• Redaktör

    Familjelivs julkalender 6/12: Vinn Barbie-tvåvåningshus!



    Var med och öppna luckan den 6 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna ett möblerat tvåvåningshus till Barbie-dockan. Huset består av vardagsrum, kök, sovrum och badrum. Dockor ingår ej. Här kan du läsa mer om leksaken. Värde cirka 599 kronor.

    För att vinna vill vi att du berättar om vilken jultradition du absolut inte kan vara utan. Är det den hemkokta skinkan, en speciell dans kring granen, Kallen Anka och hans vänner eller något helt annat? Vad är ett måste för dig? Har du ett foto på din jultradition så ökar du dina vinstchanser ytterligare.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna Barbies hus. Bäst berättelse i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar idag och pågår fram till midnatt 6/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 7/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 6/12: Vinn Barbie-tvåvåningshus!
  • Geelda

    En relativt ny tradition vi har hos oss är grönkål....något ingen egentligen trodde skulle vara gott och det ser ju inte gott ut heller, men nu blev det så att vi testade ett år och nu vill vi inte vara utan! Den tar alltid slut först av allt på julbordet! Har tyvärr ingen bild på grönkålen att bidra med, ni får använda fantasin.....

    Jag vill vinna barbiehuset för att jag har två små tjejer som precis önskat sig varsin barbie i julklapp. Jag är jätteglad för jag lekte i timtal med barbie när jag var liten, jag hoppas att de får lika roligt med sina som jag hade med mina! Så jag har alltså köpt varsin barbie till dem, och skulle dockorna få ett hus vore det verkligen pricken över i!

  • Miisa

    På morgonen den första december flyttar det in en liten tomtenisse hos oss. Det är en liten docka som jag och min make placerar ut någonstans i lägenheten. När barnen vaknar får de leta reda på den lilla nissen. När de hittat honom måste de bestämma vad han ska heta. I år heter han Christian. Nissen sitter och iaktar barnen hela dagarna och på nätterna flyger han till tomten för att träffa sina nissekompisar och berätta för tomten hur barnen uppfört sig. Han förmedlar även till tomten vad baren berättat för honom att de önskar sig i julklapp. På morgonen när barnen vaknar springer de upp för att leta reda på honom, för han har alltid placerat sig på ett nytt ställe. Den enda regeln som finns är att man inte får röra nissen. På julafton flyger han tillbaka till tomten och stannar där tills nästa år då han flyttar in hos en annan familj. Det är tredje året i rad vi har denna tradition, och det är underbart att lyssna på barnen när de pratar med nissen och berättar om sig själva och sin familj och vad de önskar sig i julklapp. Tomtenissen kommer stanna kvar i vår familj långt efter att barnen slutar tro på tomten. Motiveringen till varför jag vill vinna Barbiehuset är att vi har tre barbiegalna flickor på snart 6, 5 och 4,5 år som skulle älska att ha ett stort hus till sina dockor. Att ge barnen en gemensam julklapp är väldigt bra då de får träna på att både samsas och samarbeta.

  • CherstinBovington

    jultraditionen som jag och min dotter har är från england, min pappa är engelsman så vi har alltid firat två jular, en svensk på julafton och en engelsk på juldagen.

    på julaftons kvällen skrivs det ett brev till tomten, vi ställer ut lite morötter till renarna och ett glas mjölk och några pepparkakor till tomten. i england träffar man inte tomten förstår ni. dottern är mkt väl medveten om att tomten som kommer på den svenska julen är inhyrd av den riktiga tomten för han har helt enkelt inte tid att träffa alla barnen!
    strumpan hängs över den öppna spisen.

    på morgonen är strumpan fylld, och det ligger en klapp under den ifrån tomten. morötterna är uppätna, pepparkakorna borta och mjölken är drucken. på baksidan av brevet som dottern skrivit har tomten skrivit ett svar.

    denna tradition har jag alltid uppskattat, man äter sen en god frukost och sen samlas man runt granen och öppnar resterande julklappar.

    motiveringen till varför min dotter förtjänar barbiehuset, och till varför jag vill att vi ska vinna det, är för att min dotter jobbat superhårt i skolan detta år. hon har arbetat mkt med lärarna för att få stopp på mobbningen trots att hon bara är 7 år gammal.
    anledningen till att jag gärna ser att hon vinner den är, ja ganska enkel.

    det finns inte mkt pengar att hämta hos en ensamstående mamma som är sjukskriven, de blir inte mkt julklappar och det jag skulle vilja mest är bara att ge henne nåt spektakulärt, för oj vad hon förtjänar det.



  • hippiegirl
    Ingen Jul utan: Adventsbrickan! 

    Har en upväxt som Jehovas Vittne, och har alltså ingen jul-tradition i ryggen. Men jag verkligen älskar allt vad mys och ljus heter, speciellt på vintertid. Så det har blivit min egna årliga tradition när jag fick familj! Tyvärr hade jag inte råd att köpa in något nytt till brickan i år (förutom ljusen) men den blev fin ändå! Bidrar med en bild på årets ljusbricka.

