• La Lola

Min 7 Månaders bebis vill inte sova i sin säng

Deniz12 skrev 2012-11-17 14:33:01 följande:

Det är ingen problem men man vill ju att dem sover i sin säng..

Är det inte bättre att alla får sova? Skitsamma vart liksom.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Deniz12 skrev 2012-11-17 15:06:34 följande:
    De jag känner med att han sover i vårt säng är att man är rädd för att göra honom ila under sömnen.
    På vilket sätt?
  • La Lola
    Deniz12 skrev 2012-11-17 17:18:26 följande:
    Vår säng är inte så stor därför är jag rädd att man vänder sig i sömnen det kanske inte händer något men ändå man blir rädd när man tänker på att det kan hända. Tack Ejin för tipset ska se om jag kan köpa såna.. annars får han ligga lite i vagnen och lite i vår säng...
    Hur smal säng har ni då?
    Våran är 160 o samsover i flera år.
  • La Lola
    Deniz12 skrev 2012-11-18 11:39:26 följande:
    Tack för era tips han har sovit med oss i natt och det har varit skönt för honom han har bara vaknat 2 gånger bara för att äta sen somnat igen det har varit skönt för oss alla Glad
  • La Lola
    The Doctor skrev 2012-11-18 01:43:12 följande:
    Skogsvitter, du skriver lika kloka inlägg som vanligt!
    Håller med.
  • La Lola
    Camilla 790 skrev 2012-11-19 11:09:36 följande:
    Jag blir på riktigt förbannad när ni nästan skriver rakt ut att man är en sämre förälder än ni om man tränar barnet att sova i sin egen säng. Alla barn är olika som sagt och därav alla föräldrar också!

Min dotter sov halva natten i sin säng och vaknade alltid samma tider och ville komma över till mig. Hon vaknade flera flera gånger på kvällen också och jag kände att något behövde göras, tycker mer synd om henne när hon vaknar och blir orolig så fort jag inte var i rummet. Jag sov dåligt när hon sov brevid mig och jag önskade att hon skulle va trygg i sin egen säng( som står 20 cm från min säng)

Jag löste det genom den "hemska" metoden. 5 minutersmetoden. Fast jag kortade ner det till 3 minuter och om hon va mycket ledsen gick jag in ändå. Jag la henne ner, stoppade om henne och gav nappen. Oftast tystnade hon bara jag kom in i rummet.
    Jag gjorde likadant varje gång hon skulle sova oavsett om det va kväll eller EM och nu sover hon mycket bättre. I stället för att vakna 15 gånger vaknar hon 2-3 gånger och då räcker det oftast att gunga på sängen( har vyssanlull tassar) Skulle det inte fungera får hon givetvis komma till mig.

Uppenbarligen så vaknade hon och var orolig pga att hon va van att jag skulle va där. VI formar barnen och deras vanor och jag förstår inte varför det anses så himla fel att kämpa lite med att dom ska sova i sin egna säng. Jag sover bättre och uppenbarligen barnet också.
    Att använda sig av en CIO-metod när det finns vettigare sätt, ja såklart att man reagerar på det.
    Att lära barnet sova i egen säng, näe det är något helt annat. Skilj på dessa två.
  • La Lola
    Camilla 790 skrev 2012-11-19 11:45:13 följande:
    Fast hur kan du då ge tips om att att bara "härda ut" när det finns andra saker att testa? Hur kan du veta att denis12 inte behöver lära sitt barn att sova i sin säng? Det kanske inte alls bara är en fas, utan faktiskt en vana?
    Hur lär man barnet sova i sin säng om den ändå kommer lära sig av sig självt menar du?
    Känner du inte till andra metoder än 5 minutersmetoden o samsovning menar du?

Sista frågan är jätterolig tycker jag....jag antar att du skämtar.

• La Lola
    Camilla 790 skrev 2012-11-19 12:06:55 följande:
    Jag provade också allt och hon vaknade också alltid en kort stund efter att jag lagt henne.
    Varför tror du att du är så jävla duktigt för?

Vad provade du och i vilken omfattning?

Var påstår jag att jag är duktig? Vill du döva ditt dåliga samvete genom att försöka hoppa på mig eller vad är det frågan om?
  • La Lola
    Camilla 790 skrev 2012-11-19 12:20:54 följande:
    Jag tycker att du påstår att du är duktig genom att hoppa mig med att skriva att det är skrattretande att jag eventuellt inte kände till några andra metoder.Då uttrycker du att du är duktigt som vet det mesta om barn och deras sovvanor. Du kanske är jätte duktig, vad vet jag, men har man en sån attityd får man räkna med att få det tillbaka. Eller hur?
     Det är väl det frågan egentligen handlar om,tips på hur vi andra gjort och 5 minutersmetoden är ju ett alternativ som iaf fungerat på mitt barn.

Min dotter sov ju som sagt va halva natten i sin säng, men flera ledsna uppvaknanden. Jag sjöng för henne, vaggade henne, klappade henne på rumpan, ryggen, gav välling(vilken iaf inte jag ville göra VARJE gång hon vaknade) men hon vaknade ändå och va orolig.
    Min dotter vaknade och bökade även när hon sov brevid mig och det har slutat med att hon har sovit brevid mig varje natt sen hon va 4 månader. Då tyckte jag inte att det va lämpligt att prova  5 minuters(vill hellre kalla den 3 minutersmetoden i mitt fall) för hon va så liten. Men när det fortsatt likadant i 4,5 månader till med massa bök och inget hjälpte så valde jag att prova att låta henne va lite ledsen och somna själv.
    Jag har inte ett dugg dåligt samvete över att mitt barn kan somna själv i sin säng utan att skrika efter mamma, jag är STOLT över att hon kan sova i sin säng utan att behöva mig.
    Jag trodde allvarligt att du skojade.

Hur gammal var din dotter när hon gjorde så där?
Svar på tråden Min 7 Månaders bebis vill inte sova i sin säng