• Anonym

    funderar på adoption

    Jag älskar barn, är en mamma själv men , vad kan jag ge ett barn till? inget. kärlek vist men leva fattigt med en mamma som jobbar jämt. Det bästa vore för mig att göra abort men undrar ändå över möjligheten för en adoption i sv. Existerar det? hur funkar det?

  • Svar på tråden funderar på adoption
  • fabbemam

    Att adoptera bort sitt barn är ett realistiskt och omtänksamt beslut om du inte tror att du kan tillgodose ännu ett barns behov. Du ska kontakta familjerätten i din kommun. Ring växeln så kopplar de dig. LYCKA TILL!!

  • Anonym

    när man ser på tv så verkar det så lätt att träffa en familj :( men i s, då måste man va fast hela livet käns det som

  • Hjälpare

    Abort är INTE den bästa lösningen. Jag är en av dem som vill adoptera. Kanske kan vi hjälpa varandra?

  • Anonym
    Hjälpare skrev 2012-12-07 23:17:03 följande:
    Abort är INTE den bästa lösningen. Jag är en av dem som vill adoptera. Kanske kan vi hjälpa varandra?
    jag önskar en privat adoption, alltså så få inblandade som möjligt, älskar barn men kan inte, absolut inte ta hand om ett barn till
  • fabbemam

    Jag tror att du kan påverka vilkjen familj det blir men familjen måste först genomgå det obligatoriska utbildningen för adoptivföräldrar, utredas och få medgivande till att adoptera, om du inte väljer någon familj av dem som redan är klara med allt detta o har sitt medgivande. Vad menar du med att vara fast hela livet?

  • Hjälpare

    Jag önskar det också! Jag förstår dig. Adoption genom kommunen och auktoriserade organisationer är komplicerad och tar mellan 3 och 5 år. Men du behöver adoptera bort sitt barn om 9 månader. Rätt? Jag kan inte bli gravid. Jag och min man har just börjat adoptionprocess. Det är så lång. privat adoption känns en bra lösning. Vad tänker du?

  • fabbemam
    Hjälpare skrev 2012-12-07 23:30:25 följande:
    Jag önskar det också! Jag förstår dig. Adoption genom kommunen och auktoriserade organisationer är komplicerad och tar mellan 3 och 5 år. Men du behöver adoptera bort sitt barn om 9 månader. Rätt? Jag kan inte bli gravid. Jag och min man har just börjat adoptionprocess. Det är så lång. privat adoption känns en bra lösning. Vad tänker du?
    Adoptioner i Sverige tar inte så lång tid. För att allt ska vara lagligt måste ni genomgå processen ovan. Vill ni inte vänta så länge o inte får möjlighet att adoptera ett barn inom Sverige så rekomenderar jag er att börja tänka på att många barn med någon form av SN, Special Needs, särskilda behov, behöver föräldrar. Vi har adopterat ett barn som har en liten "skavank" men han är också en helt vanlig underbar unge!
  • Anonym

    vad jag menar med fast är att jag vill inte det ska bli något utdraget, kommer kunna dölja det på jobbet o bli sjuk  3 ve, vill inte mitt barn ska veta vem jag är men kanske kunna komma och säga hej en dag, vet inte hur något funkar inom adoption i sv, vill inte vem som helst ska få adop, vill gärna veta innan

  • fabbemam

    Om di hinner besluta dig för adoption och kontaktar familjerätten så tidigt som möjligt i graviditeten så kommer barnet att,  om du vill det, få komma till sina adoptivföräldrar direkt efter förolssningen. Om du kontaktar familjerätten för sent så innebär det troligen fler separationer för barnet efter som det då först kommer att få en heter fosterfamilj för att sen flytta till sin adoptivfamilj.

    Om du adopterar bort ditt barn så kan du bryta helt o aldrig träffa barnet mer, MEN då barnet blir myndigt har det rätt att få veta vem du är. Exakt vilka rättigheter o skyldigheter du och adoptivfamiljen o barnet har vet jag inte men det vet familjerätten.

    Ända tills adoptionen beslutas av tingsrätten har du rätt att ångra dig och ta tillbaka ditt barn. Detta beslut brukar dröja flera månader men om du kontaktar familjerätten snabbbt så kommer barnet att den tiden redan bo i sin adoptivfamilj.

  • Hjälpare

    I Sverige träffas biologisk mamma med adoptivföräldrar. Det är obligatorisk att skriva rapporter några gånger om året. Kommun och dig ska veta allt om barnets utvecklig, uppfostra och hälsa. Du får komma och titta på ditt barn. I februari 2013 ska jag och min man få adoptionutbildning. Sedan väntar vi på kommunens medgivande. Om cirka 6 månader har vi rätt till adoption i Sverige. Om du vill ska jag och min man bli adoptivföräldrar för ditt barn.

Svar på tråden funderar på adoption