Inlägg från: Loppan8604 |Visa alla inlägg
  • Loppan8604

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Har ni uteslutit ifall hon har dyselexid? 50% av alla med dyselexid är också dyskalkulektiker (kastar om siftro i matten). Om inte be om en utredning så får hon mer stöd å hjälp. Längre tid på prov å mer förståelse av läraren.

• Loppan8604
    Uller skrev 2012-12-19 12:52:05 följande:
    Vi har frågat om det ett flertal gånger i skolan då både min man har dyslexi, min pappa har dyslexi och min yngsta syster har både dyslexi och dyskalyli.

Dock så säger de att de inte kan se att hennes svårigheter är så stora att det tyder på dessa diagnoser.

Problemet är att de tog tag i hennes lässvårighet för sent, de påbörjade inte åtgärder förrens i ÅK 2.

Vi har åtgärdsprogram och pratar med lärarna nästa gång vi ska ses är några veckor in på nästa termin.

Åtgärdsprogrammet talar bara om att hon ska få öva extra och att hon får gå till specialpedagogen. 

Vad kan vi som föräldrar göra mer? 

Ja tycker ni ska begära ett test ändå! Min mamma/pappa å ja har de. Min bror fick sin utredning när han va 19!!! Å då kostade de 10.000kr. Han har alltså också de men "bara" lite svårt. Vänta inte med detta. De kan ställa till de mycket för henne ifall hon å lärarna inte får svar på detta.

Anmars kan ni bara försöka undrlätta med att sitta med henne å hjälpa till med läxorna.

Ja e 26 i dag men när ha gick 7,8,9 så pluggade ja 2 timmar efter skolan i alla fall 2-3 ggr i veckan. Mer vid prov. Då underlättade de mycket med stödet å läsböckerna va talböcker.

Hoppas de löser sig! Men be om en utredning! De e nämligen 50% riska om 1 föräldrern e de å mer ifall båda har de ännu mer! Lycka till!!!
Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!