• Powderpuff

    Hade du samma smärtlindring vid båda/alla dina förlossningar?

    Funderar mest på er som hade eda med första barnet, använde ni er av den även gången därpå eller hade ni olika smärtor vid de olika förlossningarna?

  • Svar på tråden Hade du samma smärtlindring vid båda/alla dina förlossningar?
  • Cecese

    För mej har smärtan varit olika intensiv vid de olika förlossningarna.

    Första barnet var jag inte längre kontaktbar pga smärtan när jag var öppen 3-4 cm så bm beslutade att jag skulle få eda.

    Med andra barnet hade jag första förlossningen i minnet och det togs beslut redan under graviditeten att jag skulle ta eda rätt tidigt. Blev igångsättning och när jag var öppen typ 4 cm tillkallade dom narkosläkaren som kom dit. När han hade kommit så var jag tveksam och ville egentligen inte ta den just för att jag klarade bra av värkarna. Men jag blev övertalad av bm och min vän som var där att ta den eftersom han kommit dit bara för min skull en söndagskväll och att det kan bli jobbigt se.

    Med tredje barnet så var jag helt utan smärtlindring fram tills jag låg på op och fick spinalen pga att det slutade i akutsnitt. Jag klarade dock bra av att hantera värkarna och skulle klarat av att fortsätta kämpa.

    Med fjärde barnet så hade jag igen tänkt klara mej utan smärtlindring men det blev för jobbigt. Jag började med akupunktur, efter ett tag så blev det lustgas som hjälpte några timmar men sen blev det för jobbigt så det blev eda. Sista timmarna hade jag både eda och lustgas och ändå var det sjukt jobbigt så när det blev akutsnitt igen var det en lättnad.

  • Alvi

    Mina tre förlossningar har alltid varit som mensvärk upphöjt till hundra, dock värre för varje gång, men det har gått bra utan något alls.

    Vet inte hur jag hade reagerat om jag hade haft ont i typ ryggen som vissa får.

  • PojkMamma85

    1, är snittad
    2, lustgas fram till EDA
    3, Lustgas, skulle precis få EDAnålen i ryggen då jag födde barn utan förvarning =P 

  • milli79

    1an: Hade bestämt mig för att bara ha akupunktur men blev både det och EDA sen. Var långdraget och jobbig förlossning. Lustgasen funkade inte på mig mådde bara illa.

    2an: Först TENS och sen spinalbedövning. Testade oxå sterila kvaddlar men de funkade inte alls på mig.

  • Linnea 538

    Första barnet. Bestämde mig långt innan förlossning vad jag ville ha för typ av smärtlindring.
    Lustgas EDA och Bäckenbotten bedövning  Började med lustgasen som endast funkade 2-3 värkar in i arbetet. Sedan bad jag om att få EDA, narkosläkaren satte den antagligen fel för den funkade inte. Bäckenbotten bedövningen funkade 50/50 Så i det hela så födde man nog naturligt, om man inte räknar in lustgasen. :)

    Barn nr 2. Om jag skall ha fler, så blir det hela faderullan, allt som finns att få tag på i smärtlindring skall jag ha! Undrar om akupunkturen verkligen funkar. 

  • WPmamman

    Hade inte EDA men lustgas med andra. Första hade jag inget på, andra förlossningen var värre och tog då lustgas. Nu sist hade jag inget , hann inte äns in utan fdöde i ambulansen på väg in. Så där hann jag inte reagera förlossningen.


  • Kroken

    1:an. Hade lustgas och EDA. EDA hjälpte dock inget alls. Förlossningen slutade sen i katastrofsnitt (som det hette då) eftersom barnets hjärtljud försvann. Jag blev då sövd.

    2:an. Hade enbart lustgas.

    3:an. Ingenting då han bestämde sig för att titta ut väldigt fort, befann oss då på motorvägen.

  • Två döttrar och en son
    Powderpuff skrev 2012-12-20 10:12:28 följande:
    Funderar mest på er som hade eda med första barnet, använde ni er av den även gången därpå eller hade ni olika smärtor vid de olika förlossningarna?

    Hade inte eda med första barnet.
    Pga att jag ville se hur det var att föda utan smärtlindring.
    Var hemma första 27 timmarna.
    Sen tog det fem timmar till på förlossningsavdelningen.
    Då låg jag i badet, dushade lite, sen provade akupunktur som jag tyckte bara gjorde ont och irriterade mig.
    Vid 7 cm öppet började det göra väldigt ont och då föreslog bm lustgas vilket jag tog i resterande två timmar.
    Vid ca 7-8 cm började jag ångra att jag inte tog eda....
    Men då var det försent.

    Med andra barnet ville jag bestämt ha antingen eda eller limoderbedövning.
    Fick inget utom lustgas pga värkstorm och att barnet riskerade syrebrist.
    På slutet inte lustgas heller.

    Med tredje barnet kom jag in tidigt pga läckande fostervatten och hann därför då eda och det var en helt fantastisk upplevelse!
    Hade ingen smärta överhuvudtaget och trodde allt stannat av när bm konstaterade att det var fullt öppet och dags att föda fram barnet.           

    Vill absolut ha eda denna gång också!  
  • fyrabarnsmor4

    Mina förlossningarna startade med värkar så jag räknar från första värk tills barnet är ute.

    1a ca 6 timmar, gick runt hemma ca  2 timmar innan vi åktein till BB. Provat lustgas ca 10 min men passar inte mig så jag var utan resten av förlossningen.

    2a ca 40 min, var helt utan smärtlindrig.

    3e ca 8 timmar. valde att testa med sterilla kvaddlar

    4e ca 3 timmar, var helt utan igen.

    Få se hur det blir med 5e. Men kan tänka mig att jag blir utan smärtlindrig igen men är ändå beredd på att det kan bli helt annat...

Svar på tråden Hade du samma smärtlindring vid båda/alla dina förlossningar?