• Lotta Kvarnung

    Inlägg för testpanelen av vinterns overall

    Det här är en tråd för testpanelen av vinterns overall, mössa och vantar från Åhléns.

    Här kommer panelen att lägga upp bilder, diskutera passform, design och kvalitet med mera.

    Lotta :)
  • Svar på tråden Inlägg för testpanelen av vinterns overall
  • fabbemam

    Va KUL att vara en av de utvalda! Jag har aldrig provat Åhlens ytterkläder till mina barn förut, väntar med spänning på paketet!
    Fabbemam

  • fabbemam

    Då var paketet uthämtat!

    Reaktion från mig: Den är för mörk i färgen, jag gillar färg som SYNS i höst o vintermörkret även utan direkt ljus från lampor på reflexerna. Tråkigt med lösa tråd ändar hängandes här o där vilket ger ett slarvigt intryck. Spännande att se hur den ser ut och passar när den sitter på och hur den fungerar i verkligheten! Jag återkommer...

    Reaktion från testaren: Han var överlycklig när han skulle få hämta ett paket på posten som var till honom. Uj, va besviken han var när det var en overall (mössa o vantar tittade han inte ens på). Han sa:
    -Nää surfplatta...kläder...
    Sen vände han o gick. Han hade tott att det skulle vara en surfplatta i paketet precis som i storebrors paket som han hämtade ut för ett par veckor sedan! (med jultidningar o premien till dem).

  • fabbemam

    Nu har vi provat! Vilken gosig mössa! Synd att den lilla metall ring som hakbandet är fäst vid ligger mot kinden och att inte öronlapparna "smiteråt" utan att använda hakbandet. Kardborren är för kort, jag gillar att det är mellanrum mellan hakband och haka för att undvika "strypkänsla" men med längre kardborre skulle man kunna välja hur hårt den ska sitta. Mössan är ju liksom pricken över i:t som man brukar säga, o jag väljer alltid fina mössor (om de sitter bra) så jag tycker det inte är en gladare färg och eller något fint mönster eller annan detalj som liksom busar till en barnmössa! Det gosiga tyget som ligger mot huden är verkligen gosigt. Passformen är jättebra på min lilla kille som har en huvudform som gör att det är svårt att hitta mössor som är lagom stora vid pannan.

    Vantarna är för stora, finns det mindre? Kan man i så fall byta på ett varuhus? Tunna o smidiga känns de i alla fall, det är bra. Vantar som är smidga men ändå varma är viktiga för barnens lek!

    Overallen är ganska mjuk o smidig i tyget men till min kille som är SMAL så känns den väldigt bylsig. Frågan är om en mindre storlek skulle passa bättre men om det är dubbelstorlekar så känns 86-92 som om det skulle bli för litet. Han hade 92 förra vintern... Kanske hade en ren 98 som inte också ska rymma ett barn i storlek 104 passat allra bäst. Som förskollärare ser jag varje dag hur viktig passform o lagom storlek är i barnens lek, för stort blir i vägen o för litet blir stelt o "glipar". Ställer samma fråga som med vantarna, finns den en mindre storlek och går den i så fall att byta i ett varuhus?

    Fleecen på insidan av krage o ärmslut känns mysig ett stort plus är att den också går över dragkjedjan högst upp. Halsen känns lagom stor när dragkjedjan är ända upp. Fiffig märklapp med tre rader för namn till tre barn, det känns som om ni själva litar på overallens kvalité! Hålen där armarna kommer ut känns vida vilket gör att man lätt får in ett par vantar under utan att minska blodcirkulationen men tyvärr är de så vida att ärmen åker ner, ut över händerna. Kanske beror även detta på att overallen är för stor. Det som passar bäst är benlängden efter att jag dragit åt midjeresåren som är bred o bra.

  • Sundri

    Hej och tack för att vi blev utvalda!
    Jag tänkte börja med att berätta vad min son på snart 4år tycker;
    Han känner sig så snygg, han älskar den!
    Han tycker att han ser ut som darth wader, vilket är det högsta betyg kläder kan få ifrån honom
    Första intrycken första dagen

    Overallen;
    Jag gillar verkligen att det är fleece på insidan av kragen och ärmsluten och sen tycker jag vidden i overallens hals är perfekt! Min son brukar säga att han kräks när man drar upp dragkedjor på andra jackor/tröjor/overaller men inte på denna så det är ett stort +.
    Vi har en ren storlek 98 vilket är 3år och han fyller 4år i januari så skulle jag köpt en overall nu så hade det blivit en 104. Leonard är ganska lång och smal men har ändå ett "grepp" kvar i grenen. Den är något kort i benen för honom men när man drog upp dragkedjorna så blev det ok.
    Mössan;
    Leonard har problem med att han svettas om huvudet så för honom är det bra att öronlapparna inte sitter åt för då skulle han inte ha den på sig, han brukar vika upp mössorna så öronen "får luft" och han ser ut som toker med med denna så blir han inte så svettig men jag tror ändå den håller honom varm.
    Vantarna;
    Lätt att få på och lätt att få i tummen, de sitter kvar utanpå overallen och är nätta så det var lätt för honom att greppa saker.


  • fabbemam

    Nämen nu ser jag att jag varit ute o cyklat lite overallen är ju en ren 104! undrar vad jag fick dubbelstorleken ifrån? JAg ser också att vantarna är 5-7 år, inte undra på att de är stora! Min kille är ju bara 4år. Som sagt går det o byta i varuhuset eller är det testets mening att ni skickat lite olika storlekar? Jag minns faktiskt inte, fick vi önska storlek i formuläret eller har ni bara chansat? Jag har för mig att ni vände er till familjer med barn i storlek 98/104 men minns som sagt inte om man fick önska något kring, storlek, färg eller annat...

  • alex86

    Va roligt att bli utsedd till att få vara med och testa. Ska bli jätte roligt. Var och hämtade ut paketet idag så min dotter ska få testa den när hon kommer hem ikväll.
    Återkommer ikväll med reaktioner :) 

  • Sundri

    FABBEMAM; Jag tror inte vi önskade storlekar.... Om vi fått varandras hade det varit perfekt;) 

    Jag har tänkte iof nu att min knubbiga (snart) 2-åring också kan testa den i storl 98, med växmån på den ena och utan på den andra!

  • Lotta Kvarnung
    fabbemam skrev 2012-11-21 10:35:24 följande:
    Nämen nu ser jag att jag varit ute o cyklat lite overallen är ju en ren 104! undrar vad jag fick dubbelstorleken ifrån? JAg ser också att vantarna är 5-7 år, inte undra på att de är stora! Min kille är ju bara 4år. Som sagt går det o byta i varuhuset eller är det testets mening att ni skickat lite olika storlekar? Jag minns faktiskt inte, fick vi önska storlek i formuläret eller har ni bara chansat? Jag har för mig att ni vände er till familjer med barn i storlek 98/104 men minns som sagt inte om man fick önska något kring, storlek, färg eller annat...
    Hej FABBEMAN

    Skönt att allt har gått bra och att ni har hämtat ut overallen.
    Tack för bra synpunkter. Detta kommer vi att ta med oss och ge till våran designer och mönsterkonstruktör, vi strävar alltid åt att bli bättre.
    Om ni har fått fel storlek kan ni byta dem i något av vårt varuhus, så hoppas jag att den passar bättre. =)

    vi ser fram emot fler härliga inlägg

    //Lotta =)
Svar på tråden Inlägg för testpanelen av vinterns overall