• Rica
    Äldre 16 Nov 13:37
    6678 visningar
    15 svar
    15
    6678

    Egoistiska svärföräldrar

    Jag är sååå grymt irriterad och besviken på mina svärföräldrar!! Det har hänt så otroligt många saker som gjort att jag känner så här men jag ska försöka göra historien kort och lätt förstådd . När jag och min man väntade vårt första barn (som nu är 2 och ett halvt) va mina svärföräldrar så glada å förväntansfulla. Jag kan inte räkna på två händer hur många gånger min svärmor sa att vi kommer aldrig ha problem med barnvakt, de och mina föräldrar skulle slåss om att få vara barnvakt...., så har det inte riktigt blivit!! Mina svärföräldrar har varit barnvakt 1 gång medan mina föräldrarna har varit de mer än jag kan räkna upp. Mina svärföräldrar har alltid en massa ursäkter till varför de inte kan passa barnen, dom ska på fest ( dom ska dricka alkohol hemma eller borta), hon jobbar så mycket, barnen är lite snuviga bl.a. De är inte ofta vi bett om barnvakt men ibland har vi känt att vi velat gå ut och äta en kväll eller gå på bio, ibland har de bara varit skönt att ha en kväll hemma utan barn ( minsta är 8 mån). Mina svärföräldrar kommer aldrig aldrig och hälsar på, trots att de bara är 7 km mellan oss, ska vi träffas måste vi åka dit. Vi köpte huset av dem för snart 1,5 år sen, två sovrum är fylld av deras saker. Hela balkongen är fullt av deras saker, sen har de mage att klaga på hur de ser ut hos oss. Att de ligger kläder framme och leksaker överallt... Ja men om dom hämtade deras saker skulle barnen få varsitt rum att ha sina saker i och varsin garderob att ha sina kläder i. Jag och min man funderar på att åka på en liten semester framåt våren, vi känner att vår relation skulle behöva lite egentid då all vår till går till barnen. Vi frågade våra föräldrar om de kunde hjälpas åt med barnen om vi skulle åka. Mina föräldrar va de inga problem med, dom har gärna barnen. Min svärmor säger..,"men då kan vi ju följa med! För ska jag måsta ta semester från jobbet för att ha barnen vill jag ju göra nåt också. Vi kan ju ta hand om barnen hela dagarna i alla fall så får ni fara och göra saker som ni vill". Vem vill barnen till när de är ledsna = mamma eller pappa, glada = mamma eller pappa, vill ha nåt = mamma eller pappa. Jag känner min svärmor, hon kommer låta såhär "men nu har jag semester så nu vill faktiskt jag också ta det lugnt och göra nåt roligt ( dricka sig full). Svärmor lovade vår äldsta att få följa med i husvagnen i sommar en helg, hon sa det i maj och än har det inte hänt. För du vet de har ju inte varit nåt bra väder i sommar. Hon lovade att komma och hämta den äldsta och åka till lekparken när hon var ledig ons-fre, vi väntade på henne onsdag. Vi väntade på henne torsdag, på fredag kl 14:00 tog jag barnen och åkte till lekparken. Vi träffade henne på kvällen och min man berättade att vi varit i lekparken. Då svarar hon, ja jag lovade ju att åka med honom men de har ju varit så dåligt väder. Å nu har jag skrivit hemskt långt, de är väl ingen som orkar läsa . Ville bara få ur mig all frustration över hur otroligt egoistiska jag tycker de är och hur lite de bryr sig om sina barnbarn! Min man har sagt till dem vid flera tillfällen men de går inte att diskutera med dem, de skjuter ifrån sig allt. Jag vet inte vad man ska göra för snart kommer jag brinna av ordentligt och då har vi nog inte mycke till relation kvar skulle jag tro.... Nån fler med liknade problem och hur hanterar ni det?

  • Svar på tråden Egoistiska svärföräldrar
  • Äldre 16 Nov 13:46
    #1

    Mitt tips, sluta förvänta er någonting av dem. Gläd er åt att dina föräldrar finns där för er, en uppsättning föräldrar som vill umgås med barnbarnen är mer än vad många andra har.

