• Anonym (TS)

Är det ngn som upplevt detta - slem och "morrande" i halsen? Vad kan det vara...?

Då och då får jag så här och jag har som inte tänkt så mycket på det tidigare men idag började jag fundera på vad det egentligen är. Tycker att det är skumt!

Blir som slemmig i halsen med ganska trögflytande slem och så kommer det då och då ljud från halsen/bröstkorgen som är som morrande. De hörs inte så mycket utåt men sitter man nära så kan man höra det. De känns som rapar nästan men kommer som inte upp i halsen/munnen utan är liksom i övre delen av bröstkorgen eller hur jag ska förklara det. De går att hålla tillbaka ibland men ibland inte och det känns som att man vill få bort dem på något sätt. De kommer relativt ofta, kanske varannan minut eller så och brukar vara länge. Jag går oftast och lägger mig och då är det borta när jag vaknar.

Ibland kan jag också få ont i bröstryggen. Det blir oftare så då jag druckit alkohol eller varit uppe länge, annars har jag inte hittat några samband. Om man masserar på ryggen så blir det mer morrande men känns bra. Minns att jag haft det då och då i de senaste 20 åren åtminstone och jag har verkligen ingen aning vad de kan vara. Fel pH-värde i kroppen...? Nej, jag vet inte. Någon som har en aning eller varit med om något liknande?

• Svar på tråden Är det ngn som upplevt detta - slem och "morrande" i halsen? Vad kan det vara...?
  • elidah

Det är antagligen slemmet som "morrar". Men varför du är slemmig kan jag inte svara på.

• Pippilångstrump

känns det som det kommer upp luft eller morrandet liksom sitter i svalget, då låter det som halsbränna/surauppstötningar/magkatarr. Det kan också ge ont. Slem kan jag inte riktigt förklara, men vid sura uppstötningar brukar iaf jag få mer saliv i munnen och behov av att svälja oftare. Är det detta kan du ju testa med de enklaste yuggtabletterna mot halsbränna, hjälper de inte tillräckligt finns zantac, omeprazol etc. Zantac brus är dubbelverkande så det tar bort med en gång och dessutom långsiktigt.

Är morrandet mer när du andas och längre ner låter det som något med luftvägarna och mer astmaliknande. Är det såhär så borde du nog helt enkelt gå till doktorn och få någon astmamedicin och kanske även kolla så du syresätter dig tillräckligt.

• Fluffguf

Svårt att svara på såhär, men jag känner något liknande när jag har mycket slem i luftvägarna. Det vibrerar liksom när jag andas ut, och släpper när jag hostar upp slemmet. Det kan nog vara bra att låta en läkare lyssna på det.

• Anonym (TS)

Jag har aldrig ens provat att röka och jag har blivit testad för astma då jag är pollenallergiker och det var negativt och bra syresättning. Tycker dock ändå att det kan bli lite pipigt i halsen när jag är kring pälsdjur men det här påverkar inte andningen vad jag har märkt. Det kommer inte när jag andas, utan det känns mer som att morrningarna påverkas/utlöses av hur avslappnad jag är i bröstkorgen typ, alltså när jag har en sådan episod. I vanliga fall märker jag inte av någonting. Har funderat på om det kan vara ngn slags kramp i något, typ som vid hicka, att kanske lite luft fastnar någonstans? Ibland får jag också hicka i samband med detta. Men det förklarar ju inte slemmigheten.

Halsbränna var ju en idé, men kan det påverka så? Jag hade rejält med halsbränna när jag var gravid och tyckte att det kändes olika/mer ont men det kan vara från samma ställe kanske? Slemmet smakar lite saltaktigt liksom.

Jag får kanske såhär någon gång i månaden och som sagt lättare då jag varit uppe länge eller druckit alkohol. Annars är jag 32 år och inte överviktig ifall det kan påverka.

• Anonym (TS)
    Pippilångstrump skrev 2012-11-27 12:20:32 följande:
    Jag har olika halsbränna som gravid och annars.

Men du. Doktor är nog klokt.
    Ja, jag ska fundera på det, men det känns inte som att det är något farligt i och med att jag har haft det hela livet. Det känns lite skumt att gå till en läkare för någonting som inte är akut, tycker jag.
  • Emmawes

Vad kan man göra åt det ljudet ifrån halsen. Jag får det oftare och oftare mot dagen, men det låter mer och det är jobbigt när jag lägger mig.

Svar på tråden Är det ngn som upplevt detta - slem och "morrande" i halsen? Vad kan det vara...?