• Anonym (mamma­)
    Äldre 5 Nov 13:52
    51099 visningar
    123 svar
    +1
    123
    51099

    Jag ångrar att jag skaffade barn. Är det något du vill veta?

    Jag har två fina ungar som är under 5. Jag älskar dem otroligt mycket, men jag ångrar att jag skaffade barn. Hade jag inte skaffat dem så hade det ju inte funnits några barn att sakna, så det handlar inte om att jag på något sätt önskar livet ur dem. Jag vill alltså inte vara utan dem idag, så har vi klargjort det. Om jag och min man hade gått isär så hade jag med glädje haft varannan vecka och njutit av min egentid. Ibland har jag t om funderat på att skilja mig bara för det, men älskar min man alldeles för mycket.

    Kom inte och gnöla över att mina barn far illa på något sätt för det gör de absolut inte.  

  • Svar på tråden Jag ångrar att jag skaffade barn. Är det något du vill veta?
  • Anonym (Jag)
    Äldre 16 May 16:27
    Anonym (Sofie) skrev 2017-05-16 16:19:40 följande:

    Jag är inte heller sugen på barn. Alls. Men det är det som förväntas av en snart 27-årig kvinna.

    Ärligt talat är det ett ansvar och en jäkla massa jobb som jag inte vill dra på mig. Det lockar mig inte för fem öre. Som tur är säger min sambo inget. Än.

    Kommer man ångra sig mest om man förblir barnlös och sedan vill ha men inte kan få, eller om man skaffar ett barn man helst inte hade velat skaffa?


    Högst personligt. Jag chansar på att jag kommer att ångra mig att jag inte skaffade barn så jag kör på. Tror inte jag kommer älska småbarnsåren. Eller tonåren ens kanske. Tror inte jag kommer känna mig komplett eller någon utomjordisk kärlek och allt sånt men tror ändå att det på det stora hela kommer vara.värt det och ge mig mycket. Som sagt allt är inte svart eller vitt. Livet blir kanske inte bättre men kanske inte heller sämre. Lite mindre spontant mest tror jag.
  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 16 May 16:29
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-16 16:27:02 följande:

    Högst personligt. Jag chansar på att jag kommer att ångra mig att jag inte skaffade barn så jag kör på. Tror inte jag kommer älska småbarnsåren. Eller tonåren ens kanske. Tror inte jag kommer känna mig komplett eller någon utomjordisk kärlek och allt sånt men tror ändå att det på det stora hela kommer vara.värt det och ge mig mycket. Som sagt allt är inte svart eller vitt. Livet blir kanske inte bättre men kanske inte heller sämre. Lite mindre spontant mest tror jag.


    Ja. Givetvis omöjligt att veta på förhand. Men det är ett livslångt åtagande. Och jag överdriver inte när kag säger att jag avskyr tidiga mornar, otillräcklig sömn och allt sjå med att hämta och lämna på dagis.. Så tidskrävande!
  • Anonym (Jag)
    Äldre 16 May 16:38
    Anonym (Sofie) skrev 2017-05-16 16:29:47 följande:

    Ja. Givetvis omöjligt att veta på förhand. Men det är ett livslångt åtagande. Och jag överdriver inte när kag säger att jag avskyr tidiga mornar, otillräcklig sömn och allt sjå med att hämta och lämna på dagis.. Så tidskrävande!


    Håller helt med. Men det kommer inte alltid vara så.

    jag är sjukt bekväm och.väldigt spontan. Älskar att kunna göra vad jag vill när jag.vill. så jag har också lite problem med att hantera hur jag känner för denna förändring.
  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 16 May 16:38
    Anonym (Sofie) skrev 2017-05-16 16:29:47 följande:
    Ja. Givetvis omöjligt att veta på förhand. Men det är ett livslångt åtagande. Och jag överdriver inte när kag säger att jag avskyr tidiga mornar, otillräcklig sömn och allt sjå med att hämta och lämna på dagis.. Så tidskrävande!
    Det är ju liksom sånt jag verkligen avskyr. Jag saknar att sova ostört på morgonen, även om mina är så pass stora nu att de klarar sig själva ett par timmar innan jag behöver gå upp. All jävla tid jag behöver lägga på ungarna som jag hade kunnat spendera på mig själv och mina intressen istället...och alla pengar. Det orkar jag inte ens fundera på. De växer ju en cm/kvart och behöver nya kläder och skor typ jämt. Inte allt för sällan går saker sönder också, då är det bara att köpa nytt (begagnat is the shit). Faaan vad jag saknar att kunna lägga all energi på mig själv och mina saker och hobbys. Men det kommer väl en dag då de flyttar hemifrån hoppas jag...yey....
  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 16 May 17:59
    Anonym (mamma) skrev 2017-05-16 16:38:40 följande:

