• Anonym (Ovetandes)

    När inträffar vanligtvis PSD?

    En nära vän till mig förlorade nyss sin bebis i PSD. Sorgen är obeskrivlig och hon är förstås helt förstörd (det var deras andra barn). Jag har alltid varit livrädd för PSD, ända sedan barnmorskorna började tjata om det på BB när jag fick vår son. Nu väntar vi andra barnet och nu är jag verkligen livrädd, speciellt nu när man har någon nära som har förlorat sitt barn i det. Min väns pojk var 3 månader och både hon och jag har tidigare hört att det är "vanligast" att PSD inträffar runt just 3 månader. Är det någon som vet något om detta? Och hur länge kan barnet drabbas av det? Skulle vara jättetacksam om någon som har koll på detta vill dela med sig.

  • Svar på tråden När inträffar vanligtvis PSD?
  • Anonym (Ovetandes)

    Tack! Ska kolla in den sidan.

  • Anonym (Ovetandes)

    På den sidan stod det mellan 3-4 mån ålder som jag har hört innan. Men sen står det att vaccinationer minskar risken, det verkar Kanske lite konstigt eftersom första vacc sker vid 3 mån ålder? Min väns pojk blev vacc en kort tid innan han dog och även att jag har vacc mitt barn kan jag inte låta bli att fundera på om det kan ha något samband? :/

  • Höghus

    Psd och vaccination har inget med varandra att göra. Inte ett dugg. Däremot kan man minska risken genom att amma, inte låta barnet ligga och sova ensam ute/i ett rum där ingen är, se till att hen inte är för varm, att bebisen inte är med någon som röker och att den inte sover på mage. Håll även extra koll om bebis är snorig. Man har kunnat se att många bebisar som dött av psd haft påverkan på luftvägarna.

  • lillajag02

    Har även hört att om obduktion vid behov inte hittar orsak till dödsfallet (upp till iaf 1,5 år) klassar dödsfallet som psd...

  • Anonym
    Höghus skrev 2012-12-23 16:16:51 följande:
    Psd och vaccination har inget med varandra att göra. Inte ett dugg. Däremot kan man minska risken genom att amma, inte låta barnet ligga och sova ensam ute/i ett rum där ingen är, se till att hen inte är för varm, att bebisen inte är med någon som röker och att den inte sover på mage. Håll även extra koll om bebis är snorig. Man har kunnat se att många bebisar som dött av psd haft påverkan på luftvägarna.
    Att amning skulle hjälpa är främst för att barnet vaknar oftare och föräldern har mer koll.

    Om barnet själv vänder sig till mage så brukar man också säga att det är ok att barnet sover på mage. Mitt eget barn vände sig vid 3 månader och sov sedan på mage efter det.

    Ts, allt du kan göra är att följa de riktlinjer som finns, precis som din väninna säkert gjorde. Man har inte kunnat fastställa någon helt säker orsak till PSD, men däremot risker som du ska försöka undvika.
  • Höghus

    Amning skyddar också eftersom ammade barn generellt är mindre infektionskänsliga och infektion alltså är en riskfaktor. Det här med "när bebisen kan vända sig själv" finns olika bud om från olika barnläkare. Det finns de som menar att även barn som kan vända sig själva kan bli för varma/sova för tungt vid magsovande.

  • Anonym (rädd)

    Min vän fick barn 6 december iår och jag själv 7dec. Vi var på bb samtidigt. I tisdags gick deras barn bort i psd. Själv var jag och är jag totalt livrädd för psd redan innan. Sover knappt sen vi kom hem. Låter aldrig min baby vara själv. Psykiskt mår jag värdelöst. Och så händer detta. Deras var ju bara lite mer än en vecka gammal...

    Finns inga ord.

  • Anonym (rädd)

    Mao när det inträffar är ju väldigt individuellt

  • viseversa

    Mellan 2-6 månader är det vanligast. Jag var LIVRÄDD för psd speciellt med första barnet men även med nr 2 och 3. Med första var jag så rädd att det tog upp hela min vardag.

    Jag kunde INTE låta henne sova i ett annat rum utan jag var tvungen att ha koll på henne hela tiden och se så hon andades. På nätterna vaknade jag självmant en gång i kvarten av rädsla för att hon dött vilket innebar att jag var som en zombie på dagarna av sömnbrist trots att HON sov som en stock från 2 månader. 

     

  • Anonym (PSD)

    Det JAG hört/läst/lärt mig under åren med mina 5 barn så...

    *Det är vanligast under vinterhalvåret.
    *Det är vanligare bland pojkar.
    *Vanligast mellan 2-6 mån.
    *Amning skyddar.
    *Svalt(ej kallt) i rummet när barnet sover. Och inte för mycket täcken/filtar/kuddar och "uppbullat" runt bebisen.
    *Ryggläge när barnet sover.
    *Napp skyddar också en aning.
    *HELT rökfri miljö minskar risken. Mao rök INTE under graviditet eller spädbarnstiden. 
    *Att klä barnet för varmt och inte knäppa upp när man kommer inomhus tex köpcenter ÖKAR risken för psd.
    *Likaså att klä det för varmt så det även har svårt att röra armar och ben i vagnen/sängen ÖKAR risken. 

