• Anonym (brafr­åga)
    Äldre 30 Nov 11:59
    15031 visningar
    33 svar
    33
    15031

    Hur länge kommer jag känna samma effekt?

    Jag kanske är lyckligt lottad, vad vet jag?! 

    Det är så att jag dagligen har knaprat Citodon snart i tre år pga värk i leder och kramper i magen. Jag får 100 tabletter utskrivet som ska räcka cirka en månad, vilket det också gör. Jag får äta som max åtta om dagen. Jag äter som minst 2 st om dagen och som mest 6 st tabletter. Jag överskrider aldrig och tar tabletter var fjärde timme. 

    2 st Citodon (60 mg kodein) gör att jag får ett skönt rus, inte superkraftigt men ändå tillräckligt för att jag ska känna "bomullskänslan", lugn och avslappnad. Känslan av ruset sitter i en bra stund, allt från 1 timme till 4 timmar. Ger dessutom jättebra effekt på mina smärtor.

    Borde jag inte ha utvecklat en viss tolerans och inte känna samma effekt som jag gjorde första gången? Jag är en liten tjej som inte äter så mycket. Har det en avgörande effekt att jag känner ruset  så pass bra efter alla dessa år? 

  • Svar på tråden Hur länge kommer jag känna samma effekt?
  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 13:22
    #21
    Grandmother skrev 2012-11-30 13:17:39 följande:

    Har du fått det svaret på dina frågor som du ville ha? Annars kanske du får vända dig till andra forum
    Och nej! Jag har än så länge inte fått svar på en enda fråga! Jag har istället svarat på era frågor ang mitt s.k missbruk
  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 13:25
    #22
    metbäcksfru skrev 2012-11-30 13:21:45 följande:
    Låter lite knasigt att "tycka om" själva ruset. Det låter i mina öron som en beroendetendens, även fast du säger att du tar Citodon för smärtornas skull och inte överdoserar.
    Ofta kan man bli tolerant mot en dosering och behöva höja den för att få tillbaka "ruskänslan" när det har gått en tid, men det behöver inte bli så för alla. Alla är olika (och tur är väl det).  Huvudsaken är ju att du får den smärtlindring du behöver med en normal dos, annars skulle du behöva byta till ett annat preparat.
    Fast saken är ju det att jag inte behöver höja dosen för att få samma effekt på min smärtlindring. Och inte heller behöver jag höja dosen för att bara få ett rus, vilket jag aldrig skulle göra. Tack för svaret! 
  • Äldre 30 Nov 13:30
    #23
    Anonym (brafråga) skrev 2012-11-30 13:14:57 följande:
    Så alla som har smärtor och går på nått slags smärtstillande är missbrukare? Så varje person som får morfin och tycker det är en skön känsla är också missbrukare i dina ögon? 

    Jag har gått många gånger på panodil men inte gett samma smärtlindringseffekt. Kunde jag hålla mig till panodil så skulle jag lätt göra det.  Valen som jag har är att jag äter mina Citodon och som bonus får ett svag rus eller annars så äter jag panodil , får ingen som helst smärtlindring och slipper ses som en missbrukare? 

     
    Jag har ätit andra, mycket starkare, preparat i över 20 års tid på maxdos för mina knäskador, ledvärk och fibromyalgi - och JA, jag (och sjukvården) räknar mig som ett slags missbrukare eftersom jag är beroende av mina mediciner. Att missa en dos var nog för att få abstinenssymptom...

    Vi var i ett tidigt skede på det klara med att jag måste läggas in för avgiftning när det var dags att avsluta medicineringen, men tjurig som jag är så gjorde jag det på egen hand hemma nu i våras inför en planerad IVF o graviditet. Den där utsättningen är inget jag önskar ens den värsta ovän kan jag säga!!! 
    Nu när jag är gravid så äter jag endast Panodil (vilket är som en fis i världsrymden egentligen) men har fått starkt smärtstillande i samband med IVF'erna och då direkt fått tillbaka abstinsen trots engångsdoser. 
    Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 13:39
    #24
    metbäcksfru skrev 2012-11-30 13:30:03 följande:
    Jag har ätit andra, mycket starkare, preparat i över 20 års tid på maxdos för mina knäskador, ledvärk och fibromyalgi - och JA, jag (och sjukvården) räknar mig som ett slags missbrukare eftersom jag är beroende av mina mediciner. Att missa en dos var nog för att få abstinenssymptom...

    Vi var i ett tidigt skede på det klara med att jag måste läggas in för avgiftning när det var dags att avsluta medicineringen, men tjurig som jag är så gjorde jag det på egen hand hemma nu i våras inför en planerad IVF o graviditet. Den där utsättningen är inget jag önskar ens den värsta ovän kan jag säga!!! 
    Nu när jag är gravid så äter jag endast Panodil (vilket är som en fis i världsrymden egentligen) men har fått starkt smärtstillande i samband med IVF'erna och då direkt fått tillbaka abstinsen trots engångsdoser. 
    Oj riktigt starkt av dig att klara av det på egen hand! Gjorde du en Cold turkey eller trappa du ner? Grattis till graviditeten också :) Jag har gått flera dagar utan Citodon utan att känna ett abstinens. Vilket är tur kanske. Jag har även haft spasmofen,  tramadol och oxycontin för mina värkar, dock så har jag aldrig gillat dessa då de faktiskt är starkare. 
  • Äldre 30 Nov 13:45
    #25

    Jag är en tjurig norrlänning i grund o botten Solig, så det var envisheten som tog över. Jag körde nedtrappning av alla mina mediciner - ungefär som jag skulle ha fått gjort om jag blivit inlagd. Men det var ett helvete iaf...


    Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • Anonym
    Äldre 30 Nov 14:48
    #26
    Grandmother skrev 2012-11-30 12:15:02 följande:
    Du vet att kodein kan orsaka kramper i magen?
    Du menar att tolerans kommer från magkramper?
     
    Om inte så hur är eventuell magkramp relevant för ts frågeställning?
     
  • Anonym
    Äldre 30 Nov 14:51
    #27
    metbäcksfru skrev 2012-11-30 13:30:03 följande:
    Jag har ätit andra, mycket starkare, preparat i över 20 års tid på maxdos för mina knäskador, ledvärk och fibromyalgi - och JA, jag (och sjukvården) räknar mig som ett slags missbrukare eftersom jag är beroende av mina mediciner. Att missa en dos var nog för att få abstinenssymptom...

    Vi var i ett tidigt skede på det klara med att jag måste läggas in för avgiftning när det var dags att avsluta medicineringen, men tjurig som jag är så gjorde jag det på egen hand hemma nu i våras inför en planerad IVF o graviditet. Den där utsättningen är inget jag önskar ens den värsta ovän kan jag säga!!! 
    Nu när jag är gravid så äter jag endast Panodil (vilket är som en fis i världsrymden egentligen) men har fått starkt smärtstillande i samband med IVF'erna och då direkt fått tillbaka abstinsen trots engångsdoser. 
    Kolla upp missbruk och beroende, efter det så kommer du nog inte nedvärdera dig själv med etiketter du inte har gjort dig förtjänt av.
    Du kan inte vara "en slags missbrukare", eller så missbrukar du eller så gör du inte det.
    Du tänker nog på beroende när du skriver som du gör och du är antagligen beroende av dina meds om du får abstinens, vägen från beroende till missbruk däremot är milslång.
     
  • Äldre 30 Nov 14:55
    #28

    ist för att hoppa på och bli sur över vad folk skriver kanske du ska ta dig tiden att läsa vad det egentligen är vad folk skriver.. ingen säger något om dig som person eller huridare du är missbrukare eller inte... DU däremot säger ju själv detta genom att hela tiden återkomma till att känslan av ruset gillas och att beskriva det som något positivt osv. att själv sätta det i kategori missbruk osv...

  • Anonym
    Äldre 30 Nov 14:57
    #29
    Mixan skrev 2012-11-30 14:55:17 följande:
    ist för att hoppa på och bli sur över vad folk skriver kanske du ska ta dig tiden att läsa vad det egentligen är vad folk skriver.. ingen säger något om dig som person eller huridare du är missbrukare eller inte... DU däremot säger ju själv detta genom att hela tiden återkomma till att känslan av ruset gillas och att beskriva det som något positivt osv. att själv sätta det i kategori missbruk osv...
    Det finns ingen annan avdelning på familjeliv som behandlar droger till att börja med.
    Du menar sedan att man ska avsky känslor som eufori som dessa mediciner erbjuder för det är fel att må bra?
    Sjuka ska lida både av sin sjukdom och medsen som tas som följd?
     
  • Anonym (4)
    Äldre 30 Nov 14:58
    #30

    Jag äter citodon för värk. Samma som dig. Upp till 8 tabletter per dygn. Vissa dagar tar jag bara 2 och vissa tar jag maxdosen och i bra perioder kan jag gå utan i en vecka.. Har tagit dom i cirka 4 år nu. Hjälper jättebra mot min smärta. Jag kan känna ett litet rus på tabletterna jag tar på morgonen, men oftast inte de andra. Tycker också att det är en småmysig känsla.  Min tolerans mot dem har ökat. I början vet jag att jag blev lite smålullig oftare. 

    Åt tramadol innan, men de tyckte jag att jag blev för påverkad av. Så slutade med dem. Abstinensen där var fruktansvärd. Men för mig är det inte samma sak med citodonen, då jag faktiskt kan vara utan dem i några dagar utan att bry mig.  

  • Anonym (4)
    Äldre 30 Nov 15:14
    #31

    Jag tror att man har en viss tolerans från början. Jag har aldrig känt ett superrus som vissa får. Har vänner som fått citodon utskrivet någon enstaka gång för skador. De tar en tablett och är helt borta. Så har jag aldrig varit, inte ens när jag startade med dom. Kan som sagt bli lite smålullig på morgontabletterna om jag tar dem på tom mage men inte mycket.  Och att bli väldigt yr och flummig på en tablett som andra verkar bli har jag aldrig blivit.

  • Äldre 1 Jun 17:43
    #32

    du kanske är en av få som är jätte känslig mot kodein, tror de va 1% som är överkänsliga naturligt. säger bara tur för dig!

  • Äldre 1 Jun 23:07
    #33
    maaane24 skrev 2017-06-01 17:43:33 följande:
    du kanske är en av få som är jätte känslig mot kodein, tror de va 1% som är överkänsliga naturligt. säger bara tur för dig!

    När det komemr till kodein så har du hela spektrumet nästan, allt ifrån inte fungera till ha dubbel effekt.
    Allt beroende på vilken ras/härkomst man har.
    Vill du veta vad, så har jag för mig dom har listat detta nu i FASS pga alla invandrare.

Svar på tråden Hur länge kommer jag känna samma effekt?