• Sweet life

    Är detta samsovning?

    Har hamnat i en diskussion hurvida det är att samsova om barnet sover i egen säng som står intill förälderns.. Alltså inte med borttagen långsida dikt an mot förälders säng. Utan kanske i fotändan...

  • Svar på tråden Är detta samsovning?
  • Sweet life
    Natulcien skrev 2012-11-23 10:19:17 följande:
    Lägg ner nu, TS! Varför är du så rädd för att råka ha samsovit?

    Du skrev ju att du la ditt barn i eget rum, på mage, från 2 veckors ålder. Så det enda du har gjort är att öka risken för PSD, så oroa dig inte för att ha riskerat att klassas som "samsovare", vilket verkar vara en stor skräck för dig att döma av den tråd du syftar till?
    Mmmm, vad av det jag gör är att öka risken, jo ha honom på mage.... Att sova i eget rum finns INGA bevis för att det ökar risken för PSD!
  • Sweet life
    rockaroll skrev 2012-11-23 13:30:20 följande:
    Jo ts, sover man i samma rum hör man bebisens minsta ljud, man hör om täcket hamnat över ansiktet tex. Såna ljud hör man inte om bebisen sover i eget rum.
    Därför sover vårt barn inte med täcke....
  • Sweet life
    Rocket Mania skrev 2012-11-23 15:52:04 följande:
    Utan ditt barn sover ensam i ett eget rum i en egen säng. På mage. Utan täcke.

    Herregud vad mysigt det låter 
    Tidigare när han var mindre hade han en sovpåse som värmde. Nu har han helpyjamas, strumpor och ett varmt rum.. och snutten självklart..

    Känner många, många barn som inte har täcke och ändå sover på rygg, i sina föräldrars sovrum..


  • Sweet life

    Vi slutade med täcke då han bara sparkade av sig det och det låg som en korv längst ner i sängen och han högst upp..

  • Sweet life
    rockaroll skrev 2012-11-23 19:15:54 följande:
    Well, det är ju inte så att bebisar kan kontrollera rörelser på det videt att de tänker "nu ska jag vända på mig, bäst jag drar med mig täcket". Men bra att ni tänkt på kvävningsrisken. Jag har inte följt den andra tråden, så jag vet inte ålder på barnet. Men är det så pass litet att det ej kan lyfta huvudet skälv, finns fortfarande kvävningsrisken om barnet ligger på mage. Hur gammal är bebben??
    Bebisen kunde lyfta huvudet själv redan på BB.. Han är idag 5 månader..
  • Sweet life
    rockaroll skrev 2012-11-23 21:20:20 följande:
    Jaha, men Gud! Vad är då problemet? Min son har haft eget rum sen han var 6mån. Har gått hur bra som helst! :)
    Problemet är väl att jag lagt honom just på mage, i eget rum, i egen säng. På mage sen dag ett, i eget rum sen han var två veckor...
  • Sweet life
    Mad as snow skrev 2012-11-25 21:18:00 följande:
    Förresten, angående det här med täcke. Har du testat sovpåse? Finns lite överallt, och det funkade för oss när hon sparkade av sig täcket.
    Vi hade det förut, sen växte han ur den och nu kör vi på pyjamas med fötter...
  • Sweet life
    Mad as snow skrev 2012-11-25 21:20:13 följande:

    Ok. Man måste inte ha täcke.
    Enligt vissa i tåden måste man ju det!
Svar på tråden Är detta samsovning?