     

  • Anonym (Ovetandes)
    Anonym (rädd) skrev 2012-12-23 17:13:30 följande:
    Min vän fick barn 6 december iår och jag själv 7dec. Vi var på bb samtidigt. I tisdags gick deras barn bort i psd. Själv var jag och är jag totalt livrädd för psd redan innan. Sover knappt sen vi kom hem. Låter aldrig min baby vara själv. Psykiskt mår jag värdelöst. Och så händer detta. Deras var ju bara lite mer än en vecka gammal... Finns inga ord.

    :( känner verkligen med dig! Och din vän såklart. Det är helt sjukt när något sånt hör händer någon så nära, speciellt när man själv har gått och varit rädd för det. Det svåraste är ju att veta hur msn ska bete, hör står jag med en bebismage i vädret och så har hon precis förlorat sin bebis..
  • Anonym (Ovetandes)
    viseversa skrev 2012-12-23 18:50:07 följande:
    Mellan 2-6 månader är det vanligast. Jag var LIVRÄDD för psd speciellt med första barnet men även med nr 2 och 3. Med första var jag så rädd att det tog upp hela min vardag. Jag kunde INTE låta henne sova i ett annat rum utan jag var tvungen att ha koll på henne hela tiden och se så hon andades. På nätterna vaknade jag självmant en gång i kvarten av rädsla för att hon dött vilket innebar att jag var som en zombie på dagarna av sömnbrist trots att HON sov som en stock från 2 månader.   

    Jag var likadan under de första månaderna med min son. Mådde jättedåligt eftersom jag aldrig kunde slappna av när han sov. Til Slut köpte vi ett andningslarm, men eftersom jag ammade så låg han oftast bredvid mig och vi använde inte larmet så ofta. Nu är våran son 14 månader och jag känner mig inte orolig för honom längre men så läste jag i en tråd här på fl om ett barn som dött i psd vid 1 års ålder och blev nere igen (Plus det hör med min väns bebis då). Så nu springer jag och kollar till honom titt som tätt..
  • Anonym (rädd)
    Anonym (Ovetandes) skrev 2012-12-23 23:54:00 följande:
    :( känner verkligen med dig! Och din vän såklart. Det är helt sjukt när något sånt hör händer någon så nära, speciellt när man själv har gått och varit rädd för det. Det svåraste är ju att veta hur msn ska bete, hör står jag med en bebismage i vädret och så har hon precis förlorat sin bebis..



    Skuld. Sån enorm skuld känner jag. Jag är glad att de inte var vi. Men dåligt samvete för de inte var vi. Och över rädslan att vi går ju faktiskt inte säkra ändå.

    Orden på bb var: lycka till och njut nu... Känner mig så dum. Men jag kunde ju omöjligt veta. Jag ligger här och tänker på hur nära våra rum på bb var. En tanke som dyker upp är, varför valde döden just att följa med dom hem? Tänk om de

    Varit vårat rum döden gått in i.

    Jag vet att de är en orationell tanke. Men exakt så går det i mitt huvud nu..
  • Anonym (Ovetandes)

    Jag tror väl inte heller att vacc har något med PSD att göra heller, men man kan ju inte låta bli att undra.. Googlar man så dyker det ju upp en del sidor om det också. Kanske inte så seriösa sidor dock..

  • Lillsudd

    Jag har i någon mån accepterat att min egen rädsla bottnar mycket i att jag förlorade ett barn i mitten av graviditeten. Fast jag vet att det inte är relaterat alls är det som att jag liksom inte kan tro att dottern är här för alltid. Av den anledningen köpte jag andningslarm innan hon föddes och har också låtit henne sova i egen säng. Samtidigt vet jag ju förstås att andningslarmet egentligen inte förhindrar PSD om det skulle drabba oss. Men min känsla är att jag åtminstone vet att jag gjort allt om det skulle hända och åtminstone försökt hindra döden 20 sek efter hon slutade att andas. Makabert? No shit! Det är oerhört makabert att tänka så. Men larmet har hjälpt så att jag vågar sova när hon sover. Bieffekten, som jag inte räknat med, är att den blinkande lampan är ett jättebra skydd när hon sover och jag är vaken. Ofta när hon sovit ett tag blir jag nervös och måste kolla henne. Den blinkande dioden gör att jag inte måste störa henne utan kan nöja mig med att titta från dörren och se att den fortfarande blinkar. Däremot blir jag helt kall om jag glömt att sätta på larmet eftersom den då INTE blinkar... dubbelt det där :-/

Svar på tråden När inträffar vanligtvis PSD?