• Thezz88

    Har vi råd att köpa bostad??

    Jag och min sambo har under en tid nu funderat på att köpa en bostad, villa eller bostadsrätt (radhus).
    Men jag funderar på om vi har råd?

    Jag tjänar ca 15 000 och min sambo ca 18 000 (netto)
    Vi har i dagsläget inga barn (inga på väg heller ;D) Men förhoppningsvis inom dem närmsta åren.
    Vi bor förtillfället i en hyresrätt och har därför inget att sälja och tjäna pengar på.

    Vi har tittat på hus/radhus som ligger runt 1,8 mkr (2mkr efter budgivning) och som har en månadskostnad runt 4000kr
    Har man råd med ett lån på 2 mkr (bolån+handpenningslån) + månadskostnaden?
    Har räknat på detta nu fram och tillbaka, så snart vet jag varken ut eller in.
    Skulle därför bli toppen glad om någon kunde dela med sig av sina tankar, ideér eller erfarenheter
  • Svar på tråden Har vi råd att köpa bostad??
  • lostinspace

    Klart ni har råd. Sedan får man kanske prioritera bort en del andra saker, men råd har ni definitivt Har ni råd med hela kontantinsatsen så  kommer ni ligga runt 7000 spänn i månaden för ett ammorteringsfritt lån.

    Ofta har man kanske inte råd med hela kontant-insatsen, och måste därför låna mera pengar, men det borde inte vara några bekymmer då ni ändå har väldigt bred marginal utöver det. Det är naturligtvis bra om ni sparar ihop så att ni kan betala så mycket som möjligt av kontantinsatsen, men annars är det bara att börja ammortera väck det dyra topplånet så snabbt det går

  • Thezz88

    oj hur räknar du nu??
    Jag får det till typ 13 000kr innan skatten??
     
    7 000kr hade vi vekligen klarat av men jag får det liksom inte att stanna där. =)   

  • lostinspace

    Det är inte jag som räknar, utan det är swedbank :P


      Bottenlån 1TopplånTotalt Lånesumma 1 496 250 kr 199 500 kr 1 695 750 kr Ränta 3 mån, 3.33% Schablonränta, 4.33%   Effektiv ränta 3.37% 4.47%   Räntekostnad 4 152 kr/mån 720 kr/mån 4 872 kr/mån Amorteringstid Amorteringsfritt Löptid 15 år rak   Amorteringskostnad 0 kr/mån 1 108 kr/mån 1 108 kr/mån           Utgifter         Driftskostnad 2 500 kr/mån      

    Tänk på att det kan tillkomma utgifter för kommunal fastighetsavgift och tomträttsavgäld som påverkar den månatliga kostnaden för ditt boende.
    I samband med köp och belåning av bostad kan det även tillkomma kostnader för lagfart och pantbrev.


    Summa uppskattad månadskostnad


    7 018 kr/mån Före skatteavdrag 8 480 kr/mån
    Skriv ut

    Totalt pris på bostad


    1 995 000 kr inklusive kontantinsats 299 250 kr
  • lostinspace

    Vad totalt oläsligt det där blev

    Här är en länk där du kan ändra i kontantinsatser och hur mycket drift du räknar med och amortering och sånt...

    www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolaneguide/index.htm&agentnumber=HEM&typ=1&WT.mc_id=4203&pris=1995000&drift=23200&byggar=1937&taxbygg=1629000&arrende=0&tomtrattsavgald=0&avgift=0&adress=Slittorp%20375&kommunkod=14:40&kommunbenamning=Ale&boarea=103&biarea=0&bild=bilder.hemnet.se/images/itemgallery_S/98/2b/982b48afbc71cc80ef1df55376426bc0.jpg

  • Elaifiknow

    Du skriver att ni ska låna till handpenningen. Om ni köper villa, har ni till pantbrev och lagfart? Eller tänkte ni låna det också?

  • JP01

    Det ni oxå måste tänka på är har ni råd när räntan går upp? Och vad händer om någon blir långvarigt sjuk eller arbetslös? Om det är tajt redan frön början blir det ju väldigt sårbart om räntan går upp eller inkomsten ner.

