• Krusmynta

    Väntetid och kostnad för IVF i Västra Götaland?

    Storken har ännu inte hittat till oss och vi skall påbörja en utredning i augusti. Innan vi vet om det är något som är fel hinner man tänka en del. Funderat mycket kring IVF, adoption mm.

    Är det någon som vet hur lång väntetid det är för en IVF behandling (eller annan behandling)? Funderar på om man skall söka via landsting eller privat. Är kostnaderna ungefär de samma eller skiljer det sig mycket åt? Får man något försök gratis via landstinget? Har ni några tips på privata kliniker?

    Skiljer det sig på väntetid beroende på var i Västra Götaland man bor och var man söker eller gäller samma tid i landstingskö överallt? Vet att man har olika väntetider när det tex gäller operationer för andra saker. gäller det även för IVF?

    Tusen frågor! Är det någon som har något svar?

  • Svar på tråden Väntetid och kostnad för IVF i Västra Götaland?
  • Skorpan

    Hej!

    3 försök är gratis om man går via landstinget i V.Götaland. Det är just nu 1,5 års väntetid.
    Om man vänder sig privat kan det kosta allt ifrån 18-60.000 kr beroende på vad man väljer. Om du kikar in i mitt krypin kan du klicka dig vidare på mina länkar. Där har jag lagt in adresser till privata kliniker.

    Lycka till.

    Kram Skorpan

  • TRASAN

    Hej!
    Jag hamnade på vänte-listan till shalgrenska för IVF, (bor i vbg) väntetiden där är 1½ år. (genom landstinget).

    Lycka till
    kram Jenny.L

  • Fommpen

    Jag hoppar in och fortsätter med frågorna.
    Om man hamnar i kön för landstinget, och det är 1½ års kö. Betyder det att man får göra första äggplockningen och insättningen av ägg efter 1½ år. Eller ska man gå igenom en massa annt innan?
    Sedan om inte första lyckas, får man göra ett nytt försök ganska snabbt inpå då, eller får man vänta tex i sex månader?

    Om man lyckas bli gravid och får missfall, får man inga fler försök då?

  • Krusmynta

    Tack för svaren! Men oj vilken lång väntetid. Jobbigt att tänka på när man redan fyllt 35.

  • raro

    Vi har pratat med Sahlgrenska, de sa att det är minst 6 mån väntetid för utredning och därefter ytterligare 1,5 år innan man kan påbörja IVF. Det kan gå snabbare om man får remiss.
    Har hört att det varit på förslag att endast ett försök skall vara gratis och därefter skall det kosta 10000 kr per försök.
    Har dock inte kollat de senaste uppgifterna på Sahlgrenskas hemsida om förslaget gick igenom.

    Tror att det är tre försök även om det blir graviditet och sedan missfall.
    Man borde väl kunna frysa ner de som ev blir kvar så att man har chans att få flera barn senare om man vill, eller man kanske måste köa igen..?

  • Skorpan

    Hej!

    Fommpen: Enligt den info vi fått från Sahlgrenska så blir vi kallade efter ca 1,5 år och då kommer man på besök för att diskutera behandlingsmetoder, d v s om man ska spraya, eller knapra piller eller annat. Det finns ju flera olika metoder och det är viktigt att hitta en som passa just dig. Sedan måste man i vissa fall vänta in mensen innan man kan sätta igång hela alltet. Men allt beror på vilken behandlingsmetod de sätter in. I vårt fall är vi redan utredda, d v s vi vet vad orsaken är till att vi inte kan bli med barn och då går det nog lite fortare.
    Om man misslyckas med exempelvis första försöket brukar man få vänta in en spontan mens efteråt, men även det kan variera.
    Ett försök räknas som ett lyckat försök först när du fått hem en bebis. Alltså om du blir gravid och får missfall eller om du inte blir gravid så har du fortfarande dina försök kvar.

    Raro: Ja, det stämmer att det är rätt lång kö till utredning innan själva ivf:n. Därför kan det gå snabbare att ta kontakt med en gynekolog eller göra en utredning privat för att sedan få en remiss till Sahlgrenska där det står att utredningen redan är gjord. På så vis kan man korta sin väntetid. Då hamnar man direkt i ivfkön.
    Det är fortfarande 3 gratisförsök som gäller. De lyckades inte få igenom sitt usla förslag till att minska antalet försök.

    OBS! Vill bara tillägga att denna information ovan grundar sig på info som jag fått då jag talat med personal gällande MITT ärende. Det kan ju som sagt variera beroende på hur var och när och allt det där.....ja, ni vet säkert att det förekommer skillnader från klinik till klinik landet över. Vill bara inte göra någon besviken om det visar sig att ni får reda på annat än det jag skrivit här.

    KRAM KRAM från Skorpan

  • Paulina f69

    Instämmer i Skorpans info, den stämmer med jag läst/hört osv också.

    Ett tips: Tala om ifall ni har möjlighet att komma med kort varsel, om de får ett återbud, när ni talar med dem på Sahlgrenska - alt. ring dit och säg det, gärna flera gånger, om det är så att ni får remiss från annat stället. Vi gjorde så och fick tid för utredning bara en dryg vecka efter att vi ringt första gången! (Var eg. upp till ett års väntetid - tala om tur!!)

    Sen tog utredningen nästan ett halvår, men vi fick räkna det som att vi stått i kö för ivf redan från dagen för vårt första besök - vi hade alltså redan avverkat en del av den kötiden. Vi tröttnade ändå på att vänta och använde oss av vårdgarantin som sa att om man väntat mer än nio månader på behandling i Västra Götaland så har man rätt att få den i annat landsting istället. Hamnade därför i Falun, i april. Vet inte exakt vad som gäller för vårdgarantin just nu, regler ändras hela tiden, men det kan vara värt att kolla upp om/när ni kommer så långt.

    Webbsidor med bra info om ivf osv:
    www.villhabarn.com
    www.iris.y.se

    Fler länkar finns i mitt krypin!

    Stort lycka till & kram!
    Paulina i v. 16 med tvillingar i magen efter 1:a icsi.

Svar på tråden Väntetid och kostnad för IVF i Västra Götaland?