Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

Mamma till 3 M skrev 2013-10-14 19:44:26 följande:
    hur lång tid efter halkan har ni gjort förarprov?
    Jag gjorde ju en intensivkurs så för mig va det sex dgr emellan.
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-10-17 07:39:23 följande:
    Grattis!

Jag har fastnat lite och inte hunnit köra något. Får se om vi kommer ut idag eller inte. Funderar verkligen på att skriva in mig på körskola men känns som att det är "för tidigt" och att jag kör för dåligt. Haha som sagt så är jag rätt låst vid att jag ska kunna innan jag ens har testat nästan.
    Det är nog mest du själv som tycker det är för tidigt! Vi hade folk som aldrig suttit bakom en ratt på intensivkursen. Vilket int eär att rekommendera om man vill ha sitt körkort på 2 veckor. Men va jag ville få fram är att det är inte alls dumt att du skriver in dig nu, det är ett bra komplement till din privata körning, se det så Det kommer garanterat gå mer framåt än det gör nu när du kör bara privat! En körskolelärare vet exakt vilka steg de ska ta, i vilken takt! De har ju dubbelkommando så de kommer våga ta dig ut i trafiken, även om du sj känner dig skraj för det
  • frukarlssonn

Ja de säger vilka skyltar du ska följa, alt höger, vänster. Det är viktigt att kunna på uppkörningen. Men skulle du missa en skylt gör abs ingenting, då får de helt enkelt omdirigera dig, det viktiga är att du kan visa att du klarar av det! Missta en skylt har väl alla gjort Tungan ute Jag missade en hastighetssänkning men såg detta vid nästa skylt. Tack och lov hade hon överseende, jag såg ju nästa skylt och förstod att jag missat den första!

• frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-10-21 11:10:35 följande:
    Okej, ja då måste jag träna på det... Lätt att missa ju, speciellt om man är stressad. 

Jag tänkte på det här med rondeller också, om den har två filer ska man bara ligga i den längst in om man ska till vänster? Jag har för mig att körskoleläraren sa det, men pappa sa att man även ska ligga i den om man ska rakt fram. Vad är rätt? 
    Ja du ska ligga i vänster fil om du ska vänster. Du kan också ligga i den om du vet att du måste fortsätta ligga i vänster fil efter rondellen. När jag kör hem från stan så ligger jag i vänster fil i en av rondellerna eftersom jag annars måste byta fil direkt efter rondellen.
  • frukarlssonn
    Dr Mupp skrev 2013-10-21 12:49:33 följande:
    Jag klarade det. Jag har körkort.

Uppkörningen var aslätt.

Säkerhetskontroll - kolla däcken
    Baka ut från parkeringsplats
    Kör hem (han frågade vart jag bodde och sa sen åt mig att åkt åt det hållet, valfri väg).
    Vika av in i ett bostadsområde med 30 skyltar. Stanna vid vägkanten
    Ut på en grusväg 70, tvärbromsa.
    Ut på vägen "hem" igen. Vik av mot E20.
    Vik av in på en liten väg, backa runt hörn.
    Fortsätt vidare upp på E20 
    Kör av motorvägen följ skyltar, vik av i ett område med högerregler, kör tillbaka till trafikverket.
    Felparkera (ja han så åt mig att göra det), klart. 
    Grattis Skrattande
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-10-21 15:20:59 följande:
    Grattis!

Funderar på att börja på kärskolan för att komma igång på allvar men jag är ju sååå feg. Vad fan väntar jag på?
    Du väntar i onödan! Körskolan är till för att hjälpa alla ta körkort, även de som inte kan ett skit! Och u har ändå hållt på med grunderna ett bra tag. Ring nu och boka tid!!!
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-10-22 08:53:16 följande:

Tack hörrni. Jag ska nog ordna det så snart jag kan. Har en vän som nyss börjat på körskolan utan att ha kör en enda gång i sitt liv. Hon sa att dom åkte ut i trafiken direkt och att det gick bra. Då känner jag mig kass av någon anledning. Jag tror ju inte att jag skulle kunna åka ut i trafiken och säga att det gick bra efteråt. Känns som att läraren borde ha gjort något mer än att bara förklara hur hon ska göra.
    Minns inte exakt men vi åkte också ut i trafiken ganska omgående. Inte i storstan direkt men i villaområde och industriområde, ganska sabbt körde vi i stan. Det kommer gå jättebra du måste tro mer på dig själv!!
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-10-22 22:09:28 följande:
    Jo,  jag tänkte mer om man skulle ligga i vänster eller höger om man ska rakt fram?

