• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 08:12:37 följande:
    Men hur kan hon ha kommit så långt efter utan att läraren tagit kontakt med er tidigare? Vad har hon gjort på lektionerna? Har hon varit på lektionerna? En tjej i sonens klass, de går också i tvåan är mycket efter i skolan. Men hon gör inte det hon ska utan är i korridoren eller sitter inne hos femmorna (för att hon stör) först nu börjar de försöka reda ut problemen. Helt galet att det får gå så långt. 
    Nu vet jag inte hur gammalt barnet är, men 12 sidor efter, det kan man uppnå på någon dag eller två om man sölar lite. Lågstadiets räkneböcker kan man räkna 20 sidor i på en timme... utan problem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 08:29:51 följande:
    Nu vet jag inte hur gammalt barnet är, men 12 sidor efter, det kan man uppnå på någon dag eller två om man sölar lite. Lågstadiets räkneböcker kan man räkna 20 sidor i på en timme... utan problem.
    En vuxen ja, men inte ett barn på åtta år. Sonen går också i tvåan och de gör oftast en till två sidor per dag. Max, för de arbetar mycket på lösblad också. Vissa veckor har de endast arbetat tre sidor i boken men har då gjort andra uppgifter. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 07:34:40 följande:
    Lärare FÅR lämna ut läxor. Du pratar i nattmössan. Läxor är en bra och nödvändig del av skolgången.
    De FÅR INTE kräva att skolarbete ska göras hemma! De kan be om det men de har inget stöd i skollagen för att elever ska arbeta med skolarbete utanför skoltid.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 09:36:52 följande:
    De FÅR INTE kräva att skolarbete ska göras hemma! De kan be om det men de har inget stöd i skollagen för att elever ska arbeta med skolarbete utanför skoltid.
    lagstöd på det?
    (nej, jag håller med om att skolarbete och nya moment inte ska göras hemma, men att repetera och befästa kunskaper tror jag är bra)
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 09:55:56 följande:
    lagstöd på det?
    (nej, jag håller med om att skolarbete och nya moment inte ska göras hemma, men att repetera och befästa kunskaper tror jag är bra)
    Precis, lärarna saknar stöd i lagen på att de får använda sig av läxor för att klara av att se till att eleverna uppnår målen.

I detta fall handlar det inte om lite repetition utan om 20 timmars mattepluggande på höstlovet! Förkastligt helt enkelt. Läraren borde skämmas.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:00:48 följande:
    Precis, lärarna saknar stöd i lagen på att de får använda sig av läxor för att klara av att se till att eleverna uppnår målen.

I detta fall handlar det inte om lite repetition utan om 20 timmars mattepluggande på höstlovet! Förkastligt helt enkelt. Läraren borde skämmas.
    var står det att man inte får det å andra sidan?
    du vet, det är ganska mycket i verksamheten som inte står explicit...

nej, i det här fallet borde skolan kallat till möte för att diskutera "Idas" svårigheter istället för att låta det gå så långt.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:03:26 följande:
    var står det att man inte får det å andra sidan?
    du vet, det är ganska mycket i verksamheten som inte står explicit...

nej, i det här fallet borde skolan kallat till möte för att diskutera "Idas" svårigheter istället för att låta det gå så långt.
    De kan försöka men de kan inget göra om barnen/föräldrarna vägrar göra läxor. De kan inte ge sämre betyg pga det.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:05:02 följande:
    De kan försöka men de kan inget göra om barnen/föräldrarna vägrar göra läxor. De kan inte ge sämre betyg pga det.
    betyg? vad pratar du om, tjejen går i 2:an...

läxor är -i min verklighet -till för att befästa kunskapen och ge en större säkerhet på området, så klart det kan visa sig i betyget.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:08:13 följande:
    betyg? vad pratar du om, tjejen går i 2:an...

läxor är -i min verklighet -till för att befästa kunskapen och ge en större säkerhet på området, så klart det kan visa sig i betyget.
    Till exempel betyg. I alla åldrar för man in uppgifter på om eleverna nått målen. De kan inte ta med hemarbete som föräldrar inte godkänt i det!

Nej, läxor är tjoller och det är lärare som saknar kompetens som behöver ge barnen läxor för att hinna med skolarbetet som egentligen ska skötas på skoltid!
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:14:04 följande:
    Till exempel betyg. I alla åldrar för man in uppgifter på om eleverna nått målen. De kan inte ta med hemarbete som föräldrar inte godkänt i det!

Nej, läxor är tjoller och det är lärare som saknar kompetens som behöver ge barnen läxor för att hinna med skolarbetet som egentligen ska skötas på skoltid!
    du får ha din åsikt så har jag min.
Svar på tråden Skolans ansvar??