• Anonym (fundersam)

Ersättning från ärr i ansiktet?

Jag var 8-9 år, och blev hundbiten i ansiktet. 18 stygn fick sys på näsborren, överläppen, mungipan, kinden och upp till örat där jag har flera stygn i örat också. Än idag har jag synliga ärr, och bindväv i kinden som gör att kinden "sticker ut" och smilegropen är som bortblåst där istället ett utav mina ärr visar sig ännu synligare vid leende. 
    Anmälan gjordes och jag fick pengar för det, men fick aldrig veta någonting själv.
    Nu är det 10-11 år senare och mina föräldrar (gillar inte direkt varandra kan jag passa på att säga), men pappa bestämde sig för att berätta för mig och ge mig pengarna. (jag väntar nu barn och flyttat hemifrån sen ett år tillbaka). Han sa att min mamma fick pengarna efter händelsen, och att jag ska få 47000 kronor. 
    Efter att ha kollat runt lite tycker jag att det verkar rimligt eftersom jag tror det anses som vanprydande osv?
    Men min mamma säger nu att jag inte alls fått så mycket. Att jag bara fått 16000 minus 1500 kronor i självrisk. Alltså 14500 kronor.

Papper håller på att letas upp osv, men vad tror ni är rimligast? Vad har ni fått?  
    (kan jag själv ta reda på hur mycket det ska vara? Har ingen koll på vilket försäkringsbolag det var.) 

• Svar på tråden Ersättning från ärr i ansiktet?
  • Anonym

Ring försäkringsbolaget och fråga hur mycket du fick ut för ditt ärr

• Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-11-05 13:28:22 följande:
    Ring försäkringsbolaget och fråga hur mycket du fick ut för ditt ärr
    Jag skrev sist att jag inte vet vilket försäkringsbolag det var. 
  • Rocket Mania

Självrisk? Finns det något som heter så när det är en människa inblandad?

Jag tycker den högre summan låter mer rimlig, bekantas barn fick 15' för ett litet ärr i pannan 

• bängolle

47000 är inte orimligt för ett ärr i ansiktet på ett barn. Om det var en bra försäkring behöver det inte va ett särskilt stort ärr för dom pengarna.

• Anonym (agnes)

När min son var liten så ramlade han över kanten på soffbordet och behövdes sys på näsan. Idag syns ingenting om man inte vet om det. Vi fick då, för 16 år sedan, 10 000 kr i ersättning.

Så ditt ärr, som verkar vara betydligt större och mer synligt, skulle mycket väl kunna ge 47 000 kr tycker jag. Men olika bolag gör kanske olika bedömningar.

• LeaveMeAlone

Vet inte din pappa vilket försäkringsbolag de hade till dig? Eller din mamma? Låter underligt.

Jag har ingen direkt uppfattning om vad som är en rimlig summa för de ärr du fått. Min son fick nyligen utbetalt 6000kr för ett ärr i ansiktet som är 1x3mm , dvs extremt litet. Men vet inte hur de räknar och hur olika det är mellan olika bolag! 

Tror det enklaste är om du försöker få fram vilket bolag de hade försäkringen i och själv ringa och kolla upp ärendet. Eftersom du är vuxen nu så ska pengarna vara dina. 

• Leone i Västerås

Självrisk förekommer inte vid ersättning för personskador och likn, och jag skulle tro att det mycket väl kan vara den högre summan du fått som ersättning då det låter som att du har ett väl synligt ärr.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • LeaveMeAlone

Sen är det väl iof en annan fråga om pengarna sparats till dig.
    Nu när sonen fick pengar öppnade jag ett konto i hans namn. Både jag och hans pappa måste komma ner till banken och skriva på för att kunna röra pengarna. När han är 18 är det hans egna pengar. Men dina föräldrar vet jag ju itne hur de har gjort. 

• Jossanmedfyra

Det brukar gå bra att ringa runt till de vanligaste bolagen och höra sig för med sitt personnummer! Finns det en anmälan och en utbetalning kan du få veta det. 

Ersättning för vanprydande ärr brukar ju variera men som du beskriver det så tycker jag att det högre beloppet verkar mest rimligt. Min systerdotter tex. har ett litet ärr i ansiktet och fick runt 20000 för det. Olycksfallsförsäkringen brukar dessutom falla ut utan självrisk.

• Kroa

Vi har dålig koll på försäkringsbolagen eftersom det tydligen gick på hundens ägares försäkring. Jag vet inte mycket om detta och fick precis veta.
    Som sagt, det håller på att kollas upp, både hur mycket och vilket försäkringsbolag - vill bara kolla lite om hur mycket som är vanligt att få.

• Jossanmedfyra

Då handlar det om en ansvarsförsäkring, troligen hundägarens hemförsäkring. Kanske blir beloppet något mindre då. Lycka till i letandet!

Svar på tråden Ersättning från ärr i ansiktet?