• Anonym (Adopterad)

    Du som adopterat eller är adopterad...Papper

    Du som adopterat eller är adopterad, vilka papper fick ni med er från ursprungslandet?

    Jag är adopterad 1982 från Indien och jag känner att det måste fattas mycket. Det jag fått med är papper från utredning dvs om mina adoptivföräldrar, vad de jobbar med osv och sedan de som rekomenderar dem, jag har fått ett brev från en läkare till min adoptivmamma som inte säger mycket, jag har domstolsbeslut på att de är godkända adoptivföräldrar, en massa papper från de som rekomenderat dem osv men det finns ingenting om MIG, även om jag bara var 4 månader när jag kom borde det ju finnas något papper från barnhem/sjukhus om viktuppgång, hälsa,vaccinationer och varför jag kom  dit tex "hittades ute inlämnades av okänd man" eller dyl.

    Får man inte som adoptivförälder med sig något alls om barnet och dess vistelse i ursprungslandet?     

  • Svar på tråden Du som adopterat eller är adopterad...Papper
  • Anonym (adopterad)

    är adopterad 80 från sri lanka och har väl igentligen bara papper från sverige från adoptionen.
    där det står bla vad föräldrarna heter, adress och antal syskon plus lite om att jag bott på barnhem och att skälet var ekonomiskt.  

  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (adopterad) skrev 2012-11-19 17:56:26 följande:
    är adopterad 80 från sri lanka och har väl igentligen bara papper från sverige från adoptionen.
    där det står bla vad föräldrarna heter, adress och antal syskon plus lite om att jag bott på barnhem och att skälet var ekonomiskt.  

    nu har du samma nick som mig =)

    Tack för att du berättar, själv har jag inte ens det, finns ingenting om mig, tyckerb det är jätteskumt, 
  • Anonym (A-mamma)

    Det är nog väldigt olika beroende på vilket land samt vilka regler som gällde för tiden då adoptionen skedde.

    De papper som vi har från adoptionen är dels de papper som vi själva har ordnat dvs utredning, referensbrev, läkarintyg samt medgivandet från socialtjänsten.

    Sen har vi papper från landet ifråga dels från barnbeskedet dvs information om barnet samt en förfrågan om att adoptera detta barn dels adoptionspappren från domstolen som är det officiella adoptionsdokumentet. Här står våra namn, barnets namn samt biologiska moderns namn.

    Om det är så att adoptionen inte skett i landet utan i Sverige (barnet kommer hit som "fosterbarn" i syfte att adopteras här) kanske det inte finns lika mycket info?

    Vanligtvis finns kopior på alla papper hos socialtjänsten samt hos organisationen. Ring dem och fråga!

    Just från Sri Lanka är det mycket vanligt (ja nästan en förutsättning för adoptionen) att de biologiska föräldrarna är kända. I Indien tror jag att de kan ha varit vanligare med hittebarn.

  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (A-mamma) skrev 2012-11-19 18:38:33 följande:
    Det är nog väldigt olika beroende på vilket land samt vilka regler som gällde för tiden då adoptionen skedde.

    De papper som vi har från adoptionen är dels de papper som vi själva har ordnat dvs utredning, referensbrev, läkarintyg samt medgivandet från socialtjänsten.

    Sen har vi papper från landet ifråga dels från barnbeskedet dvs information om barnet samt en förfrågan om att adoptera detta barn dels adoptionspappren från domstolen som är det officiella adoptionsdokumentet. Här står våra namn, barnets namn samt biologiska moderns namn.

    Om det är så att adoptionen inte skett i landet utan i Sverige (barnet kommer hit som "fosterbarn" i syfte att adopteras här) kanske det inte finns lika mycket info?

    Vanligtvis finns kopior på alla papper hos socialtjänsten samt hos organisationen. Ring dem och fråga!

    Just från Sri Lanka är det mycket vanligt (ja nästan en förutsättning för adoptionen) att de biologiska föräldrarna är kända. I Indien tror jag att de kan ha varit vanligare med hittebarn.
    Jag tror jag var ett hittebarn, men oabsett tycker jag det borde finnas någon form av journaler från vård/barnhem om mig, även om det bara står "hittebarn" på samt tillstånd då jag hittades och vilka insatser man gjort på sjukhuset, i mitt fall finns ingenting alls.
  • Anonym (adoptivmamma)

    Hej!
    Vi adopterade ett barn från Colombia 1986, och det enda papper vi fick på vårt barn var ett läkarintyg, förutom pass och utresehandlingar. På den tiden fick man utresetillstånd efter ett preliminärt domslut. Långt efter hemkomst kom det definitiva domslutet. Där framgick den biologiska mammans namn, men inget om anledningen till att barnet blev lämnat.

