• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-26 19:18:01 följande:
    det där lät oerhört fördomsfullt...  och du anar inte hur fel du har... 

eller är du den enda som har stil och smak i hela sverige?  

Absolut inte. Men långt från alla inser att de måste tänka längre än att det ska passa en viss person. Eller så köper de saker som de antar passar alla, sådana saker som oftast inte passar någon. Vem vill ha omålade träramar eller en ryggmassagegrej som ser ut som ett dubbelvikt hopprep med knottriga kulor på?
  • Anonym

Slänger mig in sent i diskussionen och har inte läst alla svar men i min familj har vi bara julklappspelet, inga andra julklappar alls. Dom barn som tidigare fick har nu blivit stora och deltar också i spelet numera. Vi har haft spelet i snart tio år med undantag av något år då vi firat jul hos andra släktingar då vi haft vanliga julklappar.  Och det var bara i början med spelet som ett par stycken blev besvikna på klapparna men nu har vi tydliga regler och alla försöker överträffa varandra varje år så nu är det så spännande. Vi kör tema varje år på julklappsspelet för att ge varandra en utmaning och som lite hjälp på traven. 

I år har hela stora familjen varit utomlands i omgångar så det har varit mycket shopping genom hela året så vi kände att vi inte ville ha några särskilda saker, så årets tema fick bli presentkort. Inte så svår utmaning eftersom hela familjen bor i shoppingtäta Stockholm. 

Jag gav bort ett presentkort på Guldfynd och det hamnade hos min lillasyster, passade utmärkt då hon planerar bröllop nästa år.  Själv fick jag ett presentkort på  Svenskt Tenn, vilket jag uppskattade mycket då jag gillar deras saker väldigt mycket.

presentkortsvärde 1000 kr 

• Anonym (geting)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-26 18:30:45 följande:
    låter som att ingen tänkte till där riktigt...  vitsen med spelet är ju att presenterna ska passa alla oavsett mottagare. 

Tar gärna emot tips på presenter som skulle kunnat passa alla. 23-75 år, kvinnor och män, alla från olika delar av samhället och olika kulturer och olika länder. Småbarnsföräldrar, penisionärer, festprissar, nykterister, lantisar, mångmiljonärer, hemmafruar, lastbilschaffisar, vegeterianer, rawfoodister, snobbar osv. De bästa sakerna jag kom på var dem jag köpte. Ingen hit nåt utav dem!

I min familj hade det nog fungerat bättre. Vi uppskattar ungefär samma saker.
  • Anonym (geting)
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 19:25:14 följande:
    Absolut inte. Men långt från alla inser att de måste tänka längre än att det ska passa en viss person. Eller så köper de saker som de antar passar alla, sådana saker som oftast inte passar någon. Vem vill ha omålade träramar eller en ryggmassagegrej som ser ut som ett dubbelvikt hopprep med knottriga kulor på?

Ingen jag känner iaf!
  • Wimsey
    Anonym skrev 2012-12-26 10:55:00 följande:
    Varför tycker vuxet folk att det är så viktigt med julklappar?

Varför inte? Jag är vuxen, inte död
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Anonym (K)
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 19:13:02 följande:

Många skiter fullständigt i om saker passar eller inte och har en mix av stilar hemma. Dessa personer blir glad för allt de får
    Jag tror jag börjar förstå varför familjen valde att köra ett julklappsspel istället... Alla gillar inte att välja och planera julklappar i månader för att få dem perfekta. Kanske upplever familjen dina noggrant utvalda presenter mer stressande än generösa.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (K) skrev 2012-12-26 20:00:19 följande:
    Jag tror jag börjar förstå varför familjen valde att köra ett julklappsspel istället... Alla gillar inte att välja och planera julklappar i månader för att få dem perfekta. Kanske upplever familjen dina noggrant utvalda presenter mer stressande än generösa.

Jag har aldrig någonsin krävt julklappar från någon i min familj och detta vet de. Hittar de ingenting de anser att jag behöver eller som passar mig köper de heller ingenting.

De blir för övrigt alltid glada över det jag köper till dem.

Det jag motsäger mig vad gäller julklappsspelet är ju att klapparna blir opersonliga. Det går inte att göra en sak personligt anpassad till 9 personer. Då är jag alltså hellre utanför spelet.
  • Anonym (Alexandra)
    Wimsey skrev 2012-12-26 19:50:16 följande:

Finns det en magisk åldersgräns då man ska sluta gilla presenter?
  • Jellybeanbaby
    Wimsey skrev 2012-12-26 19:50:16 följande:

Hjärta U Skäms
    Det är ju nu man ska BÖRJA skratta eftersom jorden inte gick under./ listoplisto
  • Rak banan

Det är bara att läsa hälften av alla just nu aktiva trådar på FL för att se att julklappar tar fram det värsta i människor. 

Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet