• Fyan
    Äldre 21 Dec 13:21
    13046 visningar
    69 svar
    69
    13046

    Är djur och människor lika mycket värda?

    Ja, vad säger ni?

  • Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?
  • Äldre 21 Dec 21:41
    #41
    Jennie med ie skrev 2012-12-21 19:17:52 följande:
    Jag säger ja och nej. Ja, alla individer (djur eller människor och oavsett handlingar) har ett lika stort egenvärde i sig. Däremot är de inte lika mycket värda _för mig_. Mina närstående människor har ett större värde för mig personligen än mina närstående djur, men ett närstående djur har ett större värde för mig än en främmande människa. Typ så.

    Bra förklarat!
  • Äldre 22 Dec 00:18
    #42

    Alla djur utom insekter

  • Äldre 22 Dec 05:56
    #43

    Självklart är alla vi djur lika värda😉

  • molly8­0
    Äldre 22 Dec 10:35
    #44
    diana86 skrev 2012-12-22 00:18:08 följande:
    Alla djur utom insekter

    varför inte insekter?
  • Äldre 22 Dec 13:25
    #45

    Har funderat på det där.
    Om ett hus brinner, du får chansen att rädda antingen en liten hundvalp eller en bebis (du har inga band till nån av dom) antar jag att dom flesta väljer bebin utan att tveka.
    Men om en okänd unge och min älskade hund var instängda skulle valet bli mycket svårare.

  • FIame
    Äldre 22 Dec 13:34
    #46

    Ingenting är lika mycket värt. Det råder en strikt hierarki, och den innefattas i 99.9 % av människornas tankesätt, trots att de spottar ut flosker som att "alla är lika mycket värda". Det enda som är skillnaden är bristande självinsikt hos de människor som snackar strunt.

    Egna barn är värdare än andras, en vän är värd mer än en främling, en hund är värd mer än en mus som är värd mer än en fluga osv osv osv.

    Generella regler är att intelligens och större storlek uppvärderas, söthet/gullighet uppvärderas enormt, och parasiterande och aggressiva beteenden nedvärderas tillsammans med beteende som kan få negativt inflytande i den egna vardagen.

    Fästingar är väl typexempel på ett väldigt hatat djur. Fult (äckligt), litet, parasiterande och kan orsaka men för livet. Ingen gråter om en eller tusen fästingar hade blivit uppbrända.

    Men katten, det söta men smarta djuret som ofta är associerat med positivt inflytande i människors vardag. Många hade blivit om en eller tusen katter blivit uppbrända.
     

  • Äldre 22 Dec 13:57
    #47
    FIame skrev 2012-12-22 13:34:32 följande:
    Ingenting är lika mycket värt. Det råder en strikt hierarki, och den innefattas i 99.9 % av människornas tankesätt, trots att de spottar ut flosker som att "alla är lika mycket värda". Det enda som är skillnaden är bristande självinsikt hos de människor som snackar strunt.

    Egna barn är värdare än andras, en vän är värd mer än en främling, en hund är värd mer än en mus som är värd mer än en fluga osv osv osv.

    Generella regler är att intelligens och större storlek uppvärderas, söthet/gullighet uppvärderas enormt, och parasiterande och aggressiva beteenden nedvärderas tillsammans med beteende som kan få negativt inflytande i den egna vardagen.

    Fästingar är väl typexempel på ett väldigt hatat djur. Fult (äckligt), litet, parasiterande och kan orsaka men för livet. Ingen gråter om en eller tusen fästingar hade blivit uppbrända.

    Men katten, det söta men smarta djuret som ofta är associerat med positivt inflytande i människors vardag. Många hade blivit om en eller tusen katter blivit uppbrända.
     
    Så vad man känner är samma sak som vad man tycker för dig?
  • Äldre 22 Dec 14:17
    #48
    MissEofc skrev 2012-12-22 13:25:46 följande:
    Har funderat på det där.
    Om ett hus brinner, du får chansen att rädda antingen en liten hundvalp eller en bebis (du har inga band till nån av dom) antar jag att dom flesta väljer bebin utan att tveka.
    Men om en okänd unge och min älskade hund var instängda skulle valet bli mycket svårare.

    Jag tror att det är bara i teorin människor tänker på att rädda den som man tycker är mest värd. I verkligheten så tror jag de flesta bara skulle våga ge sig in i ett brinnande hus om man har band till den som finns där inne. Som hundägare tror jag alltså man generellt inte tänker "barnet är mindre värt än min hund, så jag struntar i barnet", utan man tänker; "Min hund finns där inne, jag måste rädda den. I ett exempel där bara barnet är inne i det brinnande huset tror jag de flesta som inte har band till barnet inte riskerar sina egna liv för att rädda ett främmande barn.

    Enda undantagen från denna regel kan jag tänka mig är föräldrar, som vet hur mycket barn kan betyda för den, deras förståelse för hur barnets föräldrar kommer att känna sig om barnet dör i branden, tror jag denna grupp kan försöka samla mod till att rädda främmande barn. Samma sak med djurägare. 

    Jag tror generellt inte de flesta anser att människor är mer värda än djur eller något annat som de har intresse för. T ex säg att man får välja mellan att få pengar till en utlandsresa eller att samma summa kommer skänkas till välgörenhet. Man får då veta att denna summa kommer rädda x antal människoliv från svält eller liknande. Tackar man ja till resan så visar man att resan är viktigare är dessa personers liv.

    Jag tror att de flesta skulle tacka ja till resan, just för att personer man inte känner har ett mindre värde än personer man känner. Sedan tror jag det handlar om vilken relation man har med med sin famil/vännerjEn djurägare kan t ex känna att relationen med djuret är mera värd än relationen med x släkting.

    Även icke djurägare som inte är så förtjusta i barn kan värdesätta relationen med en kompis mera än relationen med ett barn som finns i ens släkt.          
  • Äldre 22 Dec 14:20
    #49

    Djur är absolut inte lika mycket värda som människor enligt mig.

  • Äldre 22 Dec 14:58
    #50

    Nej. Men vi som människor har ett ansvar att behandla djuren väl.

Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?