    Vänner till oss adopterade samtidigt från Indien. De fick inte heller med sig några dokument. Indien var ett land som på den tiden accepterade att barnen hämtades av en eskort. Våra vänner hämtade dock sitt barn själva. Situationen på barnhemmet var kaotisk; massor av barn överallt och knappt någon personal. De fick i alla fall veta att deras barn var ett hittebarn, men våra vänner tar detta med en stor nypa salt. De tror att barnhemsföreståndaren visste mer än vad hon ville säga. I Indien var det i alla fall på den tiden mycket farligt för en (ogift) kvinna att få ett utomäktenskapligt barn. Våra vänner tror att barnhemsföreståndaren ville skydda biomamman.

  • Anonym (Olika)

    Misstänker du att dina föräldrar undanhåller information för dig?

    Tyvärr är en akt som din inte ovanlig även när det gäller adoptioner av idag. Som någon skrev har det mer med land att göra. Många av barnen som adopterats från t ex Kina och Vietnam har ingen eller mycket liten information om sin bakgrund.

    Vi har adopterat från Vietnam på 1990-talet och vet inget om barnens bakgrund. Allt vi fick med oss var ett papper att barnet var lämnat för adoption p g a att mamman var ensamstående.  Vi har besökt landet flera år senare och gjort en del efterforskningar men har inte hittat några handlingar.
    En del av barnen som adopterades samtidigt som våra har dock mer information. Så det skiftar. 

  • Anonym (Olika)

    Slog mig en sak: Har du fått handlingarna från socialkontoret eller dina föräldrar?

    Ibland finns fler papper hos föräldrarna än på socialkontoret. Den lilla information vi har - att mammorna var ensamstående - fick vi på papper då vi var i Vietnam. De pappren har vi inte lämnat till socialkontoret. Men givetvis visat dem för våra barn.

  • Anonym (adopterad29)

    jag kom till sverige 1986
    jag har ringt ac ....
    men det har inga papper  
    har varit till kommunen och frågat om mina papper men det har men det ger mig inte det eftersom
    det är sekretess
    jag har frågat adoptivförldrarna men de vägrar ge mig handlingar
    och dessutom sagt om jag fråga en gång till kommer de att elda upp dom
    så därför har jag inte frågat igen

    så hör jag får att få i hop pusselbitarna?? 

  • Anonym (Olika)
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-11-25 23:44:24 följande:
    jag kom till sverige 1986
    jag har ringt ac ....
    men det har inga papper  
    har varit till kommunen och frågat om mina papper men det har men det ger mig inte det eftersom
    det är sekretess
    jag har frågat adoptivförldrarna men de vägrar ge mig handlingar
    och dessutom sagt om jag fråga en gång till kommer de att elda upp dom
    så därför har jag inte frågat igen

    så hör jag får att få i hop pusselbitarna?? 
    Vilka idioter till föräldrar - beklagar!

    Har du inte fått ut något papper från socialtjänsten?
    Som adopterad har du rätt att få ta del av sådant som kan vara hjälp för dig att få reda på vilka dina biologiska föräldrar är. Läs texten nedan.

    Har du någon som kan hjälpa dig i kontakten med socialtjänsten?

    Socialtjänsten
    Huvudregeln inom socialtjänsten är att sekretess gäller för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan lämnas ut utan att den enskilde eller någon närstående lider men. Denna sekretess hindrar dock inte att uppgift lämnas till en enskild som uppnått myndig ålder om förhållanden av betydelse för att han eller hon ska få vetskap om vilka hans eller hennes biologiska föräldrar är (26 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen). Även en omyndig person kan få ut handlingar efter socialnämndens prövning. 


    Om en adopterad person begär ut uppgifter om adoptivföräldrarnas personliga förhållanden i medgivandeutredningen ska socialnämnden bedöma om det står klart att adoptivföräldrarna eller deras närstående inte lider men av att uppgifterna lämnas ut.

    www.mia.eu/sv/Ursprung/Adoptera/Adopterade-dokument1/Ratten-att-fa-veta/ 

  • Anonym (adopterad29)

    jag inte fått några papper från socialtjänste heller
    där tog det också stopp
    dom tyckte jag skulle upp i tinget
    för att få ett tingsbeslut på det hela
    men då fick jag kalla fötter
    jag vill inte dra mina adfoptivförädrar in i tinget ....
    det känns helt enkelt inte okej att göra så

    tack för länken

  • Anonym
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-11-26 17:06:57 följande:
    jag inte fått några papper från socialtjänste heller
    där tog det också stopp
    dom tyckte jag skulle upp i tinget
    för att få ett tingsbeslut på det hela
    men då fick jag kalla fötter
    jag vill inte dra mina adfoptivförädrar in i tinget ....
    det känns helt enkelt inte okej att göra så

    tack för länken
    Det här känns ju verkligen inte ok. Har du pratat med dem om vad de är rädda för?
    Det måste ju finnas ett skäl till att de inte vill lämna papperna till dig?

