• Eilisen

    Förlossning Karlstad-erfarenhet av spinal vs Epidural?

    Jag är gravid för tredje gången och diskuterade med min Bm om smärtlindring vid förlossningen. Kan förklara direkt att jag födde mina två första barn i Västra Götaland då vi bodde där förut. Och första förlossningen fick jag Epidural vilket är vanligt har jag hört. Tyvärr hann det aldrig verka på mig för jag tvekade för länge och var väl kanske lite rädd för att få den där stora harpunen i ryggen första gången. Och på min andra förlossning så förklarade jag att jag inte ville ha epidural eftersom det inte lyckades på min första förlossning och vill inte bli stucken i ryggen av den jättenålen igen. Men då lyckades dom övertala mig att få en spinal istället även fast det också är ett stick i ryggen. Och gud va glad jag var efteråt att jag tog den smärtlindringen för jag kunde slappna av och sova i ca 2 timmar innan mina krystvärkar kom. Det talade dom om för mig att jag kommer kunna slappna av och när väl krystvärkarna kommer så känner jag det. Och då tänkte jag att det vill ha igen på min tredje förlossning. Men min BM blev alldeles frågande när jag sa att jag hade fått spinal. För det får man annars bara när det ska göras kejsarsnitt? Så det kommer jag nog inte få när jag ska föda i Karlstad. Det hade hon aldrig hört talas om vid en normal förlossning. Så nu går jag och oroar mig för att jag inte ska få den smärtlindring jag hela tiden har tänkt mig att få. Googlade på detta och vad jag kan läsa så verkar det inte vara så ovanligt att omföderskor får spinal istället för epidural om dom kan bedömma att förlossningen kan vara över inom två timmar (för det är ju den tiden som spinal verkar).
     Är det någon här som är omföderska och fått spinal? är det så ovanligt som min BM säger? Och undrar då framförallt i Karlstad där jag tänkt föda denna gång. Har ni känt någon skillnad på om det ena är bättre än det andra?

  • Svar på tråden Förlossning Karlstad-erfarenhet av spinal vs Epidural?
  • BelAir1

    Vet ingenting om Karlstad men det kan ju vara så att man inte lägger förlossningsspinaler där. Det gör man inte på alla ställen. Eller så är din BM på mödravården inte uppdaterad?

  • Eilisen

    Ja så kan det ju vara att min Bm ej är uppdaterad. :) Men är det någon som vet skillnaden på dessa två? Eftersom det inte verkade på mig på min första förlossning så skulle det vara intressant att veta skillnaden om det finns någon. Dom kanske verkar på samma sätt. Kanske Eda fungerar på mig denna gång.

  • milli79

    Låter konstigt! Jag fick spinal bedövning när jag födde i Sthlm 2a barnet så tyvärr ingen erfarenhet av Karlstad. Fick epidural med 1a barnet och båda funkade super bra men måste ju säga att det var skönt att slippa ha nålen hela tiden med spinalen. 1a hade spinalen inte varit bra eftersom jag fick fylla på epiduralen 3 el 4 ggr innan de inte ville ge mig mer... 

    Tror jag fick samma resultat med båda. Fick enorm klåda på båda oxå och känselbortfall i benen men det gjorde inte så mycket med tanke på att jag nästan omedelbart (med båda) slapp all smärta.

    Hoppas du får möjlighet att få spinal om du vill det denna gången. 

  • BelAir1

    Jag är ingen expert men ungefär såhär:

    Epidural: en slang i ryggen med en pump som sitter kvar under hela förlossningen och som kan fyllas på flera gånger. Ger oftast bra smärtlindring under öppningsskedet men mindre bra under utdrivningsskedet. Passar oftast bra för förstföderskor där förloppet inte går så snabbt.

    Spinal: läkemedlet sprutas in sedan tas nålen bort, snabb effekt, håller omkring två timmar och passar därför bäst för omföderskor med förväntat snabbt förlopp. Hjälper även mot smärtan under utdrivningsskedet.

     

Svar på tråden Förlossning Karlstad-erfarenhet av spinal vs Epidural?