    Sen kan jag tycka att man inte heller ska förvänta sig så himla mycket barnvakt när man har så små barn som ni har. Både för barnens skull men lika mycket också för barnvakterna. Det är jobbigt med små barn och att ta hand om någon annans barn i flera dagar är rejält krävande. Det kanske är det dina svärföräldrar faktiskt insåg när era barn var födda.

  • veh
    Äldre 16 Nov 13:51
    #2
    Alexi skrev 2012-11-16 13:46:32 följande:
    Mitt tips, sluta förvänta er någonting av dem. Gläd er åt att dina föräldrar finns där för er, en uppsättning föräldrar som vill umgås med barnbarnen är mer än vad många andra har. Sen kan jag tycka att man inte heller ska förvänta sig så himla mycket barnvakt när man har så små barn som ni har. Både för barnens skull men lika mycket också för barnvakterna. Det är jobbigt med små barn och att ta hand om någon annans barn i flera dagar är rejält krävande. Det kanske är det dina svärföräldrar faktiskt insåg när era barn var födda.

    Bra skrivet, håller med! Utöver det så skulle jag satt en deadline på när svärföräldrarna ska ha hämtat sina grejer från rummen + balkongen. Typ att "om tre månader ska det vara ute, annars kör vi det till second hand och/eller tippen..." Det är ju ganska gott om tid, så det är ju bara för dem att ta tag i det med en gång och få det gjort.
  • Ellan9­2
    Äldre 16 Nov 13:51
    #3

    oj.. Jag har haft tillgänglig barnvakt så många gånger att jag kan räkna det på en hand :p

    Sluta förvänta er någonting av dom, ta deras löften med en nypa salt, det svåraste är ju att barnen kanske inte kan ta löftet som inte hålls med en nypa salt.. Sluta fråga dom om dom vill ställa upp 

  • Rica
    Äldre 16 Nov 13:52
    #4

    Jag tycker absolut inte att de är fel att ha barnvakt till sina barn oavsett ålder. Alla är olika och de måste man respektera, om vi känner att barnen är mogen för att ha andra personer i sitt liv som tycker om dem lika mycket som oss och som också vill rå om dem så ser jag inget fel i det. Mina barn tycker om att bli ompysslad ett par timmar av mormor/morfar och få göra nåt skoj eller mysa med min moster nån timme medan jag åker och handlar och min man jobbar.

  • Ellan9­2
    Äldre 16 Nov 13:55
    #5
    Rica skrev 2012-11-16 13:52:25 följande:
    Jag tycker absolut inte att de är fel att ha barnvakt till sina barn oavsett ålder. Alla är olika och de måste man respektera, om vi känner att barnen är mogen för att ha andra personer i sitt liv som tycker om dem lika mycket som oss och som också vill rå om dem så ser jag inget fel i det. Mina barn tycker om att bli ompysslad ett par timmar av mormor/morfar och få göra nåt skoj eller mysa med min moster nån timme medan jag åker och handlar och min man jobbar.
    det har ingen påstått?
  • Äldre 16 Nov 13:57
    #6

    De ska hämta sina saker NU så att ni kan få ett hem.
    Lämna bort ett så litet barn titt som tätt tycker jag däremot är lite tidigt. Allt har sin tid och sin plats, speciellt så små barn.

  • Äldre 16 Nov 14:05
    #7
    veh skrev 2012-11-16 13:51:30 följande:

    Bra skrivet, håller med! Utöver det så skulle jag satt en deadline på när svärföräldrarna ska ha hämtat sina grejer från rummen + balkongen. Typ att "om tre månader ska det vara ute, annars kör vi det till second hand och/eller tippen..." Det är ju ganska gott om tid, så det är ju bara för dem att ta tag i det med en gång och få det gjort.
    om dom vill vara barnvakt så är det upp till dom och inget man kan kräva.

    däremot så är det definitivt dags för dom att hämta sina saker. jag hade även börjat kräva att dom håller sina löften till barnen.
  • Rica
    Äldre 16 Nov 14:09
    #8
    yodi skrev 2012-11-16 14:05:20 följande:
    om dom vill vara barnvakt så är det upp till dom och inget man kan kräva. däremot så är det definitivt dags för dom att hämta sina saker. jag hade även börjat kräva att dom håller sina löften till barnen.

