• Anonym (undrar)

    Adoptera bort sitt barn i Sverige?

    Jag är väldigt lyckligt lottad som har två barn! Jag sitter bara och funderar lite.. och undrar om det är någon som vet om det finns folk i sverige som adopterar bort sitt barn? Vart blir de då bortadopterade? (i Sverige, eller runtom i världen?). Det var ett program om adpotion så det slog mig att jag aldrig stött på detta i Sverige.. jag har såklart träffat adpoterade barn i Sverige, men ingen som är ursprungligen svensk, inte heller några föräldrar i Sverige som adopterat bort sitt barn.

  • Svar på tråden Adoptera bort sitt barn i Sverige?
  • Anonym

    Det är otroligt få som adopterar bort barn i Sverige, men i de fall det förekommer så adopteras de inom landet. De adoptioner som sker inom landet är vanligtvis att en ny partner adopterar en änkas/änkemans biologiska barn. Några adoptioner sker också, där det föregått av lång tid hos fosterfamilj. Men det förekommer så gott som inga adoptioner på samma sätt som i USA, där unga mammor inte anser sig ha möjlighet att behålla barnet och därför redan som gravid bestämmer att de ska adoptera bort sitt barn. Vi har ett helt annat socialt skydd här, där t.ex. en ung mamma som blir utsparkad av sina föräldrar får hjälp av socialen, får föräldrapenning och barnbidrag samt har möjlighet till i princip gratis barnomsorg efter ett års ålder, så att hon kan studera/jobba. I USA finns inte de möjligheterna alls, och många unga mammor ser därför ingen praktisk och ekonomisk möjlighet att behålla sina barn. Skulle någon svensk mamma dock vilja adoptera bort sitt barn så tar man kontakt med socialtjänsten, som hjälper till att utse lämplig adoptivförälder.

  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2012-10-29 14:34:50 följande:
    Det är otroligt få som adopterar bort barn i Sverige, men i de fall det förekommer så adopteras de inom landet. De adoptioner som sker inom landet är vanligtvis att en ny partner adopterar en änkas/änkemans biologiska barn. Några adoptioner sker också, där det föregått av lång tid hos fosterfamilj. Men det förekommer så gott som inga adoptioner på samma sätt som i USA, där unga mammor inte anser sig ha möjlighet att behålla barnet och därför redan som gravid bestämmer att de ska adoptera bort sitt barn. Vi har ett helt annat socialt skydd här, där t.ex. en ung mamma som blir utsparkad av sina föräldrar får hjälp av socialen, får föräldrapenning och barnbidrag samt har möjlighet till i princip gratis barnomsorg efter ett års ålder, så att hon kan studera/jobba. I USA finns inte de möjligheterna alls, och många unga mammor ser därför ingen praktisk och ekonomisk möjlighet att behålla sina barn. Skulle någon svensk mamma dock vilja adoptera bort sitt barn så tar man kontakt med socialtjänsten, som hjälper till att utse lämplig adoptivförälder.
     Tack för denna information, jag hade ingen aning! Det är jätte bra att det är såpass ovanligt i Sverige!!
  • Tow2Mater

    I Sverige aborteras ju många oönskade barn, medan många oönskade barn i t ex USA adopteras istället för att aborteras.

  • MeandHim

    Jag vet ett par dom adopterat två svenska barn. Först en dotter och sen en son som var syskon. Mamman knarkade och kunde/ville inte ta hand om dom.

  • Anonym
    MeandHim skrev 2012-10-29 20:49:48 följande:
    Jag vet ett par dom adopterat två svenska barn. Först en dotter och sen en son som var syskon. Mamman knarkade och kunde/ville inte ta hand om dom.

    Var barnen skadade av mammans knarkande under graviditeterna?
  • Anonym

    Jobbade med en tjej förut som adopterde bort sin son när han var nyfödd, hon fattade det beslutet efter att fått reda på att hon var gravid i 6e månaden. Vet inte helt och hållet varför och frågade aldrig då det var/är ett känsligt ämne men visst sker det vanliga adoptioner oxå men de är extremt ovanliga.

  • MeandHim

    Tror dottern hade nåt mindre hjärtfelsom hon opererades för. Annars är dom (konstigt nog) helt friska.

  • Anonym (Några fler)
    Anonym skrev 2012-10-29 14:34:50 följande:
    Det är otroligt få som adopterar bort barn i Sverige, men i de fall det förekommer så adopteras de inom landet. De adoptioner som sker inom landet är vanligtvis att en ny partner adopterar en änkas/änkemans biologiska barn. Några adoptioner sker också, där det föregått av lång tid hos fosterfamilj. Men det förekommer så gott som inga adoptioner på samma sätt som i USA, där unga mammor inte anser sig ha möjlighet att behålla barnet och därför redan som gravid bestämmer att de ska adoptera bort sitt barn. Vi har ett helt annat socialt skydd här, där t.ex. en ung mamma som blir utsparkad av sina föräldrar får hjälp av socialen, får föräldrapenning och barnbidrag samt har möjlighet till i princip gratis barnomsorg efter ett års ålder, så att hon kan studera/jobba. I USA finns inte de möjligheterna alls, och många unga mammor ser därför ingen praktisk och ekonomisk möjlighet att behålla sina barn. Skulle någon svensk mamma dock vilja adoptera bort sitt barn så tar man kontakt med socialtjänsten, som hjälper till att utse lämplig adoptivförälder.
    "Så gott som inga" stämmer inte riktigt. 

    15-20 barn per år adopteras på det sätt du beskriver, d v s en mamma (och ibland pappa) bestämmer sig för att adoptera bort sitt barn.
  • Canie

    Jag har vårdat några patienter inom psykiatrin som fött barn som adopterats bort inom landet. Mammorna har varit svårt psykiskt sjuka i tex schizofreni, inte en chans att de kunnat ta hand om en liten.

  • Dr Mupp

    Min mamma valde att adoptera bort mitt storasyskon. Då hade syskonet bott i familjehem och skulle aldrig komma tillbaka. 
     


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym
    Hjälpare skrev 2012-12-08 07:21:28 följande:
    Jag och min man kan adoptera ditt barn.
    Shit vad läskigt!
  • Anonym (heja Sverige)

    15-20 är ganska obetydligt antal. Jämför med Norge där det är lite mindre än  utlandsadopterade.. Några hundra.
    Synd att inte möjligheten i realiteten finns på ett enkelt sätt för någon som inte orkar ha barn men inte vill göra abort, väntat för länge på abort. Sociala problem av mycket allvarlig art....

    Adoption ger barnet så mycket bättre förutsättningar än fosterhemsplaceringar och ger barnet en familj som har längtat och vill satsa allt. Detta borde vara en möjlihet för fler barn i Sverige

  • Anonym (Existerar)

    Min sambo är svenskadoptetad som nyfödd och jag känner en som adopterat bort sitt barn. Så nog händer det allt. Finns många barn i vårt avlånga land som förtjänar att bli bortadopterade och få växa upp i en trygg tillvaro, inte minst alla dessa fosterbarn som många lever med skräcken att fosterfamiljen inte ska vilja ha dem och tvingas byta hem än en gång...

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-09 19:08:10 följande:
    Shit vad läskigt!

    Varför?
Svar på tråden Adoptera bort sitt barn i Sverige?