• Anonym (jobbigt värre)

    Har fet mjäll i hårbottnen, kliar konstant, river mig i hårbottnen! Hjälp!!

    Jag har feta mjällskorpor, jättesmå dock, i hårbottnen... jag kan liksom riva av det med nageln, då får jag av själva feta mjället... det kliar mkt... jag blir idiot !

    Kan tillägga att jag har en underaktiv sköldkörtel och tar levaxin sedan 3 månader tillbaka... 
    det var värre med mjäll innan jag tog levaxinet men då var det torrt mjäll...

    Jag fäller en del... som en katt typ brukar killen säga... hårstrån i soffan överallt...

    Har ni några tips på hur fasen jag blir av med det och får en normal hårbottnen??! 

    Vad beror det på, varför har jag det för ? Aldrig haft problem förr....suck!! 

  • Svar på tråden Har fet mjäll i hårbottnen, kliar konstant, river mig i hårbottnen! Hjälp!!
  • Anonym (jobbigt värre)
    Anonym skrev 2012-12-07 00:08:14 följande:
    mm.. min mamma har stora problem med sköldkörteln. Exp. att hon bantar men fortsätter bara att gå upp mer och mer i vikt. (15kg på mindre än 2 veckor) Enorma svettningar mm 
    det låter som hon har en överaktiv sköldkörtel... jag har en underaktiv men tar nu levaxin som GJORT att jag gått upp 5 kilo! Innan stod jag alltid still på vågen trots att jag åt som en häst!
  • Anonym (jobbigt värre)
    Lilia skrev 2012-12-07 00:11:10 följande:
    Det låter som mjälleksem.
    vad innebär det?
  • Anonym (hm)

    Redken har jättebra produkter! Köpte själv nyligen soothing balance för min torra kliande hårbotten! Hjälper jättebra och håret blir fint också! De har för mjällproblem också! Köper från England fraktfritt till halva priset! :) En annan sak som hjälpte bra när klådan var som värst var att skölja håret efter balsamet ned äppelcidervinäger och svalt vatten!!!

  • mamita64

    Jag har inte mjäll, men problem med kliande hårbotten.
    Fick för mej att prova No´Poo i vintras och har inte använt schampoo mer än två gånger sen dess. (båda gångerna hos frissan när jag klippt mej) Båda gånger na så har det kliat som sjutton i flera veckor efteråt. Men när jag endast tvättar håret med balsam så kliar det inget alls
    Jag gogglade på no poo och fick fram ett balsam som skulle vara bra som tvättbalsam, coops egna. Det har fungerat jättebra. jag var väldigt tveksam innan och trodde inte detta skulle funka,men nu har jag snart hållit på i ett år och jag kommer att fortsätta


  • Regnig måndag
    mamita64 skrev 2012-12-07 01:00:08 följande:
    Jag har inte mjäll, men problem med kliande hårbotten.
    Fick för mej att prova No´Poo i vintras och har inte använt schampoo mer än två gånger sen dess. (båda gångerna hos frissan när jag klippt mej) Båda gånger na så har det kliat som sjutton i flera veckor efteråt. Men när jag endast tvättar håret med balsam så kliar det inget alls
    Jag gogglade på no poo och fick fram ett balsam som skulle vara bra som tvättbalsam, coops egna. Det har fungerat jättebra. jag var väldigt tveksam innan och trodde inte detta skulle funka,men nu har jag snart hållit på i ett år och jag kommer att fortsätta
    Precis vad jag också hade tänkt skriva.

    Jag har inte haft några problem men dottern som haft ungefär som TS. När hon slutade med schampoo upphörde problemen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lilia
    Anonym (jobbigt värre) skrev 2012-12-07 00:20:38 följande:
    vad innebär det?



