• Anonym
    Äldre 23 Nov 14:32
    2921 visningar
    1 svar
    1
    2921

    Spel för att träna minnet

    Min elvaåriga dotter behöver träna korttidsminnet och arbetsminnet enligt en utredning på talkliniken (vi trodde hon hade dyslexi men det var alltså inte det). Hon tränar på datorn med ett program som heter robomemo som enligt henne är dötrist. Har du tips på något roligare spel som hon kan använda istället? Vi har både dator, wii, xbox och playstation.
    TAck på förhand!

  • Svar på tråden Spel för att träna minnet
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 26 Nov 19:06
    #1

    Hej hej!

    Jag är inte superinsatt i spel specifikt för detta ändamål. Jag vet att det inom pusselspels-genren finns ett enormt utbud av pusselspel som inriktar sig på olika former av problemlösning och matematisk resonering, samt även språk och ordinlärning etc. Pusselspel är dock absolut vanligast till handhållna konsoller som exempelvis Nintendo DS och smartphones. Om ni mot all förmodan skulle införskaffa ett Nintendo DS skulle jag starkt rekommendera Professor Layton-spelen som innehåller övningar för de flesta slags minnestyper och dessutom har välskrivna och spännande övergripande mysterier som för handlingen framåt.

    De som jag kommer på, på rak arm skulle nog vara Big Brain Academy(Wii), Challenge Me-serien(Wii, PC), Mensa Academy(Wii), Dr Kawashima's Body And Brain-serien (Xbox, PC) Brain Challenge (PS3, PC) och möjligen Lumosity.com (PC online) alla spel som har korta övningar för olika minnesområden. Dessa låter även spelaren hålla koll på hur mycket bättre man blir osv, lite liknande robomemo, men möjligen i snyggare förpackning.

    De flesta av dessa spel är dock på engelska, även om den allt som oftast är ganska simpel.

    Rent generellt bygger de flesta spel som inte är regelrätta sport eller racingspel på inlärning i kombination med problemlösning, även om det inte alltid är helt uppenbart. Ett välgjort platformsspel ger helatiden spelaren ny information som man måste komma ihåg och använda sig av för att kunna ta sig vidare.

    Hoppas ni blev hjäpta av detta och din dotter hittar något hon tycker är kul!

    //Pernilla

Svar på tråden Spel för att träna minnet