    Tror inte att du behöver ett domstolsbeslut för att få tillgång till dokument som berör dig sjölv.
    Jag hade ring till någon svensk adoptionsbyrå för att få rätt råd.
  • Anonym (adopterad29)

    jag har frågat varför men inte fått något svar på frågan
    men jag har en treori
    det vill inte berätta att min bio pappa har slagit mig och där med så omhändertogs jag

  • Anonym (Olika)
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-11-26 17:06:57 följande:
    jag inte fått några papper från socialtjänste heller
    där tog det också stopp
    dom tyckte jag skulle upp i tinget
    för att få ett tingsbeslut på det hela
    men då fick jag kalla fötter
    jag vill inte dra mina adfoptivförädrar in i tinget ....
    det känns helt enkelt inte okej att göra så

    tack för länken
    Socialtjänstens hemutredning kanske inte innehåller så många uppgifter om din bakgrund. Utan mest uppgifter om dina (adoptiv)föräldrar.
    Men hur som helst borde du kunna få ut dem. Du säger att socialtjänsten hänvisar till sekretess. Sånt kan man överklaga.
    Jag tycker du ska kontakta dem igen. Läsa på lite först.

    Det finns en organisation som heter AFO som hjälper adopterade som vill söka. Jag tror man måste vara medlem men kanske får du lite tips på deras hemsida:
    www.afo.se

    Det finns en annan hemsida som är bra:
    www.webbed.se/nyckeln/

    Lycka till!
  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (adoptivmamma) skrev 2012-11-22 21:12:56 följande:
    Hej!
    Vi adopterade ett barn från Colombia 1986, och det enda papper vi fick på vårt barn var ett läkarintyg, förutom pass och utresehandlingar. På den tiden fick man utresetillstånd efter ett preliminärt domslut. Långt efter hemkomst kom det definitiva domslutet. Där framgick den biologiska mammans namn, men inget om anledningen till att barnet blev lämnat.

    Vänner till oss adopterade samtidigt från Indien. De fick inte heller med sig några dokument. Indien var ett land som på den tiden accepterade att barnen hämtades av en eskort. Våra vänner hämtade dock sitt barn själva. Situationen på barnhemmet var kaotisk; massor av barn överallt och knappt någon personal. De fick i alla fall veta att deras barn var ett hittebarn, men våra vänner tar detta med en stor nypa salt. De tror att barnhemsföreståndaren visste mer än vad hon ville säga. I Indien var det i alla fall på den tiden mycket farligt för en (ogift) kvinna att få ett utomäktenskapligt barn. Våra vänner tror att barnhemsföreståndaren ville skydda biomamman.

    SÅ kan det vara, min adoptivmamma säger att jag hittades och sedan hummas det en massa. Men vet också mär jag sökte på personen som skickat brev till mina doptovföräldrar och sökte på internet så fanns det stora skriverier om den kvinnan då hon sett till att ett barn blev bortadopterat, ett barn som inte skulle adopterats bort, då börjar jag fundera på barnhandel eller annat.

    I Spanien tex så förekom ju det mycket, dvs de ogifta mammorna fick komma till kliniker och föda och sedan sa man att barnen dött medan de sattes på instituioner och adopterades bort, då handlde det om "de röda" man ansåg skulle civiliceras, men stölderna fortsatte en bra bit in på 80 talet där man stal spädbarn vid födseln och adopterade bort (sålde för höga summor). (Finns som dokumentär på playen)

    Funderade på om även Indien haft sånt för sig?

    Vad min adoptivmamma sagt i en annan version var att jag var så liten (vägde 3300 vid 2 månaders ålder) att jag skulle bli adopterad fort för att överleva. Med den födelsevikten jag borde haft tänker jag att min mamma antingen varit väldigt undernärd eller också väldigt ung vilket också kan ge låg födelsevikt.

    Men eftersom det blev så akut och jag var 4 månader när jag kom funderar jag på om hon inte behållt mig ett tag? Någonstans borde det ju finnas en uppskattning på hur gammal jag var när jag lämnades in (låg på sjukhus) och uppgifter ang den vård jag fått och det tillstånd jag var i.           
Svar på tråden Du som adopterat eller är adopterad...Papper