• Anonym (Kaffedraken)

    Blir "utkörda" av svärföräldrarna. På självaste julafton!

    Hela min julafton är förstörd! Är så fruktansvärt ledsen och förbannad.
    Varje år så brukar jag, min man och våran 5-åriga dotter fira julafton hemma hos svärföräldrarna. Då har vi kommit dit runt klockan 14:30. Ätit god, mat, tittat på Kalle Anka, öppnat julklappar, tagit en fika och sen bara umgåtts.

    Det här året blev det lite tidigare. Då skulle vi komma klockan 12 istället. Sagt och gjort...
    Vi kom dit vid runt klockan 12. Åt god julmat, umgicks och hade det trevligt. Jag undrade hur vi gjorde med presentöppningen, om vi tog det före eller efter Kalle Anka. Varpå svärmor svarar mig:
    - Vi tar det före förstås. Ni ska ju hem innan klockan tre och kolla på Kalle Anka.
    WTF?!!! När kom vi överrens om det? Jag undrade förstås varför, varpå hon svarar:
    - Ja, *min mans namn* ville ju att ni skulle komma tidigare hit i år, och då får ju saker och ting ske lite tidigare här, helt enkelt.

    Min man har inte sagt någonting om det till mig, att det är HAN som bestämt att ändra på tiderna under julfirandet i år. Jag och svärmor pratar om, om det är okej att vi stannar och ser klart Kalle Anka där hemma ändå och hon suckar djupt och säger: - Ja. För den här gången då! Men nästa år får ni komma klockan halv tre, annars så får det vara.

    Efter att vi ätit av den goda julmaten var det dags att öppna julklapparna. Vår dotter var så glad över alla presenter hon hade fått. Sen var det fikadags. Min dotter kliar sig i ögat och säger att hon vill åka hem.
    Då säger jag till svärmor: Jag tror *min dotters namn* börjar bli trött. Vi ska nog åka hem snart, så kan vi se Kalle Anka där hemma.
    Varpå svärmor svarar: - Men hon kan väl stanna här en stund och leka lite, så kan ni åka hem så kör vi hem henne ikväll.

    Jag frågade min dotter om hon ville stanna hos farmor och farfar, varpå hon nickade och gick för att leka med alla leksaker som hon hade fått. Det kändes nästan som dem kastade ut oss. Okej, inte bokstavligt talat då. Men det kändes som jag och min man var ovälkomna. Väl hemma sitter jag och min man ensamma i soffan och tittar på Kalle Anka, utan min lilla flicka. Jag kanske har svårt att acceptera att hon börjar bli så stor, men jag tycker julen är en högtid då man ska samlas tillsammans allihopa! Det gör så ont i hjärtat att inte vara välkommen till sina egna släktingar på självaste julafton. Jag vet inte. Jag kanske överdriver. Men på julafton vill jag ha min nära och kära omkring mig. Jag vill inte bli utkörd efter två och en halv timme och sen sitta ensam hemma i soffan och gråta...

    Jag ville nog helst bara skriva av mig. 

  • Svar på tråden Blir "utkörda" av svärföräldrarna. På självaste julafton!
  • Anonym (Kaffedraken)

    uscch vilket piss sätt att behandla nära och kära..

    så sjukt, sånt har jag svårt och förstå...
    skulle aldrig sätta min fot där igen. att behöva känna sig så ovälkommen och oälskad--

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-12-24 16:06:43 följande:
    nästa år behöver ni inte fira jul hos dem utan be dem dra åt helvete istället.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-12-24 18:20:40 följande:
    Nej, men det kan vara orsaken att svärmor suckade. Beskriv gärna var ts skriver att svärmor körde ut ts och maken.
    Hon skriver ju att hon suckade när hon frågade om dom kunde stanna, hon ville att barnet skulle stanna, men inte ts och maken? Ja, ni får stanna. För den här gången! Låter som en utkörning.