    Varför "jag" ska vinna barbie-huset: Min dotter på 3,5 år har börjat leka med dockor på ett mycket fantasifullt sätt och hon lever sig in... Jag lekte mkt med barbie när jag växte upp och hon får göra detsamma !(jag fick inget snedvridet ideal...tvärtom!)  Hade tänkt om jag skulle bygga något slags dockhusaktigt av ett gammalt köksskåp eller liknande, eftersom vi lever på en inkomst (ca 15´/mån) så har vi inte råd med att köpa ett.... 

    Men jag sparar mer än gärna den tiden det tar att göra ett dockskåp!!!

    Tackar och niger, tusen gånger om!

    Tomte


     
    Breathe in the wisdom of life
  • Min lycka


    Hemmagjorda köttbullar kan jag inte vara utan.Inte alltid så fina o de faller ibland isär,men mums.

    Fick aldrig någon egen barbie som liten.O som det är nu så har jag inte råd med några finare julklappar.Så skulle vi vinna detta fina hus,så får både jag o flickorna leka med barndomsdrömmen.
     
  • virre85

    Vi har flera fina jul traditioner, barnans favorit är nog morgongåvorna som vi de får i julstrumpan på morgonen. Vi kör inte på fina jul kläder som många brukar köra på utan på en riktigt rolig leksak så de håller sig sysselsatte till tomten kommer =)

    Men min favorit är nog Bingolotto uppesittar kväll! varje år sedan jag var lite och vi spelat bingo lotto just denna kväll och det känns inte riktigt som jul utan det =)



    Jag skulle gärna vilja ge detta till min dotter i julklapp, vi har det lite jobbigt ekonomiskt. 
    Jag har jobbat som timanställd i 2 år och det är inte alltid jag får ihop de timmar jag behöver, vi betalar massa skulder som vi samlat på oss i unga dagar och jag har äntligen lyckats betala av kronofogden men nu kämpar vi med inkassobolagen. Vi kommer lyckas vi har kommit långt, men vi har fortfarande mycket kvar tyvärr. 
    Kollar just nu på blocket efter fina julklappar till barnen, vilket jag tycker är jätte bra att det finns.
    Men nu har jag precis börjat som timanställd på mitt drömjobb och jag hoppas att ekonomin kan bli bättre.
    Jag har fått jobb på stadsmissionen, jobbar på deras avgiftningsklinik. Så jag har fått min julklapp i år =)
     
    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • zeni

    En tradition vi har är kokta päron (med kryddnejlikor i vattnet) och kalkon i ugn fylld med massa gott. Det är något jag har tagit med mig från Holland, när jag flyttade till min sambo här i Sverige. Självklart finns också julskinka och köttbullar och prinskorv! Det klarar vi oss inte utan

  • Kimpalimpa

    Varje jul åker jag och min mamma till spanien för att hälsa på släkten (dom bor där). Eftersom att man i spanien oftast inte firar julafton, man firar reyes, så tar vi med oss julafton dit hehe. Så på julafton ställer sig mamma, mormor och jag i köket och lagar "spanskifierad" julmat. Sedan samlas hela familjen hos mormor och morfar och äter tills dom storknar. När alla har ätit klart sitter alla och pratar (högt som f*n hehe) och sen kommer det jag inte kan leva utan under julen... Torron! Det är en spansk godsak som är en tradition under julen. Blir alltid lika glad när jag får äta det och då känns det verkligen att det är jul :)

    Motivationen jag har för att vinna barbiehuset är att min systers ena dotter (5 år) önskar sig just det i julklapp. Tomten (min syster) har tyvärr inte råd att köpa ett sånt hus och det skulle vara helt underbart att få ge dels min systers dotter det hon önskar sig men också att ge min syster en liten "extrapresent" att få vara världens bästa tomte :)

  • BonBon

    När jag var liten vaknade jag alltid av en liten lapp i min strumpa. Lappen var startskottet till årets julklapssjakt. Min pappa hade suttit uppe länge kvällen innan julafton och ritat lappar och skrivit rim. Lapparna låg alltid på samma ställen - i tvättmaskinen, i frysen under mammas huvudkudde och den sista lappen ledde fram till åets första julklapp. Det här var det roligaste jag och mina syskon visste. Länge... Lite för länge. Tillslut kände vi oss alla lite för gamla för traditionen och den lades på is. Nu är min dotter 3 år och traditionen är igång igen. Till både min, och min pappas, stora glädje.

    Min dotter är oerhört förtjust i Barbie - och barbiehuset skulle bli årets skattjaktsklapp!


                                                                  


        
Svar på tråden Familjelivs julkalender 6/12: Vinn Barbie-tvåvåningshus!