• Enbi

    Vilket är det vanligaste åtgärden vid lågt spermieantal?

    Min kille har bara tre miljoner spermie/ml och andrologen säger att det är helt uteslutet att lyckas på naturlig väg. Vi har tid på SH  snart men är nyfiken på vad vi kan vänta oss för behandling. Han har ju rörliga och normala spermier "bara"lågt antal. Själv är jag 30 med regelbunden menscykel.
    Lite rädd för hormonbehandling.
    Är det någon som känner igen sig eller har någon aning vad vi kan vänta oss.

    Kan man göra ics i naturlig cykel? 
     

  • Svar på tråden Vilket är det vanligaste åtgärden vid lågt spermieantal?
  • Närvi2Blir3

    Ganska dålig på det där för min sambo har inga spermier alls, men vad grundar han det på? Det behövs väl bara 1 spermie för att det ska bli ett barn? Och dom kan väl hjälpa spermierna på vägen med insemination då?

    Känns ju ganska drastiskt att dra igång ivf direkt. Eller tänker jag fel? 

  • Pimpinellan

    ICSI är nog vanligast. Möjligen nån läkare skulle testa insemination först,men ICSI har ju betydligt större chans att lyckas S.k GIFT praktiseras inte längre i Sverige för oddsen ger inget utan det är bättre med hormonbehandling så man får ut så många ägg som möjligt och därmed får så stor chans som möjligt. Ett ägg ger usla odds,ingen mening göra IVF med det ynka ägget.

  • Enbi

    För att det ska gå på naturlig väg menade han så är antalet för lågt. Det behövs ganska många spermier som hjälper till och gör ägget genomsläppligt för den spermien som "lyckas" och då är tre miljoner för lite.

    Vad är GIFT? 

  • Enbi

    Ok, tack.
    För det står ju som alternativ på deras hemsida men vilka "åkommor" är det alternativet riktat mot då? 

  • Pimpinellan
    Enbi skrev 2012-11-25 15:05:41 följande:
    Ok, tack.
    För det står ju som alternativ på deras hemsida men vilka "åkommor" är det alternativet riktat mot då? 

    Jaså? Jag har aldrig hört nån klinik ha det längre för som sagt är chansen oerhört liten att det lyckas. Fler ägg=större chans,det säger sig självt.
  • moii

    Det är inte drastiskt med ivf, som sagt det behövs ju miljontals spermier för att vana väg för den som till slut befruktar ägget så jag hade inte väntat, händer det innan ni kommit igång så grattis!

Svar på tråden Vilket är det vanligaste åtgärden vid lågt spermieantal?