• LaFontaine

    Vilka broddar är bäst för en gammal tanta?

    Gamla mormor är i farten igen! Den här vintern har hon försonats med sin kompis rullatorn och känner sig nu, äntligen, redo för broddar. ("Broddar är för gamla kärringar, inte för mig" - Mormor 83...)

     Jag har lovat att kolla på det i idag men är lite osäker på vilka broddar som funkar bäst. Hon går både inne och ute, mest går hon hemifrån till ett köpcentrum så de får inte vara för hala inomhus. Det vore käckt om de går att få av men då måste det vara lätt för mormor håller knappt balansen ens med rullatorn. 

    Vilka är bäst? Sådana som bara går över hälen eller sådana som går över hela foten? Vilka är lättast att få av för en gamling? 

  • Svar på tråden Vilka broddar är bäst för en gammal tanta?
  • Frontline

    Min mamma fick ett par liknande som dessa förra året och tyckte dom var hur bra som helst...


    Dom heter Azzezo Slip Protector  www.broddar.nu/
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dr Mupp

    Jag har testat tvärstopp www.plusvardag.se/web/Halkskydd_ute/Halkskydd/Halkskydd_Tvarstopp-1291.aspx och yaktrax pro www.yaktrax.com/product/pro

    Tvärstopp fungerar bra i både packad snö och på is. Piggarna är ganska små så det går att gå inomhus med dem utan att förstöra golvet. Nackdelen är att i de lägen då man går mest på framfoten som i tex trappor och backar så hjälper de inte. De är lätta att ta av och på. Dessa använder jag när jag ska till affären och liknande. 

    Yaktrax fungerar bäst på packad snö. Ringarna ger inte så jättebra grepp på is. Skadar inte golv om man går inne, men är livsfarliga på marmorgolv då det blir glashalt. Är ganska bökiga att sätta på och jag föredrar själv att ta på dem på skon innan jag tar på mig skon. Jag använder yaktrax när jag ska vara ute och inte gå in i affärer och liknande. Tex när jag är ute med barnen eller ska på promenad. 

    Förövrigt anser jag att broddar på fötterna borde vara lika självklart som vinterdäck på bilen.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LaFontaine

    Yaktrax har jag när jag springer och de är omöjliga för mormor att få av och på själv. 

    Hur är tvärstopp att ta av och på? Mormor åker hiss och går på raka vägar så ingen gång på framfoten.

    Och Frontline, din mammas broddar, var de lätta att ta av och på? Eller behöver man ta av dem inomhus? 

  • Dr Mupp

    Tvärstopp tycker jag är enkel. Den sätts på hälen och sen är det ett kardborreband som man drar åt. Ett tips är att köpa en storlek större då är den lättare att sätta på grova vinterskor. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LaFontaine
    Dr Mupp skrev 2012-12-18 09:41:04 följande:
    Tvärstopp tycker jag är enkel. Den sätts på hälen och sen är det ett kardborreband som man drar åt. Ett tips är att köpa en storlek större då är den lättare att sätta på grova vinterskor. 
    Hon har redan storlek 34 i skor så alla broddar är för stora

    Jag ska kila ner till apoteket snart och kika lite. Tack för tipsen! 
  • Frontline
    LaFontaine skrev 2012-12-18 09:37:54 följande:
    Yaktrax har jag när jag springer och de är omöjliga för mormor att få av och på själv. 

    Hur är tvärstopp att ta av och på? Mormor åker hiss och går på raka vägar så ingen gång på framfoten.

    Och Frontline, din mammas broddar, var de lätta att ta av och på? Eller behöver man ta av dem inomhus? 
    Dom satt rätt så ordentligt fast så det kanske inte var det enklaste att sätta på då man fick ta i lite.
    Om man behöver ta av dom inomhus vet jag inte men skulle tro att det kan bli märken, mamma tar ju alltid av sig skorna så det är inget jag har tänkt på...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LaFontaine
    Frontline skrev 2012-12-18 10:04:34 följande:
    Dom satt rätt så ordentligt fast så det kanske inte var det enklaste att sätta på då man fick ta i lite.
    Om man behöver ta av dom inomhus vet jag inte men skulle tro att det kan bli märken, mamma tar ju alltid av sig skorna så det är inget jag har tänkt på...
    Jag tänkte mest när mormor går till köpcentrumet och banken. Det är ju bara dit hon går.

    Hemma tas skorna av. Herre min skapare, annars kan det ju bli en liten fläck på mattan  
  • Frontline
    LaFontaine skrev 2012-12-18 10:07:08 följande:
    Jag tänkte mest när mormor går till köpcentrumet och banken. Det är ju bara dit hon går.

    Hemma tas skorna av. Herre min skapare, annars kan det ju bli en liten fläck på mattan  
    Där kan dom nog sitta kvar, det är ju skillnad på golv...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Johanna67

    Hej,

    Jag brukar köpa broddar på www.broddar.se tycker dom är bra och plus så har dom bra support och snabb leverans, rekommenderar dom starkt.

    Köper där varje år.

    /med samma problem

  • Alessia

    Den gamla damen borde ha ett par varma sköna kängor (piggskor) med integrerade broddar typ Icebug. Jag har ett par vackert vinröda Icebug Ivalo som stängs med blixtlås. De är lätta, sköna och i det närmaste totalt halkfria. De ger inte märken på golv. Broddar som sätts på skor är klumpiga och sitter sällan fast.

Svar på tråden Vilka broddar är bäst för en gammal tanta?