• Anonym (ledsen)

    En liten flicka blev en ängel igår....

    Igår fick jag ett samtal jag sent kommer att glömma.
    Min man ringde och berättade att hans brors lilla dotter på 3 månader hade slutat andas och att dom var på väg
    med ambulans till sjukhus. Hon skulle troligen inte klara det..
    Åkte hem från jobbet, hämtade min man på hans jobb och åkte hem till hans föräldrar.
    Snart kom samtalet från min svåger. Hans lilla dotter var död.

    Vi grät och grät!! Dom ville ha oss alla där så vi åkte in, alla hans syskon med familjer, hans frus föräldrar
    och alla syskon.
    Att se deras ansikten på sjukhuset i det där lilla rummet på sjukhuset var obeskrivligt.
    Den sorgen går inte att förklara.
    Vi var alla så ledsna.
    Vi fick se henne ligga i en sådan där plastsäng som man lägger sin nyfödda bebis i på BB.
    Hon var så fin, lilla prinsessan. Såg ut som att hon sov.
    Väntade bara på att hon skulle öppna ögonen, sprattla med sina små fingrar..
    Hon var kall.

    Idag känner jag mig helt tom.
    Min man är någon annanstans, inte alls närvarande. Det är hans tvillingbror som förlorat sin dotter.
    Ingen tror att det faktiskt har hänt.
    Hon låg ju bara och sov middag i sin vagn igår. Allt var som vanligt.

    Hur går man vidare?
    Hur kan vi hjälpa föräldrarna? Jag tänker på dom hela tiden!
    Hur gör man?
    Dom har ett barn till. En liten kille på några år som förlorat sin lillasyster.

    Gode Gud. Varför?
    Vet inte ens varför jag skriver här..
    Vet bara inte vad jag ska göra.
    Har två små barn som behöver mig. Min man orkar ingenting.
    Jag håller ställningarna här hemma.
    Han är hos dom nu och hjälper dom att plocka bort alla hennes saker..
  • Svar på tråden En liten flicka blev en ängel igår....
  • Anonym

    Oj, man kan inte läsa hela ditt inlägg... skriv om igen!

  • Anonym

    Mamman till flickan har också skrivit på familjeliv tror jag?

  • Anonym (Ellie)

    Och jag har en god vän vars lilla bebispojke blev en ängel igår.
    Alldeles perfekt och nyfödd, men han kom aldrig igång med andningen själv <3

  • Anonym

    Usch så hemskt läste en tråd innan om det. Förstår det är samma flicka ni talar om. Verkligen fruktansvärt. Jag bara gråter när jag läser det:(. Lider med er alla. <3

  • Anonym

    Kan innte ens tänka mig vilken smärta och tomhet ni känner. Njut med dina barn och ger din make och dig själv och er familj. Styrke kramar.
    Du vet att det finns en kilnande tråd som är verkar handla om samma lilla flicka.

    Kramar

  • Anonym (Lollo)

    Så sorgligt man saknar ord. Förstår inte meningen med att små barn dör. Har förlorat själv ett barn men hon blev bara 1 dygn.

  • Anonym (ledsen)

    Hennes underbara mamma! Önskar jag kunde ta bort deras sorg! Önskar jag kunde hjälpa.

  • Anonym (änglamor)

    Försök att finnas där för dom. Erbjud hjälp med alla praktiska saker och givetvis att prata också om dom vill det.
    Tillåt dig att vara ledsen i deras närhet, men försök att inte likställa din/er sorg med deras.

    Gå in på Spädbarnsfondens hemsida så finns där lite tips om hur ni som anhöriga kan agera.

    Det jobbigaste vi upplever är att andra nära anhöriga likställer sin sorg med vår och att vi får trösta dom istället för tvärtom. Det är också jobbigt med människor som undviker oss för att vårt sällskap gör andra obekväma.
    Ifrågasätt inte saker dom säger.
    Fråga rakt ut hur dom vill bli bemötta istället för att anta saker. Fråga vad dom vill ha hjälp med, OM dom vill ha hjälp.

    Massa kramar

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (änglamor) skrev 2012-11-14 21:00:47 följande:
    Försök att finnas där för dom. Erbjud hjälp med alla praktiska saker och givetvis att prata också om dom vill det. Tillåt dig att vara ledsen i deras närhet, men försök att inte likställa din/er sorg med deras. Gå in på Spädbarnsfondens hemsida så finns där lite tips om hur ni som anhöriga kan agera. Det jobbigaste vi upplever är att andra nära anhöriga likställer sin sorg med vår och att vi får trösta dom istället för tvärtom. Det är också jobbigt med människor som undviker oss för att vårt sällskap gör andra obekväma. Ifrågasätt inte saker dom säger. Fråga rakt ut hur dom vill bli bemötta istället för att anta saker. Fråga vad dom vill ha hjälp med, OM dom vill ha hjälp. Massa kramar

