• Anonym (döds datum)

    vilket datum ska man skriva på gravstenen?

    Hej! Vet inte riktigt vilket datum jag ska skriva på gravstenen.... Min dotter dog den 12/11-11 i magen men föddes den 13/12 -11. Eftersom hon levde under dagen den 12 men dog senare på em/kväll så känns det mer som att det är det datumet som känns rätt, men eftersom hon föddes dagen efter och vi fick träffa henne så vet jag inte ifall jag ska skriva det datumet...
    Finns det någon i samma situation, hur har ni gjort?

  • Svar på tråden vilket datum ska man skriva på gravstenen?
  • Anonym (änglamamman)

    Vi vet också vilket datum vår son dog så vi skrev det som dödsdatum på stenen, och födelsedatum dagen efter. För oss kändes det mest rätt och det känns fint att han "avslutade" med att få födas.
    Men som jag har förstått skriver de flesta bara födelsedatumet och låter det symbolisera både dödsdag och födelsedag. Välj det som känns mest rätt i detta hemska val. 
    Det skiljer förresten bara 2,5 vecka på våra barn <3  

  • Anonym (döds datum)

    Hej! tack för svaret! beklagar att er son inte fick vara med er. Dog han i magen? min dotter dog i magen i v.40. Det låter som en bra ide att kanske skriva båda datumen. Årsdagen börjar närma sig och jag börjar känna mig riktigt nedtsämd, vi skulle ju ha 1-års kalas för våran fina tjej, inte fixa gravsten.....
    Var det erat första barn? detta var mitt tredje.
    Kram!

  • Anonym (ledsen)

    Jag hade skrivit födelsedatumet, dvs 13/12 -11. Beklagar det som hände er. Min bror och hans fru förlorade sin dotter vid födseln, det var över ett år sedan nu och sorgen är fortfarande mycket tung.

  • Anonym

    (slant du på tangenterna, TS, hon var inte död en månad i magen!?)

    Född 13/11 2011

    Död 12/11 2011

    Så skulle jag gjort.

  • Anonym (döds datum)

    oj det gjorde jag visst.... hon dog den 12/11-11 och föddes den 13/11-11 menar jag trött i skallen...

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-10 20:09:41 följande:
    Född 13/11 2011
    Död 12/11 2011

    Så skulle jag gjort.
    Så hade jag också gjort. Jag hade nog tyckt att det varit viktigt att visa att hon dog i magen, inte vid födseln.

    Beklagar verkligen att ni förlorade er dotter {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Anonym (döds datum) skrev 2012-11-10 20:32:52 följande:
    oj det gjorde jag visst.... hon dog den 12/11-11 och föddes den 13/11-11 menar jag trött i skallen...



    Då skulle jag skriva så, precis som jag föreslog och som du nu förklarar.

    Behagar verkligen din förlust!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-10 20:46:10 följande:
    Då skulle jag skriva så, precis som jag föreslog och som du nu förklarar.

    Behagar verkligen din förlust!



    Eventuellt hade jag tillochmed skrivit döddatumet innan födddatumet för att det faktiskt var i den ordningen det hände.

    Död 12/11 2011

    Född 13/11 2011
  • Lindsey Egot the only one

    Jag beklagar verkligen.

    Nu var ju min dotter tonåring Men min dotter dog den 9/10-11 kl20:30 men eftersom dödsattestet skrevs den 10/10-11 pga att hon kom in till Sahlgrenska efter midnatt så
    valde vi att ha 9/10 på gravstenen eftersom vi visste att hon dog omedelbart. Det står även i skattemyndigheternas papper att det är den 10/10 men alla vet att hon dog den 9/10. Det finns ingen tvekan!

    Det är ju alltid en läkare som ska bekräfta när dödsfallet inträffade men ibland skriver de när de ser den döde.

    Jag tycker det var fint som anonym skrev att ni skriver dödsdagen först och födelsen sist. För det var ju så er verklighet såg ut.

    Jag hoppas ni får bra hjälp att bearbeta er sorg.

Svar på tråden vilket datum ska man skriva på gravstenen?