• Anonym
    Äldre 12 Nov 13:23
    12619 visningar
    36 svar
    36
    12619

    Duscha i skolan

    Anonym (tjejen) skrev 2012-11-12 13:13:26 följande:
    Självklart ska man duscha men hade man inte kunnat gjort mer privata duschar så att inte alla dushade ihop..
    det är självklart att man ska duscha, men jag tycker som du att man kan göra det mer privat. Sätta upp draperi är ju varken så dyrt eller allt för jobbigt. Då blir det mer privat och jag tror att fler hade känt sig mer trygga då. 
    När man kommer upp lite till åren vill man inte duscha så alla ser, jag va en av dem som kände mig osäker och inte trivdes med min kropp och då ställer man sig inte öppet och duschar. På gymnasiet hade vi en dusch som man kunde gå in och stänga om sig och låsa och den använde alla, så det tog tid innan alla hade duschat och ibland duschade man inte alls utan fräscha bara till sig.  
  • Anonym
    Äldre 12 Nov 13:24
    #9

    Jag hade också önskat duschkabiner! Var (och är) vansinnigt blyg och har kroppskomplexer (fast jag vet att jag ser helt "normal" ut) och att duscha med de andra i klassen var alltid en plåga.

  • Anonym
    Äldre 12 Nov 13:54
    #18

    Jag blev mobbad under hela min barndom pga att jag var smal, blek, ful m.m. och detta har gjort att jag har haft komplex hela mitt liv. Idag har jag inte alls lika jobbigt med detta, jag har insett att det inte alls var något fel eller onormalt med mig, utan att det bara var elaka ungar, men likförbannat har jag svårt att ställa mig på vågen för jag är rädd att den ska visa för lite.

    På högstadiet slutade jag med gymnastik, jag orkade inte med de elaka kommentarerna längre, jag fick därför inget betyg.

    Jag fick däremot min hämnd för ett par år sedan. De två tjejerna som var värst mot mig i skolan stod bakom mig i  en kö och de stod och diskuterade vikt och träning, de pratade om hur tjocka de blivit och hur jobbigt det var att tänka på maten och träning osv. Då vände jag mig med ett leende, behövde inte ens säga något utan de synade mig från topp till tå och upp igen precis som i skolan, fast blickarna var annorlunda än då. Åh vad nöjd jag var!

     

  • Anonym
    Äldre 14 Nov 09:02
    #22

    Fy fan, detta har jag inte tänkt på nu på evighet! Finns det fortfarande i dagens moderna Sverige inte bås att låsa in sig själv i? Som det brukar finnas på tex campingar och centralstationen? Inte ens på privatskolor?? Jag hatade dessa äckliga duschar, och slutade gå på gympan till slut. Får jag någonsin barn skulle jag inte vilja att det behövde gå i de äckliga duscharna, och inte har det väl blivit trevligare nu med alla mobilkameror och mobbing. Usch!

  • Anonym
    Äldre 14 Nov 10:16
    #24
    Elin 885 skrev 2012-11-14 09:21:55 följande:
    det har jag undrat länge! i gymnasiet så hade vi en jättestor gymnastiksal så den delades av och så hade vi gympa på ena sidan och en annan klass på andra sidan. sen skulle man alltså ducha med folk man inte kände alls. kul. fyfan, jag blev inte mobbad, men jag skolkade från gympan mycket.

    Nä, jag blev inte heller mobbad, och ändå tyckte jag alltid det var obehagligt. Jag fattar inte vitsen, men tydligen är det ok för att man som barn/ungdom inte törs/förstår att säga ifrån. Vuxna behöver ju inte stå i offentliga duschar om de inte vill.
Svar på tråden Duscha i skolan