    Att du har en sorts eksem i hårbotten som du kanske behöver få receptbelagda preparat för. Googla på mjälleksem så kan du läsa vad som står.
  • Anonym

    Låter som mjälleksem el psoriasis, Jag har det! Fick en vätska att droppa i hårbotten som hjälper. Gå till vårdcentralen och be gärna om en remiss till en hudklinik oxå.

  • Anonym (hm)
    mamita64 skrev 2012-12-07 01:00:08 följande:
    Jag har inte mjäll, men problem med kliande hårbotten.
    Fick för mej att prova No´Poo i vintras och har inte använt schampoo mer än två gånger sen dess. (båda gångerna hos frissan när jag klippt mej) Båda gånger na så har det kliat som sjutton i flera veckor efteråt. Men när jag endast tvättar håret med balsam så kliar det inget alls
    Jag gogglade på no poo och fick fram ett balsam som skulle vara bra som tvättbalsam, coops egna. Det har fungerat jättebra. jag var väldigt tveksam innan och trodde inte detta skulle funka,men nu har jag snart hållit på i ett år och jag kommer att fortsätta
    en fråga bara, visst är det så att man ska massera hårbotten med balsam??

    för det brukar jag få klåda av nämligen.. kan inte ha balsam alls i hårbotten... oavsett märke eller typ...
    kan inte heller ha stylingprodukter trots att jag enbart har i längderna - är som att det letar sig till hårbotten direkt..... hårbotten börjar då KLIA och håret närmast blir otroligt flottigt!  lite samma som att jag inte kan ha parfym på huden på halsen, då får jag en massa utslag som gör ont....  vet inte om det är själva produkterna i sig jag inte tål eller att det är pga parfymerna i dem.. - hårprodukterna menar jag dådå..
  • mamita64
    Anonym (hm) skrev 2012-12-07 14:01:11 följande:
    en fråga bara, visst är det så att man ska massera hårbotten med balsam??

    för det brukar jag få klåda av nämligen.. kan inte ha balsam alls i hårbotten... oavsett märke eller typ...
    kan inte heller ha stylingprodukter trots att jag enbart har i längderna - är som att det letar sig till hårbotten direkt..... hårbotten börjar då KLIA och håret närmast blir otroligt flottigt!  lite samma som att jag inte kan ha parfym på huden på halsen, då får jag en massa utslag som gör ont....  vet inte om det är själva produkterna i sig jag inte tål eller att det är pga parfymerna i dem.. - hårprodukterna menar jag dådå..
    Ja så är det, jag masserar in balsam ( coop extra) i hårbotten och i längderna och låter det sitta i fem- tio minuter.
    Sen tar jag i lite vatten och masserar igenom och så sköljer jag jättenoga. Ofta tar jag i lite av ett annat balsam i längderna för doftens skulle och för att jag har torrt hår och det känns som det behövs.
    Jag trodde ju att kliandet kom av stylingprodukter, ofta började det klia efter tre dagar och det gick över om jag tvättade håret. Nu vet jag ju att det är schampot. Jag brukade använda vax, det går ju inte med balsammetoden, men jag behöver det inte heller. Håret uppför sej bättre nu.

    Har du testat att utesluta schampo?
    Som jag skrev tidigare så har jag fått mitt hår tvättat med schampo två gånger efter jag slutade och båda gångerna har det kliat så in i bänken i flera veckor efteråt. Så det kan fortsätta klia ett tag efter man slutat, men om man inte ger upp så kan man bli jättenöjd. Som jag.
    Och jag trodde inte ett smack på metoden, men tänkte att jag kan inte avfärda utan att prova. Så....

