• Anonym

    Skattereduktion - bolån

    Hej,

    Jag och min man har köpt hus men eftersom jag inte har fast inkomst så ska min far stå som medlåntagare. Vi är alltså tre personer som står på lånet. Kan man göra så att min far får skattereduktionen? dvs, de 30 procent som man får tillbaka året efter? fyller man i det sen när man deklarerar eller hur gör man? måste man meddela banken?

    Anledningen till att vi vill göra så är att jag och min man vill använda ROT-avdrag när vi ska renovera men har inte så höga inkomster. Väljer de därför att ta skattereduktionen på oss så har vi inte så mycket kvar att utnyttja.

  • Svar på tråden Skattereduktion - bolån
  • Butterscotch
    Anonym skrev 2012-12-12 08:25:17 följande:
    Okej det ska vi göra. Vi har tillträde om några dagar och sa muntligt att vi ville ha skattereduktionen på mig och min man, men vi fick ingen blankett att fylla i när vi hade mötet för att öppna konton och skriva på skuldebrev osv.
    Vi har aldrig fyllt i någon blankett. Jag tror att om ni står som ägare till 50% var av huset kommer banken automatiskt att utgå ifrån det när de rapporterar hur mycket ränta ni betalat under året. Om ni vill ha en ändring av räntefördelningen bör ni kontakta dem snarast, årsbeskeden brukar väl skickas ut i början av januari.
  • Anonym
    nozpa skrev 2012-12-12 08:50:55 följande:

    Ring skatteverket o snacka med dom ist. Dom är väldigt hjälpsamma faktiskt.
    Tack för er hjälp, ska göra det. Har iallafall suttit och räknat på det nu. Ska vi använda ROT så blir det mer fördelaktigt om vi lägger hela skattereduktionen (bolån) på min far. Lägger vi det på oss, så blir det ca 20 000 kr mindre i ROT avdrag. Använder vi inte ROT så blir det ingen skillnad i skatt om vi lägger det på oss eller min far.

    Schysst att ni vill hjälpa till och svarar, toppen att man kan ta hjälp och lära sig från andra
  • ardath bey
    Butterscotch skrev 2012-12-12 08:53:19 följande:
    Vi har aldrig fyllt i någon blankett. Jag tror att om ni står som ägare till 50% var av huset kommer banken automatiskt att utgå ifrån det när de rapporterar hur mycket ränta ni betalat under året. Om ni vill ha en ändring av räntefördelningen bör ni kontakta dem snarast, årsbeskeden brukar väl skickas ut i början av januari.

    Jag tror inte banken tittar på vem som äger säkerheten för lånet. De delar upp räntekontrolluppgiften på låntagarna. Förmodligen med 1/3 var i det här fallet.
  • ardath bey
    Anonym skrev 2012-12-12 08:55:33 följande:
    Tack för er hjälp, ska göra det. Har iallafall suttit och räknat på det nu. Ska vi använda ROT så blir det mer fördelaktigt om vi lägger hela skattereduktionen (bolån) på min far. Lägger vi det på oss, så blir det ca 20 000 kr mindre i ROT avdrag. Använder vi inte ROT så blir det ingen skillnad i skatt om vi lägger det på oss eller min far.

    Schysst att ni vill hjälpa till och svarar, toppen att man kan ta hjälp och lära sig från andra

    Allt detta rör väl egentligen förhållandena 2013? Ni har nyss köpt huset och då finns inte så mycket räntor betalda som kan ge skattereduktion. Så ni har en del tid på er att bestämma hur fördelningen ska göras internt av ränteavdragen.
  • Anonym
    ardath bey skrev 2012-12-12 10:28:19 följande:

    Allt detta rör väl egentligen förhållandena 2013? Ni har nyss köpt huset och då finns inte så mycket räntor betalda som kan ge skattereduktion. Så ni har en del tid på er att bestämma hur fördelningen ska göras internt av ränteavdragen.
    Ja precis, vi tar lånet i januari. Då kanske vi har på oss hela året att bestämma oss. Inget vi måste meddela nu direkt?
  • Butterscotch
    Anonym skrev 2012-12-12 10:29:26 följande:
    Ja precis, vi tar lånet i januari. Då kanske vi har på oss hela året att bestämma oss. Inget vi måste meddela nu direkt?
    Nej, det räcker med att ni meddelar innan banken skickar in uppgifterna till skatteverket, och det sker ju inte förrän vid årsskiftet. Om ni tar lånet i januari 2013 har ni gott om tid på er.
  • Anonym
    Butterscotch skrev 2012-12-12 10:36:52 följande:
    Nej, det räcker med att ni meddelar innan banken skickar in uppgifterna till skatteverket, och det sker ju inte förrän vid årsskiftet. Om ni tar lånet i januari 2013 har ni gott om tid på er.
    OK vad bra, tack
  • Butterscotch
    ardath bey skrev 2012-12-12 10:24:55 följande:

    Jag tror inte banken tittar på vem som äger säkerheten för lånet. De delar upp räntekontrolluppgiften på låntagarna. Förmodligen med 1/3 var i det här fallet.
    Nej, du har rätt. Jag menade samma, men uttryckte mig otydligt. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-11 22:46:23 följande:
    va pratar du om? rotavdraget har ingenting med skatten att göra, det handlar om man har haft hantverkare hemma så får man tillbaka halva ARBETSKOSTNADEN på rotavdraget, det har ingenting med hur mkt skatt man har betalat in.. så anlitar jag hantverkare för 50000kr så får jag tillbaka 25000kr i rotavdrag..

