• carrowallin

    kroppspulsådern

    min mamma hade bråck på stora kroppspulsådern i magen 1998,hon va då 56år. och operareades för detta då, och mår idag bra. jag är 32år gammal,och jag är så sjukt rädd att jag också har det och att den ska briska när som hälst. När jag trycker fingrarna ner i magen vid naveln så känner jag en puls och jag går nu och ororar mig för detta. jag har varigt i kontakt med en sjuksköterska på Kärlkirurgiska kliniken, som har fixat så att jag ska får göra UL på kroppspulsådern i magen i morgon. och jag är så rädd att jag har ett stort bråck på kroppspulsådern i magen. Kan ni känna eran puls i magen??? som jag skrev så är jag 32år och är en kvinna. hur stor risk kan det va att jag har bråck?? minsta lilla magknipp så tror jag att den ska spricka. mitt blodtryck ligger på 130/80, var till läkaren idag,med min ångest,å hon kände på min kroppulsåder å sa att hon inte kunde känna nått konstigt. fy va jag är orolig

  • Svar på tråden kroppspulsådern
  • Mmatilda

    Det är väldigt ovanligt att kvinnor har det och främst då äldre, rökande kvinnor. Men bra att du kollar upp det ändå, pga ärftligheten. Jag kan också känna min puls i magen och jag har inget bråck. Lycka till!

  • carrowallin
    Mmatilda skrev 2012-12-13 15:45:10 följande:
    Det är väldigt ovanligt att kvinnor har det och främst då äldre, rökande kvinnor. Men bra att du kollar upp det ändå, pga ärftligheten. Jag kan också känna min puls i magen och jag har inget bråck. Lycka till!

    tack så mycket
  • Dulishious
    carrowallin skrev 2012-12-13 16:00:26 följande:

    jag ska på Ul i morgon!!
    Det är ju bra, men tänkte om du har ångest så kanske någon mer proffessionel kan hjälpa till att stilla ångesten?
    Också om det plötsligt blir värre (då finns ju naturligtvis 112 också).

    Hoppas det löser sig.
  • carrowallin
    Dulishious skrev 2012-12-13 16:02:50 följande:
    Det är ju bra, men tänkte om du har ångest så kanske någon mer proffessionel kan hjälpa till att stilla ångesten?
    Också om det plötsligt blir värre (då finns ju naturligtvis 112 också).

    Hoppas det löser sig.

    nu hoppas jag att du menar värre med ångesten!!!
  • Dulishious
    carrowallin skrev 2012-12-13 16:07:16 följande:

    nu hoppas jag att du menar värre med ångesten!!!
    Om något blir värre över huvud taget, jag kan ju inte känna din kropp, så du måste ju avgöra.
  • carrowallin
    Dulishious skrev 2012-12-13 16:11:26 följande:
    Om något blir värre över huvud taget, jag kan ju inte känna din kropp, så du måste ju avgöra.

    det är ju kul att du gör så att jag känner mig ännu mera rädd.
  • Dulishious
    carrowallin skrev 2012-12-13 16:16:20 följande:

    det är ju kul att du gör så att jag känner mig ännu mera rädd.
    Men nu får du skärpa dig, skriver du på FL måste du ju vara beredd på att kunna ta svar.

    Det kommer säkert bli bra, du ska ju på UL imorgon så :)
  • Skrutteplutt

    Har alltid kännt min puls i magen (kan till och med se den om jag ligger på rygg). Har aldrig trOtt att det var ngt konstigt... :-{

  • carrowallin
    Dulishious skrev 2012-12-13 16:34:37 följande:
    Men nu får du skärpa dig, skriver du på FL måste du ju vara beredd på att kunna ta svar.

    Det kommer säkert bli bra, du ska ju på UL imorgon så :)

    jag ber om ursäkt <3 men det är så jobbigt att vara så orolig <3
  • carrowallin
    Skrutteplutt skrev 2012-12-13 16:41:12 följande:
    Har alltid kännt min puls i magen (kan till och med se den om jag ligger på rygg). Har aldrig trOtt att det var ngt konstigt... :-{

    <3
  • Sana1

    Det är andra tråden på kort tid du startar om det här, verkar ha oproportionerligt mycket ångest kring något som är så oerhört ovanligt att ha i din ålder. Ska du inte fundera på att söka professionell hjälp kring detta? Din kropp kommer för all framtid att ibland ge ifrån sig "konstiga" symtom och signaler och det är inte bra för ditt mående att gå in i katastrofläge på en gång.

    Nu vill jag poängtera (som jag även svarade i din förra tråd) att det är helt normalt att både känna och se sin puls i magen. Så det är inte det jag menar med konstiga symtom och signaler.

  • carrowallin

    är så glad, vart på UL av kroppspulsåderna i dag å allt var bra :D, men jag var så nervös så jag höll på att dö innan jag kom in.

  • Sana1
    carrowallin skrev 2012-12-14 15:02:24 följande:
    är så glad, vart på UL av kroppspulsåderna i dag å allt var bra :D, men jag var så nervös så jag höll på att dö innan jag kom in.

Svar på tråden kroppspulsådern