• Maariiia

Behöver tips! Lära barnet att somna själv.

Dottern är 18 mån och hon kan inte somna utan att vi är i rummet. Nattningen tar upp mot 1 tim eftersom hon håller sig vaken för att se så vi verkligen är kvar. Samma procedur uppstår om hon vaknar till på natten.
    Få henne att somna om tar ca 1 tim. Och vissa nätter vaknar hon ju er än en gång så därför är detta ohållbart.
    Jag vill att hon skall känna sig trygg och komma till ro utan att vi är i rummet. Men att testa 5 mm på henne skulle kännas som tortyr och det är inget jag vill utsätta mitt barn för.
    Är lite desperat och vet inte hur vi ska få henne att komma till ro själv :(

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Behöver tips! Lära barnet att somna själv.
  • Maariiia
    Natulcien skrev 2012-12-22 14:20:16 följande:
    Runt 18 månaders ålder ligger ju närmandefasen, som kan vara ganska jobbig för vissa barn, och ökad närhet kan behövas. Det är inte ett alternativ att samsova en period?
    Får hon sova hos oss somnar hon som en stock. Är det bara för en period är det ett alternativ, men är rädd att det blir enormt svårt att komma bort från det sen. Iof lär det ju knappast bli värre än nu :)
  • Maariiia
    Natulcien skrev 2012-12-22 15:25:01 följande:
    Om hon somnar som en stock hos er så är väl valet ganska lätt..? Ger ni henne den närhet och trygghet hon behöver just nu så kommer det säkert att bli lättare för henne att sova själv sen.
    Problemet är att vi inte sover bra alls när hon ligger i vår säng. Hade det funkat bra för oss att ha henne i vår säng, ja då hade valet varit väldigt lätt. Men förhoppningsvis kanske det inte är så lång tid det handlar om och kan det göra att hon får lättare att somna själv längre fram får vi väl ta den jobbiga perioden nu.
  • Maariiia
    Aileen Allannah skrev 2012-12-22 21:50:37 följande:
    Ställ in hennes säng bredvid er. Just nu måste hennes behov gå före era faktiskt, hon är liten och behöver er. Kanske en av er kan sova på soffan, eller i hennes säng, om det blir för trångt att sova allihop i er säng?
    Ja, sova på soffan varannan natt är ju faktiskt ett bra tips!
  • Maariiia
    Aileen Allannah skrev 2012-12-22 23:11:08 följande:
    Det är inte så kul kanske, men det går ju över.
    Ja, det mesta med dessa små är ju övergående :)
  • Maariiia
    cloudberry79 skrev 2012-12-23 10:25:17 följande:
    Ett annat alternativ är kanske att ha en madrass på golvet i ert rum där hon får sova? Då ser hon er samtidigt som ni får ha sängen för er själva.
    Ja, alla tips är värdefulla!

• Maariiia
    gbgumman skrev 2012-12-24 06:39:03 följande:
    Att det tar en timma att natta ett barn trodde jag var mer regel än undantag. Varför kan man inte ligga bredvid sitt barn när det ska somna. Varför kan man inte offra en timma sin dag på barnet. Vi har alltid tagit den lättaste vägen och i dag har vi en 8 åring som helt går och lägger sig själv. Han ät van att läggnings professuren inte är en kamp utan något mysigt. Dottern som är 5 är lite svårare än sonen men det är helt ok för hon tycker om att gå och lägga sig. Det är det viktigaste tror jag. Vi ligger bredvid henne tills hon somnar. Dvs lika dant som vi gjorde med sonen i samma ålder.
    Nej, där ser vi nog olika på saken! Jag tycker inte att läggningen skall behöva ta 1 timme. Och som jag skrev, om du nu läst detta, så handlar det för min del inte endast om 1 timme om dagen utan ibland 3-4 tim beroende på hur många gånger hon vaknar på natten. Du ifrågasätter varför jag inte kan offra en timme om dagen på mitt barn? Jag lägger all min vakna tid på mitt barn! Men läggningen vill jag både för hennes och min skull ska kunna gå lite smidigare än vad den gör idag.
    Dock verkar det vara så att dottern inte varit tillräckligt trött när vi börjat lägga henne, vi har senaste dagarna lagt henne senare än vanligt och hon somnar på 15 min i sin säng. Detta samt närhetsbehov har nog gjort att hon varit svår att lägga. Men vi hoppas det börjar vända nu när hon lägger sig lite senare och om hon vill får hon somna i vår säng.

• Maariiia
    Litet My skrev 2012-12-24 06:49:47 följande:
    Vår 16 månaders somnar med oss i soffan (latmansmetoden) hon har sin gosekudde där (stor pälskudde som tillhör soffan) och hon lägger sig där och vi klappar henne på ryggen medan vi kollar tv, pluggar eller läser en bok, sedan lägger vi henne i hennes säng sovandes.

Som det känns nu är det viktigaste att hon somnar, inte var hon somnar, dessutom brukar det gå på ett par minuter sedan bär vi upp henne.
    Ja, alla sätt utom de dåliga är ju bra :) Vi gör så att vi testar att lägga henne i sin säng nu, märker vi att hon vill ha närhet tar vi in henne i vår säng och lägger oss bredvid så somnar hon (oftast) lättare. 
Svar på tråden Behöver tips! Lära barnet att somna själv.