• MelaB82

    Letar nytt jobb - Be nuvarande chefen om referenser?

    Hej!

    Som rubriken lyder så håller jag på att letar efter ett nytt jobb. Just nu så har jag en behovsanställning och vill därför försöka hitta ett annat deltids- eller heltidsjobb.

    Jag trivs inte alls på det jobbet som jag har nu och trots att det har funnits lediga deltidstjänster där så har jag inte sökt dessa. Detta p.g.a att jag inte vill åka till jobbet med en klump i magen varje dag. Min chef har såklart ifrågasatt detta och tyckt att jag ska söka dessa tjänster, jag har dock inte talat om för denne att jag inte trivs.

    Nu letar jag som sagt efter andra jobb och nämner såklart mitt nuvarande jobb i mitt CV. Eftersom det är en väldigt bra merit att ha jobbat där vill jag såklart ha referenser därifrån också.....men det är det som är det knepiga;

    Kan jag be min chef att vara referens och hur gör jag i så fall det; ska jag vara ärlig och berätta att jag inte trivs eller hur ska jag gå tillväga? Jag behöver ju referensen men samtidigt så är jag inte jättepigg på att ge någon lång förklaring om varför jag söker andra tjänster.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Letar nytt jobb - Be nuvarande chefen om referenser?
  • kossan

    Säg att du är sugen på att pröva något nytt! Så behöver du inte berätta att du inte trivs!! :)

  • SuzR

    Du behöver inte säga så mycket. Säg att du söker nya utmaningar och vill gå vidare. Vänd det till något positivt, att du vill utvecklas. Säg inte att du inte trivs, säg bara saker som gynnar dig!

  • MelaB82
    kossan skrev 2012-11-14 09:40:01 följande:
    Säg att du är sugen på att pröva något nytt! Så behöver du inte berätta att du inte trivs!! :)
    Grejen är den att jag bara har jobbat på min nuvarande arbetsplats i ett halvår...
    Kan man ändå säga att man är sugen på att pröva något nytt?
  • MelaB82
    SuzR skrev 2012-11-14 09:50:24 följande:
    Säg att du vill ha en trygg fast anställning
    Jo fast det har ju som sagt funnits lediga deltidstjänster på mitt jobb som min chef har sagt till mig att söka, vilket jag inte har gjort eftersom jag inte vill jobba vidare där. Så det känns som om jag inte kan använda mig av den förklaringen.
  • SEM

    Jag skulle inte skriva referenser från arbetsplatsen, såfall ta någon bra kollega som man har därifrån, sedan kan man nämna till den nye arbetsplatsen som man söker till, att jag kan återkomma med referens från chefen om det blir aktuellt.. För detta är så vanligt! och nya arbetsgivarna förstår det : )

    skulle det va så att du är aktuell på nya arbetsplatsen, så hör du av dig till chefen din och säger att du ska söka ett jobb och undra om denne vill vara referens..  : ) Så får chefen tolka det som  denne vill - du ha jobb på gång, eller du är påväg att söka : ) inga lögner , och ärlighet och man bevarar relationen bra., ifall du INTE får jobbet på nya stället.

  • MelaB82

    Känns som om jag har snärjt in mig lite då jag inte har sökt de lediga tjänsterna på mitt jobb, min chef måste tycka att jag är otroligt opålitlig vid det här laget.....*suck*
    Men jag kan verkligen inte jobba vidare där, jag kommer antingen att få ett nervöst sammanbrott eller magsår av att vara kvar. Så kan jag inte leva.
    Men det kan jag ju inte säga till min chef..

  • SEM

    Ta en referens från en kollega, eller tidigare arbetsplats som du ha vart på.. förklara läget för den nya arbetsgivare att du inte alls ha mått bra på det gamla stället och känner att du vill utvecklas och må bra på en arbetsplats, och att just detta jobbet som du söker, verka va ett kanon ställe för dig!

  • MelaB82
    SEM skrev 2012-11-14 10:04:37 följande:
    Ta en referens från en kollega, eller tidigare arbetsplats som du ha vart på.. förklara läget för den nya arbetsgivare att du inte alls ha mått bra på det gamla stället och känner att du vill utvecklas och må bra på en arbetsplats, och att just detta jobbet som du söker, verka va ett kanon ställe för dig!
    Jag har två andra referenser från två tidigare arbetsplatser. Men det är som sagt en oerhört bra merit att ha jobbat på det stället som jag jobbar på nu och jag vill ju kunna "bevisa" att jag jobbar eller har jobbat där för kommande arbetsgivare.

