gbgumman skrev 2012-12-24 06:39:03 följande:
Att det tar en timma att natta ett barn trodde jag var mer regel än undantag. Varför kan man inte ligga bredvid sitt barn när det ska somna. Varför kan man inte offra en timma sin dag på barnet. Vi har alltid tagit den lättaste vägen och i dag har vi en 8 åring som helt går och lägger sig själv. Han ät van att läggnings professuren inte är en kamp utan något mysigt. Dottern som är 5 är lite svårare än sonen men det är helt ok för hon tycker om att gå och lägga sig. Det är det viktigaste tror jag. Vi ligger bredvid henne tills hon somnar. Dvs lika dant som vi gjorde med sonen i samma ålder.
Nej, där ser vi nog olika på saken! Jag tycker inte att läggningen skall behöva ta 1 timme. Och som jag skrev, om du nu läst detta, så handlar det för min del inte endast om 1 timme om dagen utan ibland 3-4 tim beroende på hur många gånger hon vaknar på natten. Du ifrågasätter varför jag inte kan offra en timme om dagen på mitt barn? Jag lägger all min vakna tid på mitt barn! Men läggningen vill jag både för hennes och min skull ska kunna gå lite smidigare än vad den gör idag.
Dock verkar det vara så att dottern inte varit tillräckligt trött när vi börjat lägga henne, vi har senaste dagarna lagt henne senare än vanligt och hon somnar på 15 min i sin säng. Detta samt närhetsbehov har nog gjort att hon varit svår att lägga. Men vi hoppas det börjar vända nu när hon lägger sig lite senare och om hon vill får hon somna i vår säng.