Jag funderar även på det här med  vänstersväng på landsväg, alltså enligt min lärare så ska man gå ut i vägrenen eller i en busshållplats, ev åka in någonstans och vända om det är mer än 1 bil bakom och även om den är nära... Det känns lite svårt att veta vad man ska göra. Om inspektören skulle säger "sväng vänster" och det är mer än 1 bil bakom/eller om den bilen är nära ska jag då fortsätta köra rakt fram och se om det går att vända någonstans? Om det nu inte finns en busshållplats eller så. Vilken panik om man inte skulle hitta någonstans att vända... hoppas jag inte får det på uppkörningen!
    Ska du enbart fortsäta rakt fram utan att byta fil så ska du ligga till höger i rondellen

• frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-10-22 22:09:28 följande:
    Jo,  jag tänkte mer om man skulle ligga i vänster eller höger om man ska rakt fram?

Jag funderar även på det här med  vänstersväng på landsväg, alltså enligt min lärare så ska man gå ut i vägrenen eller i en busshållplats, ev åka in någonstans och vända om det är mer än 1 bil bakom och även om den är nära... Det känns lite svårt att veta vad man ska göra. Om inspektören skulle säger "sväng vänster" och det är mer än 1 bil bakom/eller om den bilen är nära ska jag då fortsätta köra rakt fram och se om det går att vända någonstans? Om det nu inte finns en busshållplats eller så. Vilken panik om man inte skulle hitta någonstans att vända... hoppas jag inte får det på uppkörningen!
    När jag gick på körskola så sa de att inspektören kommer inte be dig göra vänstersväng om det inte finns en bil bakom el om det inte kommer en mörande bil. De ber dig göra vänstersväng enbart när de ser att du INTE kan göra vänstersvängen, för att se att du tänker! Alltså, säger de gör vänstersväng på landsväg och du ser bil framför/bakom, kan du va säker på att du inte får göra vänstersvängen utan fortsätta till en bussficka eller svänga av höger första bästa! Du måste titta långt fram och så snart du ser att där skulle jag kunna svänga, så blinkar du höger, upptäcker du att nej här kan jag visst inte svänga höger, ta bort blinken och fortsätt tills du hittar nästa lämpliga ställe. Skulle du missa första chansen blir du inte kuggad. Så läre de mig iaf Din körskolelrare vet skerligen hur en inspektör tänker och de kan ge alla dessa goda råd.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-10-22 12:10:50 följande:
    Tack! Ja jag måste nog skaffa mig lite självkänsla haha. Men samtidigt, det känns orimligt att klara av att köra i trafiken direkt. Speciellt om man inte har testat att växla osv. Därför fattar jag inte det här "Körde för första gången idag, gick jättebra". Hur fan är det möjligt?! Hahah
    Låter fruktansvärt avundsjuk men helt ärligt så förstår jag inte hur det skulle kunna vara möjligt. Det tar ju ändå någon gångs försök att växla innan man kan säga att man faktiskt kan det. Att det inte bara var en lyckoträff liksom :P
    De kommer aldrig kräva att första körlektionen ska gå bra! Och jag är säker på att det kommer göra det, men du får liksom inte känna dig rädd för att göra brt dig. för de är verkligen där för att lära dig ock de är otroligt duktiga på att veta exkat HUR de ska lära ut! Det är en helt annan sak att köra på körskola och köra privat, jag LOVAR att det kommer ge dig skitmkt! Tveka inte nu! Boka in den där lektionen nu!!!!
Svar på tråden Följas åt till körkortet?