• hejsan­pådejs­an
    Äldre 4 Dec 17:22
    52672 visningar
    19 svar
    -1
    19
    52672

    Svensk tjej förhållande med en muslimsk kille?

    Hej! Jag är 16 år gammal, men snälla, fortsätt läs min fråga! 
    Jag har ett förhållande med en muslimsk kille som är 1 år yngre än mig, vi  går på samma skola och vi har ett bra förhållande. Han har gjort klart för mig hur hans religion fungerar, och att han egentligen inte får vara ihop med mig. Jag har accepterat det, men har ändå vissa frågor som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på.

    Vårat förhållande är '' hemligt'', mina föräldrar vet om honom, men hans föräldrar vet inte om mig. Vi kan inte gå hand i hand på stan med risk för att någon ska se oss, eller sitta bredvid varandra på bussen eller där det är mycket folk och många som kan se oss tillsammans. Allt detta gör vårat förhållande mer komplicerat än vad jag är van vid. Jag är kristen, men skulle inte kalla mig speciellt religiös. Jag är döpt, konfirmerad, firar jul och allt annat som man gör om man är kristen, men jag kan inte påstå att jag är speciellt troende utan gör det mer '' för att''. 

    Min fråga är vad som skulle kunna hända om hans föräldrar får reda på att han har ett förhållande med mig? Kan jag råka illa ut? Hade det varit annorlunda om jag hade varit muslim istället för kristen? Finns det något jag borde veta om? 
    Tacksam för svar!

     

  • Svar på tråden Svensk tjej förhållande med en muslimsk kille?
  • hejsan­pådejs­an
    Äldre 4 Dec 18:04
    #2

    Tack för svar!
    Hans familj verkar ganska troende, de firar ramadan och eid vet jag iallafall, han äter inte griskött och han säger att han ber dagligen, men ändå så bryter han ju mot regeln att han inte får vara tilsammans med någon innan han gifter sig...?
    Kan jag ställa som krav på honom att han ska berätta till sina föräldrar? Han har sagt att det enda dom oroar sig för är att han ska strunta i skolan, men då jag själv måste lägga mycket tid på skolan eftersom jag går i 9an, och jag vet att han har det lätt i skolan, och han hans betyg har inte försämrats hittills och vi har varit ett par i 1 månad, ser jag inte detta som ett problem. 
    Jag tycker om honom väldigt mycket och vill inte riskera vårat förhållande, men samtidigt vill jag veta vad jag kan ställa som krav och inte! :) 

  • hejsan­pådejs­an
    Äldre 6 Dec 18:06
    #5

    vad menar ni med praktiserande muslim? vad grundar ni era misstankar att det kommer gå åt helvete på? bara nyfiken :)

  • hejsan­pådejs­an
    Äldre 7 Dec 22:56
    #7

    Nu är vi ju som sagt bara 15 och 16 år gamla,och kommer varken få barn ihop eller flytta utomlands tillsammans. Det enda jag vill veta är vad som faktiskt stämmer och inte och vad som skulle kunna hända om hans föräldrar skulle få veta!

  • hejsan­pådejs­an
    Äldre 1 Feb 22:44
    #12

    Oj, väldigt många olika svar... är tacksam för allt, men är inte intresserad av att höra åsikter andras åsikter om islam, för det bryr jag mig inte om, det är inte min religion utan hans. 

    Ekorre 123, hur fungerar ditt förhållande? Kan du visa dig öppet på stan med henne? 
    Är det båda dina föräldrar som är emot förhållande, eller bara den ena? Min kille har sagt att det är hans mamma som är emot det, och att hans pappa egentligen inte bryr sig så mycket, kan det stämma?

    Det här med att pussas då, det vet ju inte föräldrarna något om, det kan man ju göra '' i hemlighet'' eller vad man ska kalla det, det är ju inte så att föräldrarna står o tittar på och vet vad man gör?

    Blev ganska förvirrad av alla olika svar, men tack iallafall! 

Svar på tråden Svensk tjej förhållande med en muslimsk kille?