• Redaktör

    Familjelivs julkalender 7/12: Vinn leksakspaket med Sophie the Giraffe



    Var med och öppna luckan den 7 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna alla små barns favorit - ett set med en Sophie the Giraffe och en Sophie the Giraffe som mjukisdjur. Sophie the Giraffe i naturgummi är en leksak som barnet lätt kan greppa och även bita i när tandköttet kliar. Här kan du läsa mer om leksaken. Värde cirka: 289 kronor.

    För att vinna vill vi att du delar med dig av ditt bästa recept på lussekatter eller saffransbullar. Hur gör du för att få dem riktigt saftiga och goda? Ska de vara med eller utan russin eller blandar du kanske rentav i vit choklad i degen?
    Berätta hur du gör, dela gärna med dig av receptet och laddar du upp en bild på bullarna ökar du dina vinstchanser än mer.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna Sophie the giraffe. Bäst bulltips i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar idag och pågår fram till midnatt 7/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 10/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 7/12: Vinn leksakspaket med Sophie the Giraffe
  • toknosen

    Saffransbullar med mandelmassa och apelsin!


     
                                         40 saffransbullar                               
                                    Ingredienser                           
    Saffransbullar recept                         150 g                    smör                         5 dl                    mjölk                         50 g                    jäst                         2 dl                    strösocker                         2 krm                    salt                         2 påsar                    saffran, (à 0,5 g)                                            14-15 dl                    vetemjöl, (840-900 g)                    Fyllning:                         200 g                    mandelmassa                         100 g                    smör                         1 st                    apelsin, rivet skal Pensling:                         1 st                    ägg Garnering:                         1 påse                    mandelspån, (50 g)                   
                        Tillagning               

    1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°. Smula jästen i en bunke. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. 2. Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt, saffran och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min. 3. Riv mandelmassan och blanda med smör och rivet apelsinskal. 4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en platta, ca 40 x 30 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär rullarna i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 min. 5. Sätt ugnen på 225°. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över mandelspån. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt bullarna svalna på galler.

    Underbart goda, vill men ha med russin kan man hacka lite russin och i fyllningen. Känns riktigt juliga med smak av apelsin.

    Sophie the Giraffe blir en perfekt present till en liten vän!

       

        


  • vampyria2

    Jag vill inte vara med och tävla här, är inget jag behöver men vill tipsa om något som är så otroligt gott
    Man gör saffransdeg med kesella i sen gör man som när man gör kanelsnäckor men har i mandelmassa och istället för att ha pörlsocker på bullarna så har man kokosflingor, så gott jag lovar

  • LindanÖ

    Jag har sällan Kesella eller jäst hemma så jag vill dela med mig av ett recept som funkar om man vill spontanbaka en dag =) Saffransmuffins! Riktigt goda och saftiga


    Portioner: ca 15 små muffins


    Tid: 35 minuter


    150 g rumsvarmt smör eller
    margarin
    1 ½ dl socker
    ½ pkt saffran (½ krm)
    2 ägg
    ½ dl vatten
    3 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    1 dl russin
    ½ msk vetemjöl

     


    Sätt ugnen på 200 grader.


    Rör smör, socker och saffran poröst, förslagsvis med elvisp. Blanda i äggen ett i sänder och sedan vattnet.
    Rör ner mjöl, vaniljsocker och bakpulver i smeten. Blanda russinen med lite mjöl och blanda i. Fördela smeten i formarna med hjälp av ett par skedar. Fyll inte ända upp!
    Grädda cirka 15 minuter i små muffinsformar. Större formar kräver cirka 20 minuter i ugnen.

    Enkelt och framförallt gott =)

    Sophie the giraffe skulle bli utmärkt till min lilla tjej vars tänder börjar komma =)


  • Grizabella

    För bästa resultat skall smöret, ja smör absolut inte margarin vara rumsvarmt och man måste knåda degen ordentligt, helst i köksmaskinen och för att de skall bli riktigt smarriga så använder jag kesella vanilj. Jäser man och gräddar bullarna i en muffinsplåt blir de extra höga och fina. Frys in de bullar du inte äter upp redan samma dag och värm de sedan i ugnen så blir de som nygräddade igen.

    Skulle bli toklycklig om jag vann ett Sophie presentset då de det i vår augustigrupp 2012 är en riktigt populär julklapp i år som de flesta av våra barn verkar få eller redan har,ja helt enkelt årets jukklapp hos barnen födda i augusti 2012,  detta skulle bli vår lillprins julklapp från oss i år som dessutom blir hela 4 månader idag :-) , det blir så lätt att man fokuserar på storebrödernas julklappar och lillkillens julklappar hamnar i skymundan, vinner han detta presentset så behöver vi inte stressa runt i affärerna för att hitta en Sophie åt honom




    Här kommer ett smarrigt recept på saffransbullar fyllda med härlig mandelmassa, tokgott helt enkelt



