• Anonym (Spelm­oster)
    Äldre 13 Nov 14:40
    4620 visningar
    1 svar
    1
    4620

    Spel för en 6-åring

    Hej!

    Är just nu ute och letar efter en julklapp till min brorson på 6-år, vad finns det för bra spel man kan köpa till en sexåring och vad ska man tänka på. Jag kanske är lite tråkig, men ser gärna att han lär sig något av spelet så kanske nåt slags roligt kunskapsspel för 6-åringar, finns det? :)

  • Svar på tråden Spel för en 6-åring
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 16 Nov 15:43
    #1

    Hej!
    Jag tycker definitivt inte att det är tråkigt att önska att barnen lär sig något när de spelar, spelmediet passar ofta utmärkt för att blanda nytta med nöje tycker jag!

    Det finns en hel del olika slags spel att välja mellan där fokuset främst ligger på att aktivt lära ut specifika saker som matematik, geografi och liknande.
    Jag har i en tidigare post listat ett antal kunskapsspel för lite yngre barn, många av spelserierna där är till PC och har spel som riktar sig till barn mellan 3 och 10 år. Kalle Kunskap, Josefin och Sofie, Lek och Lär har alla spel som riktar sig till förskolebarn.
    Dessa går att hitta i de flesta butiker som säljer film och spel, även online.

    Äger din brors familj någon specifik spelkonsol utöver dator? Skulle nämligen även vilja slå ett slag för de mer interaktiva spelen som brukar vara en hit, särskilt när det närmar sig jul!
    Jag misstänker att det du letar efter kanske är de slags kunskapsspel jag redan nämnt ovan, men vill även nämna de kunskaper som de flesta TV- och datorspel bygger på, så som: problemlösning, kreativitet och resurshantering/planering. Jag tror inte det finns något spel som inte låter sina spelare öva upp egenskaper som t.ex minne/detaljsinne, koordinationsförmåga/precision, ansvarstagande, moral, lagarbete och kanske framförallt koncentrationsförmåga. Så oavsett vad för slags kunskaper du skulle önska att din brorson lär sig har du ett väldigt stort utbud att välja och vraka i!
    Spel till konsoler som Xbox 360 och Wii är ofta lite mer fysiskt engagerande än spel till PC, eftersom de utnyttjar rörelsesensorer och kameror. Många nya spel placerar spelarna inuti själva spelet snarare än framför TVn, som t.ex Xbox's Kinect.
    Min personliga favorit den här veckan är Kinectimals som låter spelaren utforska en djungel tillsammans med bl.a en tigerunge som man samtidigt får ta hand om. Spelet är väldigt intuitivt och lär ut ansvarstagande och uppmuntrar till utforskning kreativitet och genom en uppsjö av små minispel tillsammans med djuren man hittar. Definitivt ett spel jag skulle rekommendera till barnfamiljer!

    Hoppas du blev någorlunda hjälpt av detta och att du hittar något roligt till din brorson!

    //Pernilla

Svar på tråden Spel för en 6-åring