• Grodan29

    PCO & Endometrios

    Tjej på 19 år som fick veta i Januari att jag har PCO, detta gjorde mig helt förstörd för jag älskar barn så otroligt mycket (detta fick jag reda på efter att bytt gynekolog, pga. att min gamla tog mig aldrig på seriöst allvar osv.. senare fick jag även veta att den gamla hade vetat om det sen 2010 utan att säga något till mig). Men hur som helst, en månad senare, i februari, fick jag även göra en titthålsoperation för att kolla efter endometrios pga. att jag visar alla symptom på det + att min mamma har det och att det är tydligen ärftligt (min mamma genomgick 5 operationer för att lyckas få mig, vilket slutade med att jag var den enda som kom och inga syskon existerar). Men efter operationen var gjord så sa dom att de hade inte hittat något att jag kunde gå säker från det i alla fall. Men symptomen var kvar och min läkare gav inte upp, så hon bokade en röntgen istället, för hon förklarade att det fanns som en slags "vägg" och att bakom den kunde endometriosen gömma sig, så gjorde denna röntgen för 3 veckor sen nu, fick svar förra veckan och jag har endometrios, vilket förklarar alla smärtor osv.

    Nu undrar jag, är det någon annan än mig som har fått blivit diagnostiserad med två gynsjukdomar, både PCO och endometrios? Har ni lyckats få hjälp? Har ni kunnat blivit med barn?

    Tacksam för något svar// Orolig barnälskare

  • Svar på tråden PCO & Endometrios
  • BuoBä

    Jag vet inte varför, men när det gäller PCO så verkar de flesta gynekologer falla inom 2 kategorier: de som viftar bort det, och de som får det att låta som om det automatiskt innebär att man för evigt kommer vara barnlös. 


     


    Om man läser på lite så kommer man fram till att det är väldigt vanligt med PCO-utseende på äggstockarna. De flesta vet troligen inte ens om det, och har regelbunden ÄL och blir gravida som alla andra. Kanske att det tar någon månad extra att bli gravid för att man hoppar över en ÄL då och då, men det behöver inte alls vara så. 


     


    Det har blivit vanligare med PCO-S (dvs då det börjar skapa problem), troligen beroende på att fler är överviktiga idag. Många i den kategorin blir hjälpta av att lägga om kosten och gå ner i vikt. Får man igång regelbunden mens så har man oftast regelbunden ÄL och kan bli gravid som alla andra. 


     


    Sen finns det de som är normalviktiga som ändå har problem. De kan bli hjälpta av olika hormonpreparat som triggar igång ÄL. 


     


    Hjälper inte det heller så finns IVF, och där är PCO en fördel eftersom man då oftast är lättstimulerad och producerar många ägg av bra kvalitet på en gång. 


     


    Det finns alltså alla chanser att få barn, och det kan mycket väl gå utan att du behöver någon som helst medicinsk hjälp.


     


    Endometrios vet jag inte så mycket om, men jag har förstått att det kan variera var den sitter om det påverkar chanserna till barn eller inte. Någon annan kan säkert ge bättre svar på det. 

  • Nightrose

    Grodan29! Visst går det att bli med barn men det kan ta längre tid. Sen beroende på dina symtom så går det olika "lätt/svårt"

    Jag har pcos. Är normalviktig och har nästintill ingen egen ägglossning. Vid en titthålsop så upptäckte man även endometrios.

    Fick genomgå en del hormonbehandlingar som gav fina ägglossningar men ingen grav. Och så är det, chansen att bli gravid är som hos de utan problem 20%. Under tiden stod vi på ivf-lista. Jag vet med mig de som blivit gravida snabbt med hjälp av hormonstimulerad ägglossning, men vi var inte en av dem.

    Där som föregående talare skriver så här pcoare en fördel med ivf. Vi får oftast många ägg av fin kvalité. Vilket är bra! Vi har genomgått en ivf och blev gravid...om allt går som det ska så får vi äntligen ett efterlängtat barn i början av maj nästa år.

    Så beroende på hur stora besvär av dina diagnoser du har så svårt kan det komma att bli. Det kan ta längre tid, men sjukvården är så pass bra att för det mesta så går det vägen. Finns de som blir spontangravida...andra behöver hjälp. Sen så är det inte bara kvinnan det kan vara fel på heller. Mycket ska klaffa.

    Det som är bra är att du vet dina diagnoser och kan tidigt anpassa behandling efter dessa när du väl börjar skaffa barn. Lycka till i framtiden!


  • Grodan29

    Tack så mycket för båda era svar, det uppskattas!

    Mina symptom är att jag har jätte ont, jag ligger till sängs en vecka per månad p.g.a.. otroligt onda värkar. Jag kan få jätte ont i kvinnomagen från ingenstans, strålar ut i ryggkotorna, blir kall svettig, yr och sen svimmar jag. Jag har ingen regelbunden mens, jag ska få tabletter senare som stimulerar fram en ägglossning, p.g.a.. att min egna kropp den vägrar. När jag inte gick på p-piller så kunde det gå som längst 6,5 månad tills jag fick min mens, den uteblev helt, har hänt ett antal gånger fast då brukar det gå ca 4-4,5 månader också..

    Men tack igen för svar, så får jag väl bara vänta och se och sedan hoppas på det bästa!

Svar på tråden PCO & Endometrios