    Vetedeg:
    50 g jäst
    100 g smör , rumsvarmt
    5 dl mjölk
    250 g  Kesella vanilj
    2 påsar saffran, 1 g
    1 1/2 dl socker
    1/2 tsk salt
    ca 14-17 dl vetemjöl
    Fyllning:
    150 g rumsvarmt smör
    1 dl strösocker
    200 g riven mandelmassa
    Pensling och garnering:
    1 uppvispat ägg
    1 dl hackad mandel
    1 dl pärlsocker
    Gör så här
    Smula jästen i en degbunke.  Värm mjölken till fingervärme, ca 37°.  Häll mjölken över jästen. Rör om så att jästen löser sig.  Tillsätt smör, kesella, saffran, socker, salt och mjöl, ta lite mjöl i taget, hellre en lite för kletig deg. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter.  Tillsätt ev mera mjöl.  Låt jäsa övertäckt ca 30 min.  Sätt på ugnen på 225 grader.  Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.  Dela degen i 2 delar.  Kavla ut varje del till en rektangel, cirka 25x50 centimeter.  Bre ut smöret, strö ut socker och mandelmassa. Rulla ihop degen från långsidan.  Skär varje rulle i 15 bitar.  Ställ bitarna med snittytan upp i en muffinsplåt med bullformar i eller på en plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk cirka 30-45 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.  Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.  Låt svalna på galler under bakduk.
  • KatjaKaj

    Jag brukar göra ett klassiskt lussebulls recept med kesella men med extra saffran och lite sirap.

    50 g jäst
    100 gr smör
    5 dl mjölk
    250 gr kesella
    3 påsar saffran (jag älskar saffranssmaken det ska egentligen vara två påsar)
    1 och en halv dl socker
    1 halv dl sirap
    1 halv tsk salt
    17 dl vetemjöl (ca) jag brukar ta 10 dl vanligt vetemjöl och 7 fullkornsmjöl.

    Smält matfettet och blanda med mjölken, värm tills det är ljummet – känn med fingret.
    Blanda ner jästen i en del av degvätskan och tillsätt sedan resten.
    Rör ner kesella, socker, salt, det mesta av mjölet och saffran om du vill ha det.
    Knåda degen tills den är smidig och blank och släpper från bunkens kanter utan att klibba, tillsätt eventuellt mer mjöl om det behövs.
    Låt degen jäsa i bunken med jäsduk i ca 30 minuter. Undvik drag och ställ bunken varmt.
    Knåda degen och dela den i 36 bitar som du bakar ut till lussekatter.
    Placera lussekatterna på smord plåt eller med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 225 grader och låt jäsa under jäsduk 20-30 minuter.
    När lussekatterna jäst klart garnerar du med russin och penslar med uppvispat ägg.
    Grädda 5-7 minuter i mitten av ugnen tills lussekatterna är gyllenbruna.

    Sen är det ju alltid roligt att göra lite annorlunda form på bullarna, man kan alltid ge någon ett leende på läpparna :)


  • KatjaKaj

    Jag glömde motiveringen, jag skulle vilja vinna sophie the giraffe för att det hade blivit en perfekt present till min sambos systerdotter som föddes för en månad sen.

  • pluppen200

    50 g jäst för söta degar
    150 g smör
    5 dl mjölk
    1 burk kesella (250g)
    ½ tsk salt
    2 dl socker
    2-3 pkt saffran beroende på hur mycket man tycker om smaken jag föredrar 3 pkt
    1 st ägg
    14 dl vetemjöl

    Smält smöret i kastrull, tillsätt mjölken och se till att degvätskan är max 37 grader annars dör jästen.
    Lägg jästen i en bunke och tillsätt vätskan och rör till jästen löst upp sig.
    Mortla saffran med lite av sockret och tillsätt den i degvätskan tillsammans med kesella.
    Tillsätt socker, salt och ägget och rör om.
    Tag ca 9-10 dl av vetemjölet. Arbetas med fördel i maskin då degen kommer vara kladdig.
    Låt jäsa under bakduk  minst 1 timme längre om degvätskan varit kallare än 37 grader.
    När degen jäst, mjöla bakbordet med lite och tag mjöl på händer knåda degen lite och dela upp den i ca 40 bitar. och arbeta fram lussekatter. Låt jäsa ytterligare 45 min. Knäck ett ägg och vispa upp med ca 1 msk mjölk och pensla bullarna. Glöm inte russin alternativt pärlsocker för de som inte vill har russin. Själv väljer jag pärlsocker.

    Hemligheten i att få dem saftiga är att använda så lite mjöl att degen är hanterbar, den ska vara kladdig samt att inte arbeta degen allt för mycket. Längre jäsning ger också saftigare bullar.
    Vill man ha extra piff på det hela kan man välja kesella vanilj istället för vanlig kesella.

    Vi vill gärna vinna då vi har en liten giraffälskare här hemma

  • buggi

    Det viktigaste med lussebullarna är utbakningen! De ska vara små stenhårda katter med deg-morrhår och brända russin, eller StarWars-bullar som jäst till oigenkännliga klumpar. Barnen äter dem med stolthet och de vuxna får doppa dem i glöggen!


     De senaste två åren har vi kört på GI, det ger lite mer mättnad och har lite bättre näringsvärde än standardbullarna.