    Har inte läst hela tråden, men ROT-avdraget har ALLT med skatten att göra! Förvisso har de gjort så att hantverkaren drar av arbetskostnaden direkt, och får sedan den summan från skatteverket istället. Men skatteverket vill sedan ha redovisat siffrorna i deklarationen. Och har man då dragit av arbetskostnad för 30 000 kr men bara betalat in 20 000 kr i skatt får man varsågod och betala mellanskillnaden på 10 000 kr, för då har man inte tillräcklig täckning för ROT-avdraget...
  • Anonym

    TS: Jag äger ett hus tillsammans med min man, och lägger över hela ränteavdraget på honom genom att skriva 0 i den rutan på deklarationen, och sedan skriver han dubbla föreslagna beloppet istället. Det borde ju funka likadant för er, fast ni är 3 st? Men ring skatteverket för att kolla upp säkert!

  • Ms H

    Ni kan vänta med att bestämma till efter att ni sett hur mycket rot/rutavdrag ni använt varje år.

    Du skrev tidigare att det vore fördelaktigare om även din far var ägare till huset, varför skulle det vara det?

  • Butterscotch
    Anonym skrev 2012-12-12 11:22:37 följande:
    TS: Jag äger ett hus tillsammans med min man, och lägger över hela ränteavdraget på honom genom att skriva 0 i den rutan på deklarationen, och sedan skriver han dubbla föreslagna beloppet istället. Det borde ju funka likadant för er, fast ni är 3 st? Men ring skatteverket för att kolla upp säkert!
    Jo så kan man också göra. Jag och maken har gjort så tidigare, det tokiga med det var att han alltid var tvungen att begära tidsfrist med sin deklaration (pga att han jobbat utomlands, med annat räkenskapsår än här) och då fick inte jag heller min skatteåterbäring förrän hans deklaration var klar och godkänd. Men har man inga såna komplicerande omständigheter att tänka på går det förstås bra att själv ändra i sina respektive deklarationer!
  • Anonym
    Ms H skrev 2012-12-12 13:43:00 följande:
    Ni kan vänta med att bestämma till efter att ni sett hur mycket rot/rutavdrag ni använt varje år.

    Du skrev tidigare att det vore fördelaktigare om även din far var ägare till huset, varför skulle det vara det?
    För om han hade ägt en del så hade vi alla tre kunnat använda ROT-avdraget tror jag..
  • SaraD
    Anonym skrev 2012-12-11 22:46:23 följande:
    va pratar du om? rotavdraget har ingenting med skatten att göra, det handlar om man har haft hantverkare hemma så får man tillbaka halva ARBETSKOSTNADEN på rotavdraget, det har ingenting med hur mkt skatt man har betalat in.. så anlitar jag hantverkare för 50000kr så får jag tillbaka 25000kr i rotavdrag..
    Du har så fel. ROT-avdrag är som vilket annat avdrag som helst, tex avdrag för resor till och från arbetet. Ring Skatteverket eller gå in på deras hemsida så kanske du förstår bättre.
  • ardath bey
    Ms H skrev 2012-12-13 19:08:50 följande:
    ROT-avdrag kräver att man både är delägare och att man bor bostaden.
    Nja.Det är också OK om man har huset som fritidsbostad.

  • Ms H

    Ja, jag hoppade över undantagen. Menade utifrån "om pappa var delägare kunde han utnyttja ROT-avdrag", det funkar inte eftersom det inte är pappans bostad. Tror inte Skatteverket godkänner att pappan har sommarbostad hemma hos TS och sambon

  • Anonym
    Ms H skrev 2012-12-13 20:27:29 följande:
    Ja, jag hoppade över undantagen. Menade utifrån "om pappa var delägare kunde han utnyttja ROT-avdrag", det funkar inte eftersom det inte är pappans bostad. Tror inte Skatteverket godkänner att pappan har sommarbostad hemma hos TS och sambon

    Fast, TS räknar ju inte med att pappan ska göra ROT-avdrag. Det de vill göra är ju att lägga över hela den skattereduktion på räntekostnaden på en av tre låntagare. Det innebär att de övriga två har mer "skattepengar" över att göra ROT-avdrag för. I det hus som de äger, har lån på och bor i. För övrigt så tror jag inte det spelar någon roll för ROT-avdraget om man bor i huset eller inte, men man måste vara med och äga det. Räcker inte att vara medlåntagare alltså, och jag antar att TS pappa inte kommer stå med som ägare till huset...
  • Ms H
    Anonym skrev 2012-12-14 08:48:27 följande:

    Fast, TS räknar ju inte med att pappan ska göra ROT-avdrag. Det de vill göra är ju att lägga över hela den skattereduktion på räntekostnaden på en av tre låntagare. Det innebär att de övriga två har mer "skattepengar" över att göra ROT-avdrag för. I det hus som de äger, har lån på och bor i. För övrigt så tror jag inte det spelar någon roll för ROT-avdraget om man bor i huset eller inte, men man måste vara med och äga det. Räcker inte att vara medlåntagare alltså, och jag antar att TS pappa inte kommer stå med som ägare till huset...

    Mitt svar var ett svar på
    Anonym skrev 2012-12-12 16:57:05 följande:
    För om han hade ägt en del så hade vi alla tre kunnat använda ROT-avdraget tror jag..
    vilket var svar på min fråga "varför hade det varit bättre om pappan också var ägare?" 

      men eftersom jag skrev från telefonen så kunde jag inte citera.

      
Svar på tråden Skattereduktion - bolån