• diggiz

    Hjälp med stickmönster

    Jag är helt ny på stickning och har hittat ett mönster som damen i garnaffären sa var ett bra nybörjarmönster. Men jag fastnade direkt...

    Det står att jag, efter att jag lagt upp maskorna, ska sticka resår 2 rm, 2 am innanför 1 kantm i var sida (1:a v = avigan) i 3 cm. Vad innebär detta?

    Vill så gärna komma igång...
  • Svar på tråden Hjälp med stickmönster
  • diggiz

    Tack för tipset! Det jag inte förstår (och inte hittar på den sidan) är vad "innanför 1 kantm" innebär... Vet någon?

  • Grandmother

    När du stickar ett stycke har du en maska i var sida av ditt arbete som är en kantmaska. Kantm ingår vanligtvis inte i mönstret, och det finns olika sätt att sticka kantm. Det beror på vilken typ av kant det är, om det kommer att sys senare som en sidsöm, om det kommer att vara utåt som på en halsduk eller som framkant på en kofta.
    Kantmaskor i rätstickning - det är bra när du vill ha en fin fast kant på en stycke som du senare kommer att sy i eller plocka upp m från. Sticka kantm rät på varje varv, och din kantm blir stickad i rätstickning http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=167

  • Grandmother

    Det verkar som en del i din TS är borta..raderna har liksom blivit "förkortade"

  • Grandmother
    diggiz skrev 2012-11-26 19:20:57 följande:
    Konstigt, men tack snälla för svaret. Nu vet jag hur jag ska göra! Skrattande
Svar på tråden Hjälp med stickmönster