  • Thezz88

    Jag är självklart medveten om att man måste tänka på ev oförutsägbara händelser. Men jag har räknat så mycket på detta fram och tillbaka att jag inte har någon koll längre. Vad bör man ha kvar av sin inkomst efter att hyra och lån är betalade (alltså alla bostadskostnader)??

  • JP01

    Fast så går ju inte riktigt att säga, si och så mycket ska du ha kvar. Vänd på det, gör en hushållsbudget. Vad lägger ni pengarna på idag, hur vill ni leva och vad kostar det er i månaden? Gillar ni att resa - vad kostar det? Har ni hobbys som kostar pengar? Vilka andra kostnader än lån blir det med huset - försäkringar, driftskostnaderna, ändrade luvsmönster som kostar till exempel att ni kör bil mer od. Och vad behöver ni för buffert i ert liv och vad kostar det er i månaden.

    Snittet för svenskarna är att boendekostnader står för en fjärdedel av disponibel inkomst, men det säger ju inget om rätt eller fel. Det finns en hel del på swedbanks webbsida om hushållsekonomi där du kan se schablonkostnader som du kan ha som riktmärke för dina beräkningar. Och tips är ju att boka tid med banken för art prata om er ekonomi och ev lån, där får ni ju oxå en fingervisning om rimlighet.

  • Svune77

    Husköp 2.000.000 kr.


    Avgifter enligt dig: 4000 kr/mån (antar det är värme, el, vatten- och avlopp mm)

    Lagfartskostnad: 30.825 kr (1,5 % av köpeskillingen + avgift)


    Pantbrev: 18.325 kr (antar bostaden som köpts har ökat i värde och redan har 900.000 kr i pantbrev. Nytt pantbrev på 900.000 kr måste i så fall ordnas för 2 % av beloppet)
    Antar även att bankens avgift går att avtala bort här.


    Ni ska ha råd att kunna betala en högre ränta än vad som år idag eftersom räntemarknaden förändras. I mitt exempel räknar jag på 6,5 % för både bottenlånet och topplånet.


    Kontantinsats: 300.000 kr


    Ni behöver alltså minst 300.000 + 30.825 + 18.325 = 349.150 kr i kontanter eller som måste tas med lån utan säkerhet vilket ger en högre ränta.


    Lån


    Bottenlån: 1.500.000 kr med 6,5 % ränta ger 97.500 kr/år
    Topplån: 200.000 kr med 6,5 % ränta ger 13.000 kr/år
    Totalt 110.500 kr/år eller 9.208 kr/mån


    Ungefärlig faktiskt kostnad för lån idag:
    Bottenlån: 1.500.000 kr med 3.0 % ränta ger 45.000 kr/år
    Topplån: 200.000 kr med 4,33 % ränta ger 8.660 kr/år
    Totalt 53.660 kr/år eller 4.472 kr/mån 


    Skillnaden blir 4736 kr/mån som ni i så fall borde använda till amorteringar.


    Ungefärlig totalkostnad med räntemarginal som används för amortering av topplånet och innan skatteavdrag blir: 9208 + 4000 = 13208 kr/mån


    (Men då har ni amorterat av topplånet på ungefär 3,5 år om dagens räntesats består)
    Kalkylen bygger ju även på att ni har de 350.000 kr som behövs till kontantinsatsen m.m. Om inte kommer ett sådant lån på 350.000 kr idag på Ica kosta runt 5000 kr i månaden och vara avbetalt på sju år. Ni skulle då också behöva amortera 1.111 kr/mån som minst för topplånet.


    Det skulle bli 4472 + 5000 + 1111 + 4000 = 14583 kr/månad med dagens räntor.


    Om ni har råd är det bara ni själva som kan avgöra. Men en stor del av er inkomst kommer att läggas på boendet men av det är ju faktiskt en del att se som sparande. Höjs räntorna kan ni ju amortera mindre istället och då märker ni ingen skillnad! J (i det fallet ni har till kontantinsatsen)


    Lycka till!

  • Voorhees

    Har alltid drömt om att köpa hus i framtiden. Hoppas drömmen går i uppfyllelse! Känns som det krävs att man blir läkare för att ha råd med en hyfsad villa.. Rynkar på näsan

Svar på tråden Har vi råd att köpa bostad??