MoaElis skrev 2013-10-22 22:09:28 följande:
Jo, jag tänkte mer om man skulle ligga i vänster eller höger om man ska rakt fram?
Jag funderar även på det här med vänstersväng på landsväg, alltså enligt min lärare så ska man gå ut i vägrenen eller i en busshållplats, ev åka in någonstans och vända om det är mer än 1 bil bakom och även om den är nära... Det känns lite svårt att veta vad man ska göra. Om inspektören skulle säger "sväng vänster" och det är mer än 1 bil bakom/eller om den bilen är nära ska jag då fortsätta köra rakt fram och se om det går att vända någonstans? Om det nu inte finns en busshållplats eller så. Vilken panik om man inte skulle hitta någonstans att vända... hoppas jag inte får det på uppkörningen!
När jag gick på körskola så sa de att inspektören kommer inte be dig göra vänstersväng om det inte finns en bil bakom el om det inte kommer en mörande bil. De ber dig göra vänstersväng enbart när de ser att du INTE kan göra vänstersvängen, för att se att du tänker! Alltså, säger de gör vänstersväng på landsväg och du ser bil framför/bakom, kan du va säker på att du inte får göra vänstersvängen utan fortsätta till en bussficka eller svänga av höger första bästa! Du måste titta långt fram och så snart du ser att där skulle jag kunna svänga, så blinkar du höger, upptäcker du att nej här kan jag visst inte svänga höger, ta bort blinken och fortsätt tills du hittar nästa lämpliga ställe. Skulle du missa första chansen blir du inte kuggad. Så läre de mig iaf

Din körskolelrare vet skerligen hur en inspektör tänker och de kan ge alla dessa goda råd.