    No´Poo är ju ett samlingsnamn på många olika sätt att tvätta håret. En del använder bara vatten, en del använder bakpulver och vatten, man får googla och sen testa. Ägg är bra också, eller äggula är det man ska ha. Jag tog den enklaste vägen och körde med balsam
  • Anonym (jobbigt värre)
    mamita64 skrev 2012-12-07 14:27:01 följande:
    Ja så är det, jag masserar in balsam ( coop extra) i hårbotten och i längderna och låter det sitta i fem- tio minuter.
    Sen tar jag i lite vatten och masserar igenom och så sköljer jag jättenoga. Ofta tar jag i lite av ett annat balsam i längderna för doftens skulle och för att jag har torrt hår och det känns som det behövs.
    Jag trodde ju att kliandet kom av stylingprodukter, ofta började det klia efter tre dagar och det gick över om jag tvättade håret. Nu vet jag ju att det är schampot. Jag brukade använda vax, det går ju inte med balsammetoden, men jag behöver det inte heller. Håret uppför sej bättre nu.

    Har du testat att utesluta schampo?
    Som jag skrev tidigare så har jag fått mitt hår tvättat med schampo två gånger efter jag slutade och båda gångerna har det kliat så in i bänken i flera veckor efteråt. Så det kan fortsätta klia ett tag efter man slutat, men om man inte ger upp så kan man bli jättenöjd. Som jag.
    Och jag trodde inte ett smack på metoden, men tänkte att jag kan inte avfärda utan att prova. Så....

    No´Poo är ju ett samlingsnamn på många olika sätt att tvätta håret. En del använder bara vatten, en del använder bakpulver och vatten, man får googla och sen testa. Ägg är bra också, eller äggula är det man ska ha. Jag tog den enklaste vägen och körde med balsam
    En fråga... jag har Balsam Naturelle från Coop...Det är inga silikoner i den..hört att man inte ska ha balsam med silikon i för det lägger sig som en hinna i hårbottnen.. Vad heter din mer exakt ? Samma? 

    Och när du tvättar håret med balsam, blötar du håret först innan du tar balsamet på eller du tar direkt på torrt hår och sen vatten ? 

    Visst är det så att man dessutom ska tvätta håret väldigt noga med ett shampoo oxå utan silikoner för att börja me No-poo-metoden?  
  • mamita64
    Anonym (jobbigt värre) skrev 2012-12-07 14:55:17 följande:
    En fråga... jag har Balsam Naturelle från Coop...Det är inga silikoner i den..hört att man inte ska ha balsam med silikon i för det lägger sig som en hinna i hårbottnen.. Vad heter din mer exakt ? Samma? 

    Och när du tvättar håret med balsam, blötar du håret först innan du tar balsamet på eller du tar direkt på torrt hår och sen vatten ? 

    Visst är det så att man dessutom ska tvätta håret väldigt noga med ett shampoo oxå utan silikoner för att börja me No-poo-metoden?  
    Ja det stämmer att man ska tvätta håret med ett schampo utan silikoner. Coop Extra duger där det också, tror jag. Jag gjorde faktiskt aldrig det.

    Jag blöter håret, tar i balsam. Man får ta en bit i  taget, eller iaf jag för jag har väldigt tjockt hår. Så jag tar balsam i handflatan och fördelar i håret, tills det känns som att hela håret är täckt. Sen masserar jag hårbotten, lite beroende på hur mkt energi jag har så masserar jag mkt ibland och bara lite ibland. Låter det sitta medan jag tvättar resten av kroppen och tar sen i lite vatten och masserar igenom och sköljer sen.

    Ibland så tar jag i balsam när jag bara böjer mej över badkarskanten och sköljer igenom håret. Då brukar jag låta balsamet sitta i 15 minuter minst.

    Det jag använder heter X-tra. En vit flaska med en blå fläck där det står X-tra på. Det är 500 ml i och den kostar 9,90.
    Jag har inte provat nån annan utan följde de instruktioner jag fick när jag googlade.
    Sen så brukar jag ta i lite annat balsam och om det är helt silkonfritt vet jag inte, det står ju med så små bokstäver det där......
Svar på tråden Har fet mjäll i hårbottnen, kliar konstant, river mig i hårbottnen! Hjälp!!