min del. Inte öppnats något och tappen var lång = inte stressat igång nån tidig förlossning. Phu!

Har haft hemskt på jobbet med en elev som utagerat aggressivt mot mig så i väntan på åtgärd går jag hemma nu och är stressad, rädd och orolig- kan säkert ha spelat in gällande min smärta.

Man kan ju ha mensvärk som sagt utan att det är farligt, livmoder som tränar men håller den i sig och magen blir hård är det värt att kolla upp- det betonade läkaren för mig idag att jag ska höra av mig igen om det fortsätter. Fått bricanyl-tabletter med hem så jag kan sova om det blir lika igen.

• Laconian

Har ni börjat fundera på namn på era bebisar =) ? Alltid kul att höra andras förslag.

• Laconian

Vi har inget tjejnamn som vi är överens om men efter UL sa de pojke så vi satsar all in på pojknamn, här är några av de favoriter vi har:

Odin
    Kian
    Kean
    Dylan
    Eddie
    Aragorn

Hehehe. vi måste ju tar nåt annorlunda med nästa också så det matchar, vår Första son heter Anakin =)

Svar på tråden - bf juli 2013 -