    Förresten vet vi ju inte om maken sa att han ville hem till Kalle. Det enda vi vet är att han bestämt att dom skulle komma tidigare. Det betyder ju inte att han ville åka hem innan tre? Han kanske tänkte att det kunde vara kul att ha en hel dag tillsammans, som dom flesta gör. Vi var alltid hos mormor kl 12 för gröt, se nån julfilm innan kalle, efter kalle var det tid att förbereda maten och sedan äta. Efter maten satt man och kollade på tv och pratade tills man orkade med kaffe/glögg och godis. Och medan vi åt godis började klapputdelningen. Vi åkte aldrig hem tidigare än 21-22.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AngieT skrev 2012-12-24 19:14:25 följande:
    Hon skriver ju att hon suckade när hon frågade om dom kunde stanna, hon ville att barnet skulle stanna, men inte ts och maken? Ja, ni får stanna. För den här gången! Låter som en utkörning.

    Förresten vet vi ju inte om maken sa att han ville hem till Kalle. Det enda vi vet är att han bestämt att dom skulle komma tidigare. Det betyder ju inte att han ville åka hem innan tre? Han kanske tänkte att det kunde vara kul att ha en hel dag tillsammans, som dom flesta gör. Vi var alltid hos mormor kl 12 för gröt, se nån julfilm innan kalle, efter kalle var det tid att förbereda maten och sedan äta. Efter maten satt man och kollade på tv och pratade tills man orkade med kaffe/glögg och godis. Och medan vi åt godis började klapputdelningen. Vi åkte aldrig hem tidigare än 21-22.
    Nej. Läs om och läs rätt: "Min man har inte sagt någonting om det till mig, att det är HAN som bestämt att ändra på tiderna under julfirandet i år. Jag och svärmor pratar om, om det är okej att vi stannar och ser klart Kalle Anka där hemma ändå och hon suckar djupt och säger: - Ja. För den här gången då! Men nästa år får ni komma klockan halv tre, annars så får det vara.

    Efter att vi ätit av den goda julmaten var det dags att öppna julklapparna. Vår dotter var så glad över alla presenter hon hade fått. Sen var det fikadags. Min dotter kliar sig i ögat och säger att hon vill åka hem.
    Då säger jag till svärmor: Jag tror *min dotters namn* börjar bli trött. Vi ska nog åka hem snart, så kan vi se Kalle Anka där hemma.
    Varpå svärmor svarar: - Men hon kan väl stanna här en stund och leka lite, så kan ni åka hem så kör vi hem henne ikväll. "
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-12-24 19:17:45 följande:
    Nej. Läs om och läs rätt: "Min man har inte sagt någonting om det till mig, att det är HAN som bestämt att ändra på tiderna under julfirandet i år. Jag och svärmor pratar om, om det är okej att vi stannar och ser klart Kalle Anka där hemma ändå och hon suckar djupt och säger: - Ja. För den här gången då! Men nästa år får ni komma klockan halv tre, annars så får det vara.

    Efter att vi ätit av den goda julmaten var det dags att öppna julklapparna. Vår dotter var så glad över alla presenter hon hade fått. Sen var det fikadags. Min dotter kliar sig i ögat och säger att hon vill åka hem.
    Då säger jag till svärmor: Jag tror *min dotters namn* börjar bli trött. Vi ska nog åka hem snart, så kan vi se Kalle Anka där hemma.
    Varpå svärmor svarar: - Men hon kan väl stanna här en stund och leka lite, så kan ni åka hem så kör vi hem henne ikväll. "
    Ja, ändra på tiderna. Komma kl 12 istället för halv 3. Det betyder inte att dom bestämt att dom ska åka hem tidigt.

    Ja, okej, TS tyckte det var bäst att åka hem då, men svärmor suckade och sade motvilligt ja när hon frågade om dom fick stanna längre, så TS kände sig inte längre välkommen. Och dessutom ville dottern stanna kvar och det hade ju knappast TS haft något emot att göra, men istället frågade svärmor om inte DOTTERN kunde stanna, inte om DOM ville stanna. TS sa aldrig vi vill åka hem, för vi är trötta. Hon sa att dottern ville hem, vilket hon ville.

    TS kände sig ovälkommen och åkte motvilligt hem, utan sitt barn.

    Men du ser inte det i texten, eller?
  • Anonym (Kaffedraken)
    AngieT skrev 2012-12-24 19:23:57 följande:
    Ja, ändra på tiderna. Komma kl 12 istället för halv 3. Det betyder inte att dom bestämt att dom ska åka hem tidigt.

