• Anonym (Carolin)

Hur klarar man att leva ensam utan att bryta ihop?

Jag och min sambo ska separera. Just nu vet vi inte riktigt var vi har varandra. Vi är "tillsammans" fortfarande och mycket nära vänner. Kanske flyttar vi ihop igen om ett par år, kanske inte; det får framtiden utvisa.

Nu när jag står här mitt i lägenhetsbudandet har jag blivit livrädd för att flytta även om jag känner att det är något som jag måste göra.

När jag blev tillsammans med min sambo hade vi varit kompisar under ett par år. Jag mådde ganska dåligt, var arbetslös och nästan bostadslös. Jag flyttade mer eller mindre in till min sambo redan innan vi blev ett par. Sedan kom känslorna, vi blev tillsammans; jag fick arbete, fick bra självförtroende, började att må riktigt bra och allt har varit ganska bra fram tills nu.

Nu har vi det inte så bra längre och samtidigt som jag vill flytta så är jag livrädd för hur jag ska klara mig ensam. Jag är så himla rädd att jag ska börja må dåligt som jag gjorde innan jag träffade honom. Ändå ser mitt liv helt annorlunda ut idag. Jag har fast arbete och har dessutom möjlighet att köpa en bostadsrätt - något som jag aldrig tidigare trodde att jag skulle kunna som singel.

Hur gör man för att inte må dåligt om man inte har någon att prata med varje dag?

Hur gör man för att inte må dåligt om man inte har någon som kramar om en varje dag?

Hur gör man för att hitta sig själv när man under flera år har byggt upp en dröm om att vi ska leva tillsammans, bilda familj och vara ihop tills vi dör, för att sedan inse att så blir det förmodligen inte?

• Svar på tråden Hur klarar man att leva ensam utan att bryta ihop?
  • Anonym (panik)
    xXx skrev 2012-11-23 23:41:55 följande:

Du behöver kanske ha en egen tråd som tar upp just möjligheten att reparera relationen.

Ja det kommer att rasa men samtidigt kan du bygga upp något nytt.

Vi har precis börjat gå hos en familjeterapeut, men han har medgivit att han knappt ville gå dit.

Vet inte om jag vill ha det där nya... Ser inget lockande med det överhuvudtaget faktiskt
  • sniffs
    Anonym (panik) skrev 2012-11-23 23:26:49 följande:
    Ansluter till den här tråden.

Tror att våra problem, som jag knappt visste fanns, kommer att leda till att min man lämnar mig. Hela min värld håller på att rasa samman och jag vet knappt hur jag ska bete mig på dagarna. Försöker hålla skenet uppe, har inte pratat med så många om det än, och gör mycket saker med barnen, men hjärnan går inte att stänga av.

Om han lämnar så kommer hela det liv vi har byggt upp raseras. Vi kommer båda tvingas flytta och barnen kommer att få sluta med sin fritidsaktivitet (tar mycket ork, tid och pengar. Och plats).

Jag får sådana panikkänslor bara jag tänker på det. Vet knappt hur jag ska fungera längre. Äter minimalt, sover i princip ingenting, går omkring som en robot och vet inte hur jag ska bete mig.

Skönt att kunna läsa lite pepp i den här tråden. Till saken hör den att jag har inte så många vänner. Har stor familj i ochförsig men inte så mycket mer. Är inte så jättesocial, trivs ganska bra hemma med barnen och så. Vi har varit tillsammans i mer än halva mitt liv och jag vet inte hur jag skulle fungera utan honom.
    Hör gärna av dig till mig (privat), jag är i samma sits som dig ungefär. Jag och min man ska nog skiljas, har varit dåligt länge mellan oss nu. Men jag är LIVRÄDD rent ut sagt. Vi har också varit tillsammans mer än halva mitt liv, jag har några få vänner bara som jag knappt träffar längre. Kommer känna mig jätte ensam och förstår inte hur jag ska kunna träffa nya vänner då jag är lite blyg och bor i en liten ort... här är det inte lätt och lära känna nya människor när alla har "sitt" redan.
    Sen får jag sånt dåligt samvete mot barnen, vill inte vara ifrån dem (om vi nu ska skiljas). Usch!! Det känns bara tufft.
    Skriv gärna till mig så kan vi skriva av oss till varandra.
    Stolt trebarnsmamma
  • Anonym

Oj-oj, det går att hitta ett nytt liv, tro mig. I de flesta relationer som avslutas finns det inslag av dåliga saker. Finns det något sådant i din? Jag kämpade och kämpade det sista halvåret, så det var fyllt med oro, osäkerhet och ångest. Vi pratade mycket kring olika saker som jag hade jättesvårt att förstå, delvis eftersom han pratade utifrån ett helt nytt pespektiv, något som jag inte hade någon aning om. Det var jättejobbigt, det var som att han bytte språk plötsligt. Och det är slut nu. Slut med det dåliga också, och det öppnade nya dörrar faktiskt, sådana som jag inte ens visste att det fanns. Så begränsad man blir efter ett tag när man lever med någon.

• Anonym (Carolin)

Nu flyttar jag på söndag. Det känns konstigt och skrämmande. Jag skriver mer efter det. Just nu är jag bara helt tom i huvudet.

• Anonym (panik)
    Anonym (Carolin) skrev 2012-11-29 21:04:44 följande:
    Nu flyttar jag på söndag. Det känns konstigt och skrämmande. Jag skriver mer efter det. Just nu är jag bara helt tom i huvudet.
    Åh nej!

Jag känner verkligen med dig. Hoppas att allt går så smärtfritt som möjligt!

*kramar om*
  • bastardized

Separerade för drygt 1år sedan och stod inför samma grubblerier som du nu gör.
     Saken är den att det är bara den allra första tiden som man känner sig lite vilsen och tafatt men i takt med att ens egen personlighet och tillhörande intressen blommar upp så kommer du till punkten att du tycker det är förbannat gott att vara singel, visst vore det kul med någon att dela vardag och fest med men ju äldre man blir tycks det svårare att hitta någon som faller innanför ramarna,kanske beror det på stark självsäkerhet som även den utvecklas samt förstärks i ensamheten konstigt nog.

Välkommen i gänget Flört

• Anonym
    Anonym (Carolin) skrev 2012-11-23 14:26:29 följande:
    Ja, jag hoppas att jag kommer att uppskatta mitt nya liv men jag har svårt att se att det kommer bli bra. Jag behöver närhet och ömhet och är livrädd för hur jag blir när jag inte får det varje dag.
    Väx upp.
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2012-12-03 11:00:15 följande:
    Väx upp.
    Varför är du så elak? De som skriver i den här tråden behöver pepp och stöd, inte elakheter...
  • Anonym
    Anonym (panik) skrev 2012-12-03 11:32:03 följande:
    Varför är du så elak? De som skriver i den här tråden behöver pepp och stöd, inte elakheter...
    Om du ger en man en fisk har han mat för dagen, lär du honom att fiska har han mat för livet.
  • Anonym (panik)
    Anonym skrev 2012-12-03 11:36:25 följande:
    Om du ger en man en fisk har han mat för dagen, lär du honom att fiska har han mat för livet.
    Visst, men det går väl att skriva på ett snällare sätt ?
Svar på tråden Hur klarar man att leva ensam utan att bryta ihop?