• alynda

    Hur lång tid efter sjukdom för normala spermier?

    Finns det ngn som har erfarenhet av att mannen får dåligt resultat på spermaprovet p g a tillfällig sjukdom, men som sedan fått normala resultat? Hur lång tid tog det i så fall?

    Vi har försökt få till en liten 2:a i över 2 år nu. Har blivit naturligt gravid två gånger under den tiden, men efter senaste graviditeten fick jag inte tillbaka ägglossning, testade Pergotime o fick ÄL men blev inte gravid.
    Vi är båda över 40 så nu efter sommaren var det dags för att söka privat IVF.

    Vid samtalet vid första läkarbesöket tyckte läkare att jag skulle behandlas på samma sätt (korta metoden) som vid IVF, men med ett "hemmaförsök" istället för äggplock. Vid UL efter samtalet visade det sig dock att min ena äggstock troligtvis är underutvecklad o inte hade några utvecklade äggblåsor (bara massa små prickar, som vid PCOS).
    Dessutom var sambons spermaprov inget vidare: 9 miljoner, dålig rörlighet och låg livskraftighet. Normalt att det blir så efter en kraftig infektion som sambon haft sa doktorn och sambon skulle därför få lämna nytt prov några veckor senare. Det nya provet, 11 veckor efter friskförklarandet, visade normal kvalitet på spermierna som fanns, men han var bara uppe i 10 miljoner. Ca 40 miljoner behövs för att det ska vara meningsfullt att göra behandling med "hemmaförsök".

    Tiden tickar iväg så frågan är om vi ska invänta bättre resultat (som kanske aldrig kommer) för att kunna göra behandling + "hemmaförsök", eller köra IVF direkt... Det handlar om väldigt mycket pengar, ca 4000kr vid behandling + "hemmaförsök" mot 37 000 för IVF, samtiigt som väntan ju redan blivit alltför lång.
  • Svar på tråden Hur lång tid efter sjukdom för normala spermier?
  • Pimpinellan

    Maken hade få tillfälligt en gång vilket vi tror berodde på magsjuka någa månader innan IVF:en. Jag gav honom folsyra och zink i stora doser plus astaxantin och två månader senare hade antalet gått upp från 20 till 48 miljoner och ytterligare ett halvår senare var antalet 225 miljoner.

  • alynda
    Pimpinellan skrev 2012-10-31 13:45:14 följande:
    Maken hade få tillfälligt en gång vilket vi tror berodde på magsjuka någa månader innan IVF:en. Jag gav honom folsyra och zink i stora doser plus astaxantin och två månader senare hade antalet gått upp från 20 till 48 miljoner och ytterligare ett halvår senare var antalet 225 miljoner.

    Åh, konkreta tips, tack ska du ha! Nu gäller det bara att övertyga honom om att äta detta också, han är inte så lätt övertyga.
  • alynda

    Puffar lite för tråden, ingen annan som har erfarenhet av hur lång tid det tar att komma upp i fertila nivåer efter sjukdom? Undrar också om ni fått ngra råd från sjukvården/fertilitetsklinikerna kring detta?

Svar på tråden Hur lång tid efter sjukdom för normala spermier?