    Nu låter det som om jag inte vill ha någon lösning på problemet och avfärdar alla goda råd från er som har skrivit, vilket jag inte gör, men ett av de största problemen på den arbetsplatsen som jag jobbar på nu är att jag jobbar otroligt mycket själv och har därför liksom aldrig riktigt kommit in i någon gemenskap på arbetsplatsen. Jag har inte jobbat så nära någon att jag känner att jag kan be en kollega att vara referens heller...Knepigt.

    Men om det nu skulle bli så att någon annan arbetsgivare nappar så kommer jag nog att göra som du skrev och påpeka att om de är intresserade så kan jag be min chef om referenser då. Vill bara inte att min chef ska se det som att jag har gått bakom ryggen på denne när jag kommer och säger att jag har varit på en arbetsintervju och undrar om hen kan vara referens..
  • SEM

    men du kan alltid ta med ditt nuvarande jobb i CV, så på så sätt visa vart du har jobbat. :)

    och ha arbetsintyget som bevis : ) och sedan göra så, komma efteråt och be om referens.. Nejdå, du går inte bakom ryggen, vi har ingen skyldighet att berätta en massa om vad vi planerar eller tänker : )

  • MelaB82
    SEM skrev 2012-11-14 10:17:18 följande:
    men du kan alltid ta med ditt nuvarande jobb i CV, så på så sätt visa vart du har jobbat. :)

    och ha arbetsintyget som bevis : ) och sedan göra så, komma efteråt och be om referens.. Nejdå, du går inte bakom ryggen, vi har ingen skyldighet att berätta en massa om vad vi planerar eller tänker : )
    Vad menar du när du säger "arbetsintyg"? Sorry om det låter som en väldigt korkad fråga.... Jag har inget intyg förutom mitt arbetskontrakt och jag antar att det inte är det som du syftar på?
  • SEM

    Jo, det är det  jag menar :p bevis på att du ha en anställning :) om det heter det ena eller det andra kvittar ju : ) men oftast så ska man se till att skaffa ett arbetsintyg från chefen att man har jobbat där, och hur länge.. Det andra som jag tro du har, är där allt står, hur mycket % man jobba och samt lön osv.

    Men eftersom du kanske inte vill be din chef om arbetsintyg nu, så får du väl ta det du har, men att du tar med dig det, och inte skicka en kopia:p eller så kvittar det om det står alla dessa uppgifter :p

  • MelaB82
    SEM skrev 2012-11-14 10:26:45 följande:
    Jo, det är det  jag menar :p bevis på att du ha en anställning :) om det heter det ena eller det andra kvittar ju : ) men oftast så ska man se till att skaffa ett arbetsintyg från chefen att man har jobbat där, och hur länge.. Det andra som jag tro du har, är där allt står, hur mycket % man jobba och samt lön osv.

    Men eftersom du kanske inte vill be din chef om arbetsintyg nu, så får du väl ta det du har, men att du tar med dig det, och inte skicka en kopia:p eller så kvittar det om det står alla dessa uppgifter :p
    Förstod att du syftade på ett intyg från chefen, ville bara dubbelkolla Känns som om det kanske inte är riktigt läge att be om vare sig intyg eller referens just nu dock

    Jag får väl helt enkelt göra så att jag tar det ett steg i taget; om jag får gå på intervju någonstans och de ber om referenser så får jag väl påpeka att jag just nu inte har något från min nuvarande chef men att jag ska be om det, annars så hänvisar jag bara till de referenser som jag redan har.
    En sak i taget som sagt.... Blir så stressad bara över att den referensen är så pass viktig och att jag inte ska få någon därifrån eller att chefen ska känna sig sviken och lurad och därför inte säga några bra saker om mig till den nya arbetsgivaren. Fast å andra sidan så vore det hemskt oproffsigt i så fall.
  • SEM

    exakt!

    det löser sig :) sök jobb nu!
    Jag sökte en massa jobb ifjol, och hade inte chefen som referens, men igår så mailade jag och fick ta chefen som referens ; )

  • MelaB82
    SEM skrev 2012-11-14 10:47:36 följande:
    exakt!

    det löser sig :) sök jobb nu!
    Jag sökte en massa jobb ifjol, och hade inte chefen som referens, men igår så mailade jag och fick ta chefen som referens ; )
    Tack så jättemycket för hjälpen! Jag tror nog också att det löser sig....har en tendens att oroa mig i onödan
  • SamsonS

    Jag skrev i mitt CV att referenser fås på begäran :) när jag sen hamnade i situationen att de ville ha referenser ringde jag bara min dåvarande chef och sa att jag eventuellt hade blivit erbjuden ett jobb och om jag kunde lämna hen som referens :) det var inga problem :)

Svar på tråden Letar nytt jobb - Be nuvarande chefen om referenser?