• FruBecks

Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?

Jag är medveten om att jag startar en av många trådar ang vår debatterade Anna Wahlgren. Men jag kan inte låta bli att fundera kring hennes SHN-metod och hur hon få den att blir så logiskt och självklar. Vad har hon för utbildning, forskning, kunskaper för att utveckla en sådan metod? Hur vet hon att barnen känner sig utsatta och rädda för VARGEN när de vaknar på natten och skriker? Att de känner sig ensamma och rädda, ja det köper jag men vad är det för himla snack om den här vargen, vem är vargen? Jag förstår inte begreppet! Kan någon förklara?

För mig känns det självklart att ett barn som vaknar och skriker på natten gör det för att kommunicera ”Mamma/Pappa jag vill inte sova ensam här, kom!”  Vilket man instinktivt gör. Min son har i perioder ett extremt behov av närhet och för mig är det självklart att ge honom den närheten han behöver. Vill han sova med oss för att det känns tryggast så varför inte? Jag får höra av folk (dagispersonal, bekanta, familj) att vår son verkar så trygg i sig själv. Tack! Det tolkar jag som ett bevis på att den närhet han får av sina föräldrar gör honom trygg. Inte att jag räddar honom från några jäkla varg…

• Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?
  • lövet2

Vargen är en symbol för den dödsskräck som AW hävdar att spädbarn lider av från födseln. Något nedärvt från stenåldern, då vargen kunde komma och äta upp den baby som lämnats ensam.

Utbildning, kunskap osv är inget AW egentligen lider av. Däremot har hon erfarenhet av att hennes metoder fungerar. Barnen slutar alltså att störa sina föräldrar, och AW drar sina egna slutsatser av det.

• Natulcien

AW vet ingenting. Hon har bara hittat på en metod som gör att vissa föräldrar kan ignorera sitt barn med "gott" samvete eftersom de tror att de hjälper barnet... Så tragiskt är det.

• Höghus

Men AW har ju rätt i att barnet i sinom tid slutar störa föräldrarna om man ignorerar det (vilket hennes metoder i mångt och mycket går ut på). Jättepraktiskt när man är ensam med ett stort gäng ungar och behöver jobba eller pippa med nya karlar ifred. Att anknytningen blir skadad för livet och att barnet stänger av sina känslor är inte så viktigt för AW och hennes gelikar.

• Toppen9

Ja AWs metoder dvs ignorera barnen tills de vet att du ändå inte kommer ge dem de det behöver fungerar ju som så att barnen till slut ger upp.
    Inlärd hjälplöshet heter det när man (oavsett ålder) ger upp pga att man trots upprepade försök inte lyckas med det man vill.

Vargen är nog hennes eget påhitt, ser inte någon logik i att människobarn på stenåldern skulle klara sig från vargen om den skrek. Då vore ju att hålla sig knäpptyst och gömd bättre som resten av djurungarna gör

• Jellybeanbaby
    Natulcien skrev 2012-11-30 12:51:48 följande:
    AW vet ingenting. Hon har bara hittat på en metod som gör att vissa föräldrar kan ignorera sitt barn med "gott" samvete eftersom de tror att de hjälper barnet... Så tragiskt är det.
    Precis. Hon bara dösnackar. HON VET INGENTING:

Vad var det hon sa i en av sina senaste filmer? Nånting i stil med "Små spädbarn vill inte ligga högt upp för de är oroliga att ramla ner på kalla marken, och "DE VET" att om de hamnar på marken så förminskas deras chans till överlevnad blablablablabla..." Jo tjenare.

You jelly? Oh, you jelly.
  • Jellybeanbaby
    Toppen9 skrev 2012-11-30 13:07:38 följande:
    Ja AWs metoder dvs ignorera barnen tills de vet att du ändå inte kommer ge dem de det behöver fungerar ju som så att barnen till slut ger upp.
    Inlärd hjälplöshet heter det när man (oavsett ålder) ger upp pga att man trots upprepade försök inte lyckas med det man vill.

