- bf juli 2013 -
Jag ville inte ha någon medicinsk hjälp mot värkarna sist men fick lov vid 8 cm att ta epidural. Något som fungerar bra för många och även för min smärta då den knappt kändes efter det. Det som hindrat mig från början och som kommer vara ett av mina anledningar MOT epidural nu nästa gång är att:
* läkaren stack fel 4 gånger på mig innan den satt - pina att vänta, kände knappt sticken för övrigt...
* mitt ben domnade bort under förlossningen vilket var jobbigt pga att jag inte kunde röra mig som jag ville.
* Jag hade värk på bedövningsstället mer än ett år efter förlossningen
* De riktiga värkarna avtog och jag fick lov att få värkstimulerande dropp
* barnet i magen blir påverkad av epiduralen.
Inte meningen att skrämma någon men man ska vara medveten om alla sidor av myntet. För min del fyllde den sitt syfte med att ta bort smärtan vilket räddade mig denna gång. Hade inte gått utan men min efterklokhet säger att jag nästa gång inte ska ha den med tanke på min otur kring biverkningar och flertalet stick.
Denna gång vill jag ha bad eller bara TENS. Det hade jag sist och TENS var väldigt bra fram till 8 cm. Annars vetekuddar och iskuddar att varva med för att bedöva naturligt.
Jag skrev brev eftersom jag även läst en del kring tidig avnavling och skrev med att jag INTE ville att de sätter klämmor på navelsträngen förrän allt blod pulserat klart och bebis fått alla viktiga stamceller överförda, vilket sker genom de sista pulseringarna. Sök och läs på mera ni som är intresserade! Det är lika viktigt för mig denna gång och jag ska skriva brev igen.