    De är väl mest de faktum att de lovar barnen framförallt vår äldsta saker som aldrig blir. Nu förstår han inte allt men de kommer en dag då han väntar på farmor som aldrig kommer och sen ska jag förklarar varför hon lovat nåt och inte håller det.
  • Rica
    Äldre 16 Nov 14:12
    #9
    Ellan92 skrev 2012-11-16 13:55:20 följande:
    det har ingen påstått?

    De var inte så jag menade som de kanske uppfattades. Jag ville bara svara på dis om barnvakt för småbarn. Var inte min mening att låta ilsk på nåt vis
  • SunGir­l
    Äldre 16 Nov 14:18
    #10

    Det är era barn, inte deras, det var min första reaktion på ditt inlägg TS. Precis som ovan skrev; sluta förvänta er barnpassning och uppskatta istället de få gånger som ni får barnvakt och uppskatta framförallt dina föräldrars insats. Om du vill att någon annan passar dina barn när du har semester så kanske en nanny skulle vara något?

    Och det sistnämnda, vem sitter och väntar 3 dagar på att någon annan ska ta ens barn till lekplatsen?! Varför ringde du inte bara och frågade?

  • Äldre 16 Nov 14:22
    #11

    När det gäller grejjerna så få din man att säga till sina föräldrar att de har till ett visst datum på sig att hämta sakerna, är de kvar efter det åker de på soptippen. Det är ju ert hus nu och ni ska ha tillgång till hela det, annars bodre ni få hyra av svärisarna...

  • Rica
    Äldre 16 Nov 14:23
    #12
    SunGirl skrev 2012-11-16 14:18:40 följande:
    Det är era barn, inte deras, det var min första reaktion på ditt inlägg TS. Precis som ovan skrev; sluta förvänta er barnpassning och uppskatta istället de få gånger som ni får barnvakt och uppskatta framförallt dina föräldrars insats. Om du vill att någon annan passar dina barn när du har semester så kanske en nanny skulle vara något? Och det sistnämnda, vem sitter och väntar 3 dagar på att någon annan ska ta ens barn till lekplatsen?! Varför ringde du inte bara och frågade?

    Återigen, alla fungerar olika och har olika uppfattningar. Jag hoppar inte på dig för att du har en annan uppfattning än mig. Tråkigt att man måste ta det till den här nivån.
  • Rica
    Äldre 16 Nov 14:25
    #13
    SunGirl skrev 2012-11-16 14:18:40 följande:
    Det är era barn, inte deras, det var min första reaktion på ditt inlägg TS. Precis som ovan skrev; sluta förvänta er barnpassning och uppskatta istället de få gånger som ni får barnvakt och uppskatta framförallt dina föräldrars insats. Om du vill att någon annan passar dina barn när du har semester så kanske en nanny skulle vara något? Och det sistnämnda, vem sitter och väntar 3 dagar på att någon annan ska ta ens barn till lekplatsen?! Varför ringde du inte bara och frågade?

    Sen ringer jag inte och frågar då hon sa att hon skulle åka med honom någon utav dagarna. Klart jag överdrev när jag skrev av ren frustration, vi satt så klart inte och väntade i hela dagar.
  • SunGir­l
    Äldre 16 Nov 14:29
    #14

    Det var inget påhopp (?)

  • Rica
    Äldre 16 Nov 14:34
    #15
    SunGirl skrev 2012-11-16 14:29:53 följande:
    Det var inget påhopp (?)

    Jag måste tolka allt fel i dag
Svar på tråden Egoistiska svärföräldrar