     Blanda ingredienserna som till en vanlig bulldeg, jäs i 40 min. Degen ska vara jämn men blir inte riktigt lika fast som med vanligt mjöl. Barnen får kompensera kladdet med extra mjöl till utbakningen.


     Ingredienser:
    100 g smör
    0.5 liter sojamjölk
    50 g jäst
    250 g Kesella
    1 g saffran
    2 tsk sötningsmedel
    0.5 tsk salt
    1.7 litersiktat dinkelmjöl

    1 ägg till pensling


    Baka ut på ett sätt du tycker om, garnera med russin där det passar. Jäs ytterligare en halvtimme och se upp för de ska inte vara i ugnen mer än 7-8 minuter (beroende på storlek såklart).


    Motivieringen är enkel; Vi ska fira jul med lillkusinen som är precis 4 månader. En mjukis- och bitleksak är således ”årets julklapp”, allt för att förhindra att hon tuggar i sig våra juldekorationer J

  • Pluppe E

    Min hemlighet är att knåda degen tillräckligt länge, och den ska knådas för hand så man får en riktig känsla över konsistensen. Degvätskan brukar dessutom ofta vara för varm när man blandar ihop den med jästen så mitt tips är att ta hjälp av en kökstermometer för att verkligen få vätskan till 37 grader.

    35 st Lussekatter:
    50 g jäst
    150 g smör
    5 dl mjölk
    250 g kesella
    2 påsar saffran
    1 1/2 dl socker
    1/2 tsk salt
    17-18 dl vetemjöl


    Sätt ugnen på 225 grader. Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt övriga ingredienser. Knåda degen. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. När den har jäst klart dela den i 35 bitar och gör lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min till. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min.

    Vi kör utan russin här hemma då ingen är förtjust i uppvärmda russin!

    Min motivering: Det här är drömpresenten till dottern! Tyvärr har jag inte köpt den eftersom min man slår mig på fingrarna om jag handlar mer. Däremot vet jag att detta skulle bli en solklar 10 -poängare för henne eftersom hennes favoritdjur är en giraff som heter Lollo. Så fort vi går förbi en giraff skiner hon upp och skriker Lollo. Jag håller tummarna :)

  • Lia och bäbisen

      Världens godaste lussebullar, med vit choklad och pinjenötter!
    Ungefär 50 st bullar!

    50 g jäst
    100 g smör 
    5 dl mjölk
    250 g  kvarg
    2 påsar saffran
    1 1/2 dl strösocker
    1/2 tsk salt
    ca 17 dl vetemjöl

    Fyllning:
    50 g rumsvarmt smör
    200 g vit choklad (eller dubbla för ännu mer chokladsmak!!)
    1 uppvispat ägg
    2 dl pinjenötter

    Smula jästen i en degbunke.
    Smält smöret.
    Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°.
    Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig.
    Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och mjöl.
    Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
    Dela degen i två delar och kavla ut till stora plattor, 1/2 – 1 cm tjock. Bred smöret över degen. Grovriv chokladen och strö över. Rulla ihop och skär i skivor.
    Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 20 – 30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg och strö över nötterna. Grädda i mitten av ugnen 5 – 7 min. Låt svalna på galler. Sikta ev över lite florsocker

    GALET goda är dem! Ligger nu i magen och i frysen och glömde ta en bild när de var klara, men har en "under tiden" bild, där åtminstone tokarna som hjälpte mig är med! :)
    (Ej klickbar tror jag, men jag tror det funkar att kopiera in i adressfältet!)

    www.facebook.com/photo.php&set=pb.772855007.-2207520000.1354908310&type=3&theater

  • Lia och bäbisen

    Just det; glömde motiveringen!!

    Jag ville själv ha Sophie till min minsta dotter när hon var liten, men tyckte det var lite för dyrt, och hon började dessutom bli lite för stor för den när den lanserades i sverige.
    MEN, det finns ju fler små i släkten! Min kusin fick sitt första barn i slutet av sommaren och skulle vara i perfekt ålder, precis börjat ta tag i saker och bita och undersöka dem! Så till lilla Gry skulle det bli en perfekt present! 

  • Nevadita

    ...här finns mitt nya favoritrecept: http://frostrosor.blogspot.se/2011/12/mjolkfria-lussebullar.html

    Har en väninna som är mjölkproteinallergiker (likaså hennes barn) så dessa lussebullar är perfekta.  
    Tycker att de mjölkfria t o m smakar lite bättre än "vanliga"  

    Det där med att mortla saffran ihop med socker är ett viktigt tips tycker jag!

    Inte för jag tror på tur bland de andras fina recept o bilder, men motivering då...

    Sophie x 2, en klapp så kul
    till vår lilltjej som firar sin första jul
    vad mera kan man hoppas på
    än att bitvänligt kramdjur i julklapp få?      

           
          

      

       


    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura 2.0..♥..?:*¨¨*:?.
  • KatjaKaj

    Jag skulle bara kolla så att mina mail kom fram?
    Har skickat uppgifter men inte fått något svar tillbaka. 

Svar på tråden Familjelivs julkalender 7/12: Vinn leksakspaket med Sophie the Giraffe