• Äldre 27 Nov 17:09
    2459 visningar
    9 svar
    9
    2459

    Dagis eller hemma. Fem och halvt år

    Hej! Jag skulle behöva lite kloka åsikter/tankar kring detta.

    Min dotter är fem och ett halvt år. Hon bor halva tiden hos mig och halva hos sin pappa. I januari ska hon få ett syskon hos mig. Hon går idag på dagis och har gjort sen hon va tre år. Hon har aldrig varit ett barn som trivs på dagis även om det är ok där och hon har kompisar.

    Nu ser jag en chans att ha henne hemma sista halvåret före det är dags för 6-års. Vilket hon själv vill helst av alls, frågar redan om hon får va hemma hela dagarna när hon är hos mig sen när bebisen har kommit.

    Jag tänker såhär. 15 timmar i veckan är inte så mycket. Om hon går det kanske hon uppskattar dagis mer plus att hon behåller kontakten med sina kompisar lättare. Hennes pappa tycker detta är det självklara alternativet.

    Jag tänker också såhär. Det är en underbar chans att få vara hemma med oss ett halvår drygt innan det är dags för skolan. Hon har gått på dagis i 2,5 år och lärt sig massor om det sociala vilket hon givetvis inte kommer att glömma. Vi kommer gå en del på öppna förskolan som dottern tycker mycket om (synd att det är mest småbarn där) och även ha en del av hennes kompisar hemma på dagarna. Vissa dagar kommer hon ha dödstråkigt, men det gör ju inte så mycket.

    I övrigt har jag och hennes pappa ett bra samarbete och dottern byter mellan oss efter 2-3 nätter.  Det fungerar bra för oss.

    Så jag skulle vilja höra lite kloka argument. Ni kanske hör vilket jag tycker är bäst. Ge mig gärna argument för detta så jag kan övertyga pappan. 

  • Svar på tråden Dagis eller hemma. Fem och halvt år
  • En blå giraff
    Äldre 27 Nov 17:19
    #1

    Jag tycker det låter klokt under förutsättning att hon får hålla kontakt med kompisarna som hon ska börja 6-års tillsammans med så hon inte blir helt utanför sedan till hösten. Hur länge får ni ha platsen kvar på förskolan utan att utnyttja den? Jag tänker om hon fick vara hemma någon månad med dig och prova på utan förskolan först? Om hon har alltför tråkigt och inte trivs så kan hon ha chansen att börja igen på 15 timmar. Hur svårt är det att få en ny förskoleplats sen om ni säger upp platsen? Jag var jätteglad att ha förskoleplats åt min 4-åring då vi fick barn nr 2 framförallt för att det faktiskt kan vara tufft att hinna med att stimulera ett stort barn fullt ut samtidigt som man ska amma mycket och så. Man vet ju inte hur den lilla är heller. Om man får en med kolik kan ju det blir väldigt tufft. Kanske kan vara bra att fundera igenom saken ordentligt och inte säga upp platsen på en gång innan ni har testat?

  • Äldre 27 Nov 17:26
    #2

    Jag skulle fortsätta att ha henne i skriven i fsk. Allmän förskola är ju kostnadsfri. Att gå fem timmar tre dagar (om det nu är upplagt så) är ju inte mycket och vill hon hellre vara hemma så kan hon ju välja det.

  • Äldre 27 Nov 18:40
    #3

    Så har jag också tänkt, att man kan prova ha henne hemma en måand för att sen se. Jag vågar inte släppa platsen, för då kommer hon inte kunna komma tillbaka dit. Det är lång kö här att få fsk-plats.

    Det är också så att i dagsläget vet vi inte vilken skola det blir, men absolut att hålla kontakt med de vänner hon är med. Även om vi inte vet vilka hon sen kommer gå med.

  • Äldre 27 Nov 18:55
    #4

    Jag skulle ha kvar henne på fsk. Har själv en 5 åring och en liten på 6 v. Nu är min stora supersocial och nästan gråter när det är lov och hon tvingas vara hemma men jag har också uppskattat att få nägra timmar i veckan själv med den lilla. Då hinner jag sova, städa och bara vila och vara med den lilla så jag sen orkar med att ta stora tjejen och ge henne full uppmärksamhet sen när hon kommer hem. För det är tuft med svartsjukan för den stora även om det gått väldigt bra ändå.

  • Äldre 28 Nov 11:31
    #5

    Kolla lite med förskolan om de har någon förberedelse inför förskoleklassen. På vår förskola så träffas alla femåringar från alla avdelningar en förmiddag varje vecka och lär känna varandra och öva lite inför förskoleklassen. Att öva är typ att leka på skolans lekplatser och få göra lite utflykter och pyssel där de får känna sig stora. Om de har  något sådant så kanske dottern kan vara med på det och vara hemma de andra dagarna. 

  • Äldre 28 Nov 21:18
    #6

    Vinterankan, vad bra det låter! Det ska jag absolut kolla upp.

  • Äldre 1 Dec 21:48
    #7

    Jag är ingen obstinat dagisförespråkare, men eftersom din tjej är så stor så blir det svårare.... 5årsverksamheten här var väldigt lärande då de hade naturvetenskapsexperiment varje vecka, mm mm.... jag känner nog att jag inte velat att min dotter missat det.

    Hon får ju massa tid med er om hon bara går 15 timmar.... Ockås lättare att hålla kontakten med barnen..... 

  • Äldre 2 Dec 19:47
    #8

    Jag undrar om ni som svarat är ap-inspererade?

    För mig känns det som ett bättre alternativ eftersom hon inte tycker om dagis plus att det bara är ett halvår, sen är det ju sexårs.

    Men visst kan man prova, hon kanske kommer gilla dagis mer om det bara är 15 timmar. Idag går hon ca 25 timmar per vecka.     

  • Äldre 2 Dec 20:30
    #9

    Svårt val.. Jag tror att det blir bra vilket som

    Vår äldsta son är nu 7 år och går i ettan. Han var hemma med mig och sina syskon på heltid ( förutom barntimmar som han var själv på 2 timmar/veckan) tills han började i förskoleklass. Det har gått jättebra och han hade inga problem att få kompisar trots att han inte kände nån i klassen sen innan. Att slippa ha tider att passa och kunna hitta på saker tillsammans uppskattade både han och jag.

    Sen är det klart att förskolan hittar på mycket skoj osv och att det finns kompisar där men det går att leka med kompisarna ändå och hitta på saker hemma eller göra utflykter så jag tror därför att jag valt att ta hem henne om jag var du och låta henne få chansen att vara hemma när det är det både hon och du vill. Snart nog så börjar hon i förskoleklass

Svar på tråden Dagis eller hemma. Fem och halvt år