    Ja, okej, TS tyckte det var bäst att åka hem då, men svärmor suckade och sade motvilligt ja när hon frågade om dom fick stanna längre, så TS kände sig inte längre välkommen. Och dessutom ville dottern stanna kvar och det hade ju knappast TS haft något emot att göra, men istället frågade svärmor om inte DOTTERN kunde stanna, inte om DOM ville stanna. TS sa aldrig vi vill åka hem, för vi är trötta. Hon sa att dottern ville hem, vilket hon ville.

    TS kände sig ovälkommen och åkte motvilligt hem, utan sitt barn.

    Men du ser inte det i texten, eller?
    Du blandar ihop det. När dottern gäspade sa ts att de skulle åka hem och se kalle. Då bad svärmor att dottern kunde få stanna i alla fall.

    Var körde svärmor ut ts?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-12-24 19:25:42 följande:
    Du blandar ihop det. När dottern gäspade sa ts att de skulle åka hem och se kalle. Då bad svärmor att dottern kunde få stanna i alla fall.

    Var körde svärmor ut ts?
    Nej, du blandar ihop det.

    Efter att vi ätit av den goda julmaten var det dags att öppna julklapparna. Vår dotter var så glad över alla presenter hon hade fått. Sen var det fikadags. Min dotter kliar sig i ögat och säger att hon vill åka hem.
    Då säger jag till svärmor: Jag tror *min dotters namn* börjar bli trött. Vi ska nog åka hem snart, så kan vi se Kalle Anka där hemma.
    Varpå svärmor svarar: - Men hon kan väl stanna här en stund och leka lite, så kan ni åka hem så kör vi hem henne ikväll.

    Hon sa att hon ville åka hem. TS kände sig redan ovälkommen och tänkte väl att om hon ändå vill åka hem så gör vi det. Men då frågade svärmor om inte dottern kunde stanna iallafall.

    Läs vad som står, fgs.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AngieT skrev 2012-12-24 19:29:06 följande:
    Nej, du blandar ihop det.

    Efter att vi ätit av den goda julmaten var det dags att öppna julklapparna. Vår dotter var så glad över alla presenter hon hade fått. Sen var det fikadags. Min dotter kliar sig i ögat och säger att hon vill åka hem.
    Då säger jag till svärmor: Jag tror *min dotters namn* börjar bli trött. Vi ska nog åka hem snart, så kan vi se Kalle Anka där hemma.
    Varpå svärmor svarar: - Men hon kan väl stanna här en stund och leka lite, så kan ni åka hem så kör vi hem henne ikväll.

    Hon sa att hon ville åka hem. TS kände sig redan ovälkommen och tänkte väl att om hon ändå vill åka hem så gör vi det. Men då frågade svärmor om inte dottern kunde stanna iallafall.

    Läs vad som står, fgs.
    Precis, ts valde att åka hem. Var kastade svärmor ut dem?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fattar inte riktigt vad det är att bli sur över och sitta och gråta i soffan för. Ni fick barnvakt några timmar så passa på och mys med din sambo i lungn och ro. Vet inte hur ofta ni får tillfälle till det men här hade det uppskattats.

    Sen borde du och din sambo kanske prata med varandra hur ni bestämmer med tider hit och dit.

    Jag ser inget konstigt med att farmor gärna behåller barnbarnet för sig själv några timmar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-12-24 19:31:08 följande:
    Precis, ts valde att åka hem. Var kastade svärmor ut dem?
    *DOTTERNS NAMN* KAN VÄL STANNA, SÅ KAN NI ÅKA HEM SÅ KÖR VI HEM HENNE IKVÄLL.

    TS ville stanna, men dottern ville åka hem. Så då sa TS att dom skulle hem, efter som dottern ville det. Men då säger svärmor att dottern kan ju stanna, den enda anledningen till att TS ens sa att dom skulle åka hem var att dottern var trött, men svärmor frågar om inte dottern kan stanna iallafall. TS kände sig ovälkommen redan pga incidenten tidigare (sucken och ja ni får stanna, den här gången! Nästa år kan det vara om ni inte kommer halv 3!) och hon sa DOTTERN kan stanna, NI kan åka hem. I princip sa hon; ni två vill jag inte ha här mer nu, men ert barn kan stanna.


Svar på tråden Blir "utkörda" av svärföräldrarna. På självaste julafton!