Vargen är nog hennes eget påhitt, ser inte någon logik i att människobarn på stenåldern skulle klara sig från vargen om den skrek. Då vore ju att hålla sig knäpptyst och gömd bättre som resten av djurungarna gör
    EXAKT! Skygga djur gömmer sig, kamouflerar sig och håller tyst!!
    Vissa små bebibarn till dessa djur, som inte lärt sig att vara rädda än, utan är nyfikna av naturen, smyger ibland fram länge nog för att hinna fotograferas.
  • Jellybeanbaby

Här har vi Annas egna ord.
    Yuck kan inte fatta att jag satt och lyssnade igenom detta dravel.

november 2012 - video finns på
    http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/manadens-kronika-november-2012

Hon berättar om barnets födelse och hur barnet reagerar och tänker, genom födelsen.
    Men det här reagerade jag mest på:

"Sen har då Gud programmerat varje liten mänska som ska ut att suga. SUG sug sug på allt du hittar! Där ligger din överlevnad. Och sen en sak till! ... säger Gud... (!) Haffa första bästa av dom här människorna som förhoppningsvis möter dig. För på egen hand har du inte en chans. Du måste kvickt som ögat upprätta det här som kallas anknytning. Och jag ska se till att någon möter dig som är beredd att garantera dig din överlevnad och ge dig beskyddet." (Det är alltså upp till spädbarnet att ordna med anknytning? Konstigt. Trodde det var föräldrarna, men man kanske inte ska tolka detta så bokstavligen. /J)

"Och beskyddet är ju då förstås värme, kläder, filt, men det är också det fysiska. Det fysiska faktiska beskyddet. Som gör att man inte faller till marken, för faller man till marken, och det VET alla nyfödda (!) precis som de VET att man måste suga, faller man till marken så är det KÖRT. Antingen fryser man ihjäl, eller så svälter man ihjäl eller så kommer de vilda djuren. Så på marken i skogen om man har ramlat ner från trädet [...] så är man dödens lilla lammunge.

Därför håller jag hans lilla hand i ett mycket stadigt grepp och jag håller också huvet [...] för att ge honom känslan, detta faktiska beskydd, du kan inte falla till marken. Det ser jag till.
    Och det är därför vissa små barn inte står ut med att ligga på rygg ens den stunden som man kanske ska byta blöja. Det finns barn som bara börjar vrålskrika och är helt på det klara med att nu är det kört. Nu har jag ramlat till marken."
    (Mamma mia! Bebisar veta falla mark! /J)

"Å andra sidan finns det INGEN som har nåt emot det här... [lyfter upp barnet med raka armar ovanför sig]
    Det tycker man är helt i sin ordning.  [placerar med två armar spädbarnet på sitt huvud]
    Ju HÖGRE upp desto bättre. Tycks det vara. [barnet kämpar emot lite, futilt, AW fortsätter hålla upp denna bebbe i luften] Det är helt okej. Visst är det?

Jag ANTAR det är för att jag står emellan barnet och marken. Jag vet inte. (Ett erkännande! /J) Alla tycker det är heeelt okej att segla omkring här uppe, va. Så ju MINDRE barn, desto högre upp. Det är först när man börjar verkligen kunna förflytta sig ordentligt som man vill vara på golvet, SKA vara på golvet. Då har man fattat att golvet och marken i skogen inte riktigt är samma sak."

Sen fortsätter hon prata om sova på rygg alt mage. Hennes devis är: "Sova på mage". Har inga synpunkter om just det.
    Men det irriterar mig ENORMT att denna kvinna helt utan bildning fått någon slags allvetande-stämpel om barn och att hon snackar så mycket goja. Grr. Demon

• Jellybeanbaby
    http://play.radio1.se/catchup/6442

Radioprogram med Eva Rusz - Olämpliga föräldrar
    En månad gammalt.

Idag pratar Eva om olämpligt beteende hos föräldrar. Så som Anna Wahlgrens beteende skildras i media betyder att barnen utsätts för fara. Skulle idag varit skäl för omhändertagande.
  • purple box

Hade AW mött mina, eller andra okurade, barn hade hon nog insett att alla skriker inte av att ligga på rygg.... Och inte fan tyckte de att det var lugnt och skönt uppe i luften. Har alltid tyckt så synd om barnen i hennes videor... Men VEM vargen är vet jag inte... Däremot tror jag att barn naturligt inte vill vara helt ensamma. Så länge de hör en (och då menar jag inte skrammel utanför deras rum när de skriker) brukar de klara sig för det mesta. Som en på bb sa: "Bebisar vill vara hos mamma (och pappa sedan) för då har det störst chans att få värme, mat och kärlek, då kan det överleva". Har man det i åtanke känns det så grymt att lämna dem åt "vargen".

Jag tror hon tror att hon vet bäst för att hon har många barn. Och andra tror hon ve bäst för att hon har många barn. Såg det tänket i en heeelt annan tråd. "Ja men 4 barnsmamman hade nog koll". Hade AW kommit för att hjälpa mig med mina barn hade jag slängt dem båda över axeln och sprungit! Nja, inte riktigt men inte långt ifrån.

Såg när hon var med på Malou häromdagen.

• Litet My

Det är AW som är vargen, iaf skulle jag bli livrädd om jag vaknade upp och såg henne, skulle skrika som bara den dessutom.

Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?