Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)
Hej TS, Jag ska försöka hålla mig saklig och inte känslomässig... för just känslor är vad jag faktiskt läser in i ditt inlägg här... :) Och givetvis gör du det - läs första raden med glimten i ögat!!! Jag tycker du gör helt fel om du nu skulle neka honom jul-ledigheten. Att du reagerar på att han skriver om hur han känner det tolkar jag som om att du har lite dåligt samvete för att du lämnade honom och tycker det är jobbigt. DU ska INTE ha dåligt samvete för att du gick vidare till ett liv som du tycker är bäst för dig!!! Va stolt över dig själv som gjorde det istället - det är alltid tufft att bryta upp. Vad gäller umgänget så kan jag förstå att det känns lite orättvist att han får 3/4 helger. Men du ska se det som att det är ditt barn som får det umgänget med sin pappa. Även om du inte har ditt barn på helgerna, så är det vardagen som i störst utsträckning präglar ditt barns utveckling, med andra ord är det livet med dig som gör det. Sen tycker jag helt klart att du ska gå med på vv. Är han en ansvarsfull förälder kommer han att bli tilldelad vv om han skulle dra det till tingsrätten. Var samarbetsvillig istället, det gagnar dig!!! Skulle du tex dra in ett utlovat umgänge nu i jul och minska till vh när han haft större umgänge, då ses det som negativt för dig. Jag förstår vad du säger att som dagis öppnar och stänger nu så passar inte det hans tider. Därför tycker jag att du SKRIVER till honom att "Ja, jag har inget emot ditt förslag om vv boende. Jag föreslår att den 4/2 2013 så lämnar jag på dagis och du hämtar barnet. Den 11/2 lämnar du och jag hämtar. På så vis blir det vv och du får jämna veckor och jag ojämna. Anledningen till att jag vill att vi inleder från den 4/2 är att XXX ska få tid att förbereda sig och att du kanske har en del praktiska saker att ordna. Meddela mig om mitt förslag på startdatum passar dig eller återkom med ditt förslag." Eller något liknande.