    Det är ju liksom sånt jag verkligen avskyr. Jag saknar att sova ostört på morgonen, även om mina är så pass stora nu att de klarar sig själva ett par timmar innan jag behöver gå upp. All jävla tid jag behöver lägga på ungarna som jag hade kunnat spendera på mig själv och mina intressen istället...och alla pengar. Det orkar jag inte ens fundera på. De växer ju en cm/kvart och behöver nya kläder och skor typ jämt. Inte allt för sällan går saker sönder också, då är det bara att köpa nytt (begagnat is the shit). Faaan vad jag saknar att kunna lägga all energi på mig själv och mina saker och hobbys. Men det kommer väl en dag då de flyttar hemifrån hoppas jag...yey....


    Ja, precis. Att slippa sätta någon annan först konstant. Jag orkar knappt ansvara för mig själv och mina egna måsten. Det känns som ett alldeles för krävande uppdrag som man sedan inte kan avsäga sig.

    Men så är väl risken att när man är 50 och vill ha sällskap och barnbarn så förbannar man sitt yngre ointresserade jag...
  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 16 May 18:31
    Anonym (Sofie) skrev 2017-05-16 17:59:00 följande:
    Ja, precis. Att slippa sätta någon annan först konstant. Jag orkar knappt ansvara för mig själv och mina egna måsten. Det känns som ett alldeles för krävande uppdrag som man sedan inte kan avsäga sig.

    Men så är väl risken att när man är 50 och vill ha sällskap och barnbarn så förbannar man sitt yngre ointresserade jag...
    Å andra sidan så är det inget som garanterar att du får sällskap av barn och barnbarn som äldre bara för att du själv blir förälder. Jag har en äldre släkting och en äldre väninna som är jättenöjda med sina beslut att inte skaffa barn och de har sällskap typ jämt av andra släktingar och vänner om de vill.
  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 16 May 18:40
    Anonym (mamma) skrev 2017-05-16 18:31:18 följande:

    Å andra sidan så är det inget som garanterar att du får sällskap av barn och barnbarn som äldre bara för att du själv blir förälder. Jag har en äldre släkting och en äldre väninna som är jättenöjda med sina beslut att inte skaffa barn och de har sällskap typ jämt av andra släktingar och vänner om de vill.


    Ja, det är sant, bra poäng

    Jag har ingen längtan eller något behov av att skaffa barn så som det känns nu i alla fall. Tiden får utvisa vad som sker, men ensamheten kan jag sluta oroa mig för nu då!
  • Äldre 16 May 20:08
    Anonym (mamma) skrev 2017-05-16 13:54:02 följande:
    Jag kände verkligen att jag hittade hem när jag träffade maken. Jag kan inte ens föreställa mig ett liv utan honom. Men en trygg partner är ju något jag faktiskt alltid längtat efter, så att jag känner så har med största säkerhet med det att göra. Jag är otroligt trygg och bekväm i min roll som partner. Barn är däremot ingenting jag någonsin längtat efter, så det känns liksom inte konstigt för mig att jag inte känner mig helt bekväm i rollen som förälder.

    Jag är dock väldigt trygg i mina egna känslor och har absolut inget dåligt samvete trots att jag ofta fått höra att jag är direkt olämplig som förälder på grund av detta (från främmande människor på internet, aldrig från folk som faktiskt känner eller har träffat oss). Nu när mina ungar är större känns det verkligen som att jag faktiskt gjort allt rätt i vilket fall som helst. Jag är riktigt jävla stolt över dem. De är väluppfostrade, artiga, omtänksamma, kloka och sen såklart riktigt jävla irriterande emellanåt som vilka normala ungar som helst.