    Tack snälla du för svar! Precis så tänker jag.. och det där med att likställa sorgen är verkligen något som jag mått dåligt över att andra gjort. Far illa när tex mina vänner på Facebook skickat "styrkekramar" till MIG och skrivit typ "tänker på dig" eller "Fruktansvärt att ni ska gå igenom detta!". Det är ju inte MIG dom ska skriva så till, det är DOM, föräldrarna, som går igenom det här hårda tuffa fruktansvärda. Visst, vi är självklart jätteledsna såklart, men det vi känner är inte i närheten av vad dom känner. Har märkt att föräldrarna reagerat på detta flera gånger.. dom ska inte behöva känna så! Dom ska inte behöva tänka på sådant. Jobbigt. Försöker känna av situationen från gång till gång och anpassa samtal efter hur dom mår just då och vad dom själva väljer att prata om. Men det är inte lätt. Man är så rädd att det man säger ska uppfattas fel eller helt enkelt såra. Pratar man inte om händelsen är man rädd att dom känner att man undviker det och pratar man om det är man rädd att dom ska bli (mer) ledsna. Och jag vill ju inte att dom ska känna något av det. Tycker om dom så mycket och önskar av hela mitt hjärta att dom slapp gå igenom detta. Ska kolla på den sidan! Tack igen för ditt svar!
  • Anonym (ledsen)

    Ursäkta bristen på radbyten.. det klumpar ihop sig när man skriver från mobil.

  • Anonym (änglamor)
    Anonym (ledsen) skrev 2012-11-14 22:25:42 följande:

    Tack snälla du för svar! Precis så tänker jag.. och det där med att likställa sorgen är verkligen något som jag mått dåligt över att andra gjort. Far illa när tex mina vänner på Facebook skickat "styrkekramar" till MIG och skrivit typ "tänker på dig" eller "Fruktansvärt att ni ska gå igenom detta!". Det är ju inte MIG dom ska skriva så till, det är DOM, föräldrarna, som går igenom det här hårda tuffa fruktansvärda. Visst, vi är självklart jätteledsna såklart, men det vi känner är inte i närheten av vad dom känner. Har märkt att föräldrarna reagerat på detta flera gånger.. dom ska inte behöva känna så! Dom ska inte behöva tänka på sådant. Jobbigt. Försöker känna av situationen från gång till gång och anpassa samtal efter hur dom mår just då och vad dom själva väljer att prata om. Men det är inte lätt. Man är så rädd att det man säger ska uppfattas fel eller helt enkelt såra. Pratar man inte om händelsen är man rädd att dom känner att man undviker det och pratar man om det är man rädd att dom ska bli (mer) ledsna. Och jag vill ju inte att dom ska känna något av det. Tycker om dom så mycket och önskar av hela mitt hjärta att dom slapp gå igenom detta. Ska kolla på den sidan! Tack igen för ditt svar!
    Tycker att du ska hänvisa de som skriver till dig till att kontakta dem det berör istället.
    Det är många som frågar hur jag mår via andra personer hela tiden och jag tycker att det är ganska påfrestande, det skapar bara irritation. Vissa fråga mig hur min man mår och tvärtom.
    Personligen tycker jag inte om att det ställs frågor om hur vi mår via omvägar hela tiden. Vet att alla vill väl, men när det upprepas om och om igen så tröttnar man till slut.
  • Anonym (tina)
    Anonym (änglamor) skrev 2012-11-26 15:46:50 följande:
    Tycker att du ska hänvisa de som skriver till dig till att kontakta dem det berör istället.
    Det är många som frågar hur jag mår via andra personer hela tiden och jag tycker att det är ganska påfrestande, det skapar bara irritation. Vissa fråga mig hur min man mår och tvärtom.
    Personligen tycker jag inte om att det ställs frågor om hur vi mår via omvägar hela tiden. Vet att alla vill väl, men när det upprepas om och om igen så tröttnar man till slut.

    Jag har också ett änglabarn, och jag håller verkligen med dig i det du skriver. Jag blev både ledsen och irriterad när jag fick höra  om hur andra pratde med varandra om hur vi mådde och olika teorier om vad som hänt osv (det tog över ett halv år innan vi fick svar om vad som hänt vår älskade flicka) .

    vi behövde förvisso vara helt för oss själva i början, men det var också väldigt jobbigt när närstående eller bekanta tog avstånd från oss för att det blev för jobbigt för DEM. det sårade...  det var svårt för mig att känna att jag kunde prata om vårt barn utan att någon annan skulle bli ledsen eller obekväm. och det är ju så viktigt att få göra det.

     
Svar på tråden En liten flicka blev en ängel igår....