    Jag brukar säga att livet absolut inte blev bättre när jag blev mamma. Det blev nödvändigtvis inte alltid sämre heller. Bara annorlunda.
    Kunde va jag som skrev det där. Känner mig också trygg med det jag känner även om vänner ibland tycker synd om mig och hoppas att det ska kännas bättre snart. Jag hoppas det känns bättre snart jag med men jag tror inte känslorna går över.
  • Anonym (29)
    Äldre 16 May 20:19
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-05 14:25:13 följande:

    Jag vet inte hur jag ska förklara på bästa sätt...

    Att vara förälder var inte något jag hade längtat efter. Jag har aldrig varit förtjust i barn och hade väl egentligen bestämt att jag inte ville ha några. Sen träffade jag min man och han har alltid velat ha barn. Jag började intala mig själv att jag nog ville ha barn ändå, det vill man ju om man är kvinna... (enligt många andra)

    Jag saknar mitt gamla liv. Jag saknar att bara ta hand om mig själv, kunna slänga mig på soffan efter en arbetsdag, skita i att laga mat några dagar och leva på mackor om jag vill det, komma på på fredagseftermiddagen att jag vill åka till polarna i stockholm över helgen och hoppa på tåget en timme senare, sova till 12 en lördag och sedan bara förflytta sig till soffan och spendera resten av dagen där för att titta på tv.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska kunna jämföra med för att du ska förstå, ska fundera på det.      
    Det kanske är lite ofint att skriva såhär i en sån här tråd men du vekar ju rätt säker i dig själv så jag tar den risken.

    Jag har själv barn och allt det du beskriver här är fullt möjligt i mitt liv. Är det möjligt att din känsla av ånger handlar om något annat än det rent praktiska kring att ha barn? Kanske mer själva känslan av ansvar över barnen?
  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 16 May 20:50
    Anonym (29) skrev 2017-05-16 20:19:12 följande:
    Det kanske är lite ofint att skriva såhär i en sån här tråd men du vekar ju rätt säker i dig själv så jag tar den risken.

    Jag har själv barn och allt det du beskriver här är fullt möjligt i mitt liv. Är det möjligt att din känsla av ånger handlar om något annat än det rent praktiska kring att ha barn? Kanske mer själva känslan av ansvar över barnen?
    Det jag beskrev där har jag inte känt varit fullt möjligt i mitt liv. Blir jag sugen på en spontantripp någonstans en helg så måste jag ju se till att barnen tas om hand på något sätt, om inte maken är hemma och inte har några speciella planer som han kan anpassa. Jag kan inte slänga mig i soffan efter en arbetsdag och förlita mig på att ungarna klarar sig själva, eller ja...nu är de ju hyggligt stora och självgående så den grejen funkar faktiskt ibland. Leva på mackor i flera dagar hade de inte velat och de kan fortfarande inte laga sin egen mat. Sova till 12 en lördag är numera fullt möjligt då de går upp själva och roar sig/fixar frukost...någon av oss går väl mest upp om det blir världens krig mellan dem och gör så att vi inte kan sova vidare.

    Så livet är något enklare och mer avslappnat idag när ungarna är äldre, ser fram emot om ytterligare 5 år då de borde kunna klara sig en kväll hemma ensamma utan problem.
  • Anonym (Barnf­ri barnäl­skare)
    Äldre 17 Mar 22:15

    Hej alla i tråden!

    Jag är barnfri och trivs väldigt bra med det.
    Men...en negativ sak med att vara barnfri
    är att man ofta, i mötet med nya människor (läs
    kvinnor...män verkar inte ha samma behov av
    att styra över andra människors liv) hamnar
    i situationer där man får föreläsningar om varför
    ens liv är meningslöst för att man inte har har barn.

    Något jag har lagt märke till är att de som
    verkar mest tillfreds med sina barn är de som har
    minst problem med oss barnfria. De har inga problem
    med att acceptera mitt beslut, medan de som verkar 
    kämpa mest med att vara perfekta mammor oftare stör sig på mig.

    Nu för tiden, när föreläsningarna
    sätter igång struntar jag i att argumentera, jag tänker
    istället att, det är hennes problem, inte mitt. Jag håller tyst
    eller säger att hon kanske har rätt. Något jag
    dock har lagt märke till på senaste tiden, är att kvinnor med
    barn, med liknande problem som trådstartaren har, har
    väldigt svårt att få stöd från sina mammavänner, och
    därför blir det oftast så att de vänder sig till mig eller mina
    barnfria vänner, för att i förtroende, berätta om de jobbiga känslorna. 

    Det är sorgligt tycker jag, att mammor inte kan vara ett större 
    stöd för varandra, utan istället vänder sig till oss som är barnfria,
    för att lufta sina känslor om sådant som vi tyvärr har begränsade
    möjligheter att ge råd om. Det enda jag kan göra är att trösta
    och säga att säga att det finns andra som känner likadant. Jag har ett stort
    nät av vänner, och vet mammor som umgås i samma kretsar, som
    mår dåligt, men som inte tar hjälp av varandra. På middagar får 
    jag bita mig i tungan när man börjar tjata på mig, och jag vet
    att det sitter flera i rummet som inte vågar lufta sina tankar
    inför de "perfekta mammorna". Jag kan inte heller sätta ihop
    dessa, eftersom varje sådan här bekännelse följs av en 
    viktig försäkran från min sida att inte vidarebefordra den här 
    stora hemligheten. Det verkar vara så himla tabu att prata om
    att vara mamma och ångra det (och ändå GIVETVIS älska
    sina barn), /att vara mamma och inte trivas i mammarollen/
    att vara mamma som ibland agerar fel osv.
    Jag brukar rekommendera de mammor som lider i ensamhet att gå in 
    på den här tråden. Men också barnfria som är trötta på tjatet.
    Till trådstartaren vill jag därför rikta ett stort tack för att du är
    så ärlig, att du är ett stöd till många trötta mammor och barnfria därute,
    och att du orkar
    svara så lugnt och vist till alla troll som kommer in på den här tråden.
    (som egentligen ska vara en fristad för alla som är trötta på de missionerande
    "perfekta mammorna"...)
    Skulle vara roligt att få igång tråden igen, då ju ämnet
    är högst aktuellt för många kvinnor, både mammor och barnfria.

    Ett tips till andra barnfria: när jag var i den åldern att
    alla runtomkring mig fick barn var pressen enorm på mig,
    alla tjatade. Senare, när mina systrar och vänner hade småbarn
    såg jag till att vara barnvakt och förstående mot det påfrestande
    småbarnslivet. Det ledde till att jag fick en massa "extrabarn". Det är så roligt
    att vara ett stöd och en extravuxen till småbarn, och se dem utvecklas! Man
    får allt det där roliga av barnlivet, trots att man, som jag, aldrig längtat
    efter att bli just mamma. Sista gången en av mina systrar tjatade på mig
    om att jag måste ha barn sa jag till henne. "Du förstår väl, att om jag
    hade haft egna barn så hade jag aldrig haft tiden att vara så
    mycket med dina barn eller att hjälpa till när du behöver vila." Efter det
    har hon aldrig tjatat igen. Hon hade nog inte själv insett hur 
    mycket hon har "vunnit" på att ha en barnfri moster till sina barn.

    Snälla kvinnor därute, var snällare mot era mammakompisar!
    Alla kämpar på och försöker göra sitt bästa men ingen är
    mer än människa. Och om man utger sig för att vara den
    perfekta mamman borde väl empati vara en av de viktigaste
    känslorna att utveckla?

  • Anonym (vill ej ha barn (tror jag))
    Thu 16 Dec 2021 12:37

    Hej TS. Ungefär 9 år senare. Hur går det?

  • Thu 16 Dec 2021 13:22

    Vad hade du gjort på din lediga vecka? Börja införa det i ditt liv nu direkt. Vad hindrar dig? Börja där.

Svar på tråden Jag ångrar att jag